חום יולי-אוגוסט

מז"א ואקלים
חם לכם מהרגיל? צדקתם. המדידות מראות שחודש יולי היה אחד החמים אי פעם בישראל, והטמפרטורה הממוצעת בו גבוהה בעד 2.5 מעלות מהממוצע. איך ייראה אוגוסט?

גם אתם הרגשתם שחודש יולי השנה היה חם במיוחד? נדמה שהמזגנים עבדו קשה השנה, וגם הקשוחים ביותר, אלה שלא מתרגשים מחמסינים, נמלטו לחדרים הממוזגים. אבל יולי 2017 היה גם חודש קשה לחזאים – שהיו צריכים לדווח על סיומו של גל חום אחד ובד-בבד על תחילתו הצפויה של הגל הבא. כשגל חום אחד רודף את השני, מספר הימים בהם נמדדה טמפרטורה ממוצעת לעונה היה מועט למדי.

הטמפרטורה הממוצעת בחודש יולי 2017 בשעות היום הייתה גבוהה ב-1.5-2.5 מעלות מהממוצע הרב-שנתי, כך לפי נתוני השירות המטאורולוגי. הערכים שנמדדו, שהינם גבוהים במידה חריגה גם ביחס לממוצע של השנים האחרונות, הופכים את חודש יולי 2017 לאחד החמים ביותר מתחילת המדידות, בשורה אחת עם החודשים החמים ביותר שנמדדו בארץ אי-פעם: חודשי יולי בשנים 2010 ו-2012, וחודש אוגוסט בשנים 2010 ו-2015. במקצת מהאזורים, כמו למשל שדה בוקר או דגניה, יולי הנוכחי היה החם ביותר שנמדד ב-60-70 השנים האחרונות.

 

חודש יולי האחרון היה ייחודי ברצף של מספר גלי חום, ובעובדה שבין גל אחד למשנהו כמעט ולא הייתה הפוגה

 

לפי פרופ' יואב יאיר, דיקן בית הספר בית הספר לקיימות במרכז הבינתחומי הרצליה, גלי החום שנצפו בחודש יולי האחרון הם, באופן ברור, חלק מהמגמה של ההתחממות שאנו רואים בשנים האחרונות. "העשורים הראשונים של המאה ה-21 הם החמים ביותר שראינו. בשנים האחרונות נרשמה עלייה בשכיחות האירועים החמים, וזהו אחד הדברים הראשונים שהמודלים האקלימיים מראים שצפוי לקרות עם התגברות תופעות שינוי האקלים". ואכן, לפי נתוני השירות המטאורולוגי, מרבית חודשי הקיץ הקיצוניים מאז החלו מדידות הטמפרטורה בישראל אירעו בשבע השנים האחרונות.

לדברי יאיר, חודש יולי האחרון היה ייחודי ברצף של מספר גלי חום, ובעובדה שבין גל אחד למשנהו כמעט ולא הייתה הפוגה. "גם הלילות לא היוו הקלה משמעותית, שכן גם הם היו חמים מהממוצע", הוא מסביר.

גם מי שחשב להימלט לירושלים הקרירה לא זכה להקלה המקווה; תושבי ההרים ופנים הארץ סבלו מטמפרטורות גבוהות באופן ניכר מהממוצע ביחס לתושבי מישור החוף. כך למשל, טמפרטורת המקסימום הממוצעת בחודש יולי בירושלים הייתה 32.9, כשלוש מעלות מעל הממוצע לחודש יולי, בעוד שבעין החורש שבמישור החוף יולי האחרון היה חם ב-1.5 מעלות מהממוצע "בלבד". "במישור החוף, הקרבה לים מאפשרת לאוויר להצטנן קלות, אולם בגלי החום האחרונים עוצמת הבריזה לא הייתה חזקה מספיק, והיא לא השפיעה על האזורים הפנימיים", מדגיש יאיר.

עם זאת, יש לזכור שהטמפרטורה בלבד אינה משקפת את מידת החום או הנוחות שאנו מרגישים. מדד שמשלב את הטמפרטורה והלחות באוויר ומשקף בצורה נכונה יותר את רמת החום הוא עומס החום. בהתאם, אף שהטמפרטורות בגל החום האחרון היו גבוהות יותר בירושלים מאשר בתל אביב, עומס החום שהורגש בתל אביב היה בדרך כלל גבוה יותר.

עננים ביולי ושרב באמצע הקיץ

תופעה חריגה נוספת שנצפתה ביולי 2017 היא הימצאותם של עננים ברום הבינוני והגבוה במשך 4-5 ימים, תופעה אשר בדרך כלל אינה מתרחשת בחודשי הקיץ. "החל בחודש מאי, העננים הגבוהים כבר כמעט שאינם נצפים בשמים", אומר יאיר, "ההופעה שלהם בחודש יולי היא חריגה מאוד"

גם מזג אוויר חם ויבש באמצע הקיץ מהווה תופעה חריגה באקלים הישראלי. טמפרטורות גבוהות לצד לחות נמוכה של 25-45 אחוז אפיינו את גל החום הראשון בחודש יולי במישור החוף. במצב זה דוחקת הרוח החזקה, החמה והיבשה שמגיעה מדרום-מזרח, את הבריזה שמגיעה מן הים החוצה. פרופ' יאיר מסביר מה מקורה של הרוח היבשה הזאת: "שינויים בזרימה האטמוספירית גורמים לנדידת החגורה הסאב-טרופית, שמאופיינת במזג אוויר חם ולחות נמוכה, צפונה", הוא אומר. "אגן המזרח התיכון כולו סובל ממגמה של התחממות והתייבשות. מפורטוגל ועד לעיראק, אנו רואים שמזג האוויר מתחמם ומתייבש בדרגות כאלו ואחרות". את האזור הזה, שישראל נמצאת ממש בליבו, מגדיר יאיר כנקודה חמה (Hot-Spot) – אזור שבו שינוי האקלים כבר מתרחש בעוצמה ובמהירות גבוהה.

https://www.youtube.com/watch?v=BmAPLsRlObA

איך מתקררים בלי להדליק מזגן?

המעלות הגבוהות שנמדדו בחודש יולי, לדברי פרופ' יאיר, לא מהוות בשורה טובה לחודש אוגוסט הקרוב, שמבחינה אקלימית הינו חם יותר מחודש יולי. כדי לשמור על טמפרטורה סבירה בחלל הבית ישנם מספר צעדים שאפשר לעשות – לפני שמפעילים את המזגן על טורבו:

  • הצללה: הצללה מצדו החיצוני של החלון עדיפה, שכן היא תמנע מקרינת השמש הישירה להיכנס לחלל החדר. כאשר ההצללה היא בצדו הפנימי של החלון, קרינת השמש עוברת דרך החלון ו"נכלאת" בחדר. כשמדובר בחלונות שפונים למזרח או למערב, תריס גלילה או הזזה הם הפתרונות הטובים ביותר. לחלונות דרומיים, לעתים ניתן להסתפק בצלון, שכן בחודשי הקיץ כאשר השמש בכיוון דרום היא גבוהה בשמים.
  • אוורור: אוורור של חלל הבית מאפשר להחליף את האוויר החם שהצטבר במשך היום באוויר קריר יותר שמאפיין את שעות הערב והלילה. הרוח גם משפרת את תחושת הנוחות על ידי כך שהיא מסייעת לגוף לפנות את החום שהוא יוצר.
  • לבישת בגדים מתאימים למזג האוויר: מצב שבו המזגן במקום העבודה, ברכבת או בקולנוע מקפיא ומאלץ חלק מהאנשים (ובעיקר חלק מהנשים) ללבוש ביגוד נוסף אינו מצב מקיים, וגורר בזבוז של חשמל ופליטות פחמן נוספות ולא נחוצות. בקיצור, אם נוקטים בפעולות המתאימות ומתלבשים בהתאם, לא צריך לישון עם פוך ומזגן.
  • שתיית מים: מחקר שבדק את השפעת שתיית מים חמים (50 מעלות צלזיוס) בזמן פעילות גופנית לעומת מים קרים ופושרים, מצא כי שתית מים חמים מצננת את הגוף באופן יעיל יותר ממים קרים, מפני שהיא מעודדת הזעה (לעומת דיכוי הזעה במקרה של מים קרים), ובאופן זה, מסייעת בקירור של הגוף. גם אם לא מתאים לכם לשתות כוס תה חם בצהריים באמצע אוגוסט, מים פושרים יעשו את העבודה.

 



אולי יעניין אותך