ביוב במים


בעקבות הזרמת שפכים לים סמוך להרצליה מסביר ד"ר ערן ברוקוביץ' מדוע זה קורה ואילו בעיות עלולות להיגרם בגלל הגעת הזיהום למים הפתוחים

 

הסכנה בשפכים שמגיעים אל הים גדולה: בני אדם יכולים לשאוף או לבלוע את המים ולחלות, וחומרי הדשן שבהם יכולים לגרום לפריחת אצות ולתמותת דגים. צילום: ערן ברוקוביץ'
הסכנה בשפכים שמגיעים אל הים גדולה: בני אדם יכולים לשאוף או לבלוע את המים ולחלות, וחומרי הדשן שבהם יכולים לגרום לפריחת אצות ולתמותת דגים. צילום: ערן ברוקוביץ'

השבוע התעוררו תושבי הרצליה וגילו שהים מזוהם בשפכים. זה קרה רק שבוע אחרי הזרמת מים מזוהמים בפלמחים ושבועיים אחרי זיהום דומה בנהריה. סמיכות המקרים האלה מעלה את השאלה למה זה קורה דווקא עכשיו, מה מסוכן במי ביוב ומהיכן הם מגיעים בכלל.

ד"ר ערן ברוקוביץ', המנהל המדעי של האגודה הישראלית לאקולוגיה ולמדעי הסביבה, מסביר ש"השפכים מגיעים לים בכמה דרכים, בהן תקלות בצינורות של מערכת הביוב העירונית ומפעלי טיהור שפכים והזרמה קבועה של שפכים לים (שפד"ן) או לנחלים.

"רוב מקרי הזיהום בים קורים בחורף מכיוון שאז כמות המים הגדולה יוצרת עומס על מערכות הניקוז העירוניות שעולות על גדותיהן ומתערבבות עם מערכות הביוב. זה לא צריך לקרות, אבל קורה בכל זאת. הגשמים גם שוטפים את כל הלכלוך שהצטבר בנחלים במהלך הקיץ והוא מגיע אל הים. במרבית המקרים זה כולל גם שאריות ביוב".

סכנה לאדם ולסביבה

מי הביוב מסוכנים לבריאות בני האדם ובעלי החיים הימיים והיבשתיים גם יחד משום שיש בהם קולי צואתי ואנטרוקוק – חיידקי מעיים המצויים אצל כל אדם אך מזיקים כשהם יוצאים אל מחוץ לגוף. "לא משנה מה מקורו של הביוב", מסביר ברוקוביץ', "החיידקים האלה יכולים להיכנס למערכת העיכול בבליעה ולגרום מחלות מעיים, למערכת הנשימה ברסס מי הים, ולריריות ולפצעים פתוחים וליצור בהם זיהום מוגלתי. גם החול בחוף הים יכול להזדהם, וילדים שמשחקים על החוף יכולים לחלות".

האזהרה לתושבים השבוע בחוץ הצוק. צילום: ערן ברוקוביץ'
האזהרה לתושבים השבוע בחוץ הצוק. צילום: ערן ברוקוביץ'

ברוקוביץ' מסביר שהסכנה לסביבה גדולה גם היא: "זה תלוי בעוצמת הזיהום ובמשך ההזרמה. אם הביוב נשפך לנחל, הזיהום פוגע במערכת האקולוגית שבו עד כדי השמדה. כשהמים המזוהמים מגיעים לים, חומרי הדשן שבהם (נוטריינטים) גורמים לפריחת אצות שיכולות להיות רעילות, ובמקרים קיצוניים יתרחש מחסור בחמצן ומוות של דגים". זה אפילו לא חייב להיות ביוב גולמי: מי קולחין מטופלים שאינם באיכות גבוהה עשויים להכיל כמות גבוהה מדי של נוטריינטים וכך הם פוגעים במערכת האקולוגית.

האחריות על דיגום המים היא של משרד הבריאות, שאכן מבצע במהלך הקיץ בחופים המוכרזים בדיקה שבועית. בחורף מתבצע דיגום שבועי רק בחופים הפתוחים לרחצה, ודיגום חודשי בחופים הסגורים. חשוב לציין שהחופים המוכרזים הם רק מיעוט של החופים בישראל וייתכן שבמקומות שאינם נבדקים יש בעיות שאינן מאותרות.

הכתבה הוכנה בשיתוף פעולה עם אתר וואלה! לצפייה לחצו כאן



אולי יעניין אותך