העיפרון של דרווין

חי וצומח |
כולם מכירים את חוקר הטבע צ'רלס דרווין, אבל לא רבים יודעים שהוא היה גם מאייר מוכשר

 

איור של דרווין, 1838.
איור של דרווין, 1838.

"חזרתי אל החוף וצעדתי על סלעים וולקניים. האזנתי לתווים שהשמיעו ציפורים לא מוכרות וראיתי חרקים חדשים שריחפו מעל פרחים חדשים עוד יותר. זה היה יום קסום, כאילו הייתי סומא שמישהו העניק לו לפתע עיניים" (צ'רלס דרווין)

דרווין הצעיר.  איור: George Richmond, Wikipedia
דרווין הצעיר.
איור: George Richmond, Wikipedia

במקביל לדרווין החוקר, אבי תורת האבולוציה, היה גם צ'רלס הצייר, אדם עם טביעת עין רגישה ליופיו של הטבע, שניחן בכישרון לא מבוטל לציור. פועלו המדעי של דרווין מאפיל מן הסתם על כל פן אחר בחייו, אולם בשנים האחרונות יש כאלה המקדישים תשומת לב גם ליצירות האמנות הקטנות ושובות העין שדרווין הוציא תחת ידיו כשביקש לתעד את הממצאים הזואולוגיים והבוטניים שבהם נתקל במסעותיו.

בין שתי אהבות

בנעוריו, כשהיה סטודנט בקיימברידג', דרווין נהג לאסוף באדיקות חיפושיות וחרקים אחרים, אך גם לבקר באולמות התצוגה רחבי הידיים של מוזיאון פיצוויליאם שבעיר. נאמר עליו שהוא היה מלא הערכה ופליאה לשתי הדוגמאות האלה של יופי: עולם החי ועולם האמנות. לא מן הנמנע שהאיור המדעי היה האמצעי שלו לחבר בין שתי אהבותיו.

האיור היה אחד הכלים המקצועיים החשובים של חוקר הטבע בימיו של דרווין (1882-1809). הצילום היה אז רק בחיתוליו – המצלמות הראשונות היו גדולות ומסורבלות מכדי לטלטל אותן על פני הים וודאי שלא היו יעילות מספיק כדי ללכוד את מראהו של עכבר שמתרוצץ בשדה, ציפור שדואה בשמים, או דג שמשכשך על קו החוף באיי הגלפגוס. החוקר, אפוא, היה צריך לתרגם באופן נאמן למציאות את המראה שלפני עיניו – לעתים קרובות במהירות רבה ובתנאים לא אידיאליים.

איור של דרווין, 1841
איור של דרווין, 1841

אמנות או אלוהות?

חוקרים רבים השתמשו ברישומים מפורטים של חיות וצמחים – כולל בחינה של מבנה העצמות והמערכות הפנימיות – כדי להוכיח שכל היופי הזה ודאי נברא על ידי אל כול יכול, שמעניק קורטוב של חן גם לאיבר הקטן ביותר בגופו של היצור הקטן והנקלה ביותר בעולמו. דרווין, כפי שכולנו יודעים, הגיע באמצעות מחקריו ואיוריו למסקנות אחרות לגמרי.

למרות התפקיד המדעי והטכני של הרישומים שיצר, ניכר שדרווין העניק להם טיפול אמנותי שלאו דווקא היה הכרחי מבחינה מחקרית. אין בכך לומר שלעבודותיו יש חשיבות גדולה במנותק מהקונטקסט ההיסטורי שלהן, אך יכולתו כרושם מדויק מרשימה והעובדה שבמקרים רבים הוא הקדיש תשומת לב לקומפוזיציה, למתח דרמטי בין פרטים שונים באיור ולצבעוניות של הרקע, למשל, עשויה ללמד אותנו שהוא התייחס לאיוריו כאל יצירות אמנות קטנות.

 

איור של דרווין, 1839
איור של דרווין, 1839

בתערוכה גדולה ומקיפה שהתקיימה לפני כמה שנים במוזיאון פיצוויליאם בקיימברידג' (אותו מוזיאון שבו בילה דרווין בנעוריו) הוצג מבחר מרשים של האיורים והשרטוטים של דרווין, לצד יצירות אמנות שנוצרו בהשראת כתביו ועבודתו, או כאלו שמאירות את תורתו באור חדש ומפתיע.

בתערוכה אפשר היה לחזות בהתפתחות ההיסטורית של מדעי הטבע והאיורים שנוצרו כדי לתעד אותה לאורך השנים, ושהשפיעו עמוקות על דרווין הצעיר – למשל איורים בוטניים של אחד ממורי הדרך החשובים שלו, ג'ון סטיבנס הנסלו – כמו גם בהשפעות שספג מיצירות אמנות אחרות, ומובן שגם איורים שדרווין עצמו הכין במהלך המסע שנמשך חמש שנים על סיפון הספינה ביגל.

לאתר הרשמי של כתבי דרווין, עם עוד הרבה איורים יוצאי דופן, לחצו כאן

 



אולי יעניין אותך