חלון אל הטבע

חי וצומח | טיולים ופנאי
תקנות הקורונה החדשות ממשיכות להגביל את החשיפה שלנו לטבע, אבל מומחים אומרים שגם נוף של עצים בחלון ואפילו צפייה בטבע בטלוויזיה יכולים לשפר את המצב הבריאותי שלנו

למרות שורת ההקלות ששיפרו במידת מה את החיים בצל הקורונה בשבועות האחרונים, נכון להיום היציאה אל אתרי הטבע עדיין אסורה. בתגובה, נציגי ארגוני סביבה, ארגונים ירוקים ומומחי בריאות הציבור חתמו על מכתב שנשלח לממשלה בבקשה להעניק ל"מרחב הירוק" תו סגול שיאפשר לישראלים לבקר במרחבים טבעיים פתוחים.

עם זאת, מתברר שלעתים מבט קצר מבעד לחלון הביתי יכול לחשוף טבע פסטורלי גם באמצע העיר הסואנת. מחלונות רבים נשקפים עצים ירוקים, וריחות הפריחה הצבעונית של האביב נישאים באוויר החמים. החתולים משוטטים ברחובות ומשתזפים בשמש, וזכרי היונים מסתובבים שוב ושוב סביב עצמם בנוצות מנופחות, בניסיון לחזר אחר הנקבות הבררניות.

לחשיפה הזאת לטבע – גם אם היא מתרחשת מבעד לחלון הבית, מהמרפסת או רק באינטרנט – יש תועלת רבה לבריאותנו הפיזית והנפשית. 

ההשפעה החיובית של הטבע על בריאותנו הוכחה במאות מחקרים מדעיים. בין השאר, חשיפה לטבע מורידה לחץ דם, מחזקת את מערכת החיסון, משפיעה לטובה על רמת הסוכר בדם, משפרת יכולות קוגניטיביות, מפחיתה תסמיני הפרעות קשב וריכוז, דיכאון וחרדה, מגבירה את תחושת האושר ומשפרת את מצב הרוח. באיי שטלנד שבסקוטלנד הרופאים אף יכולים לרשום למטופליהם יציאה לטבע כטיפול רפואי. 

תצלום: jurgen scheeff – unsplash

הבשורות הטובות הן שאפשר להנות מהתועלות האלה גם כיום, כשאנחנו נחשפים לטבע בעיקר דרך חלון הבית או מסביבתו הקרובה. "מובן שהאפשרות המוצלחת ביותר היא להיות בטבע ממש, אבל יש אפקטים חיוביים גם כשהטבע מגיע במנות מבויתות", אומר ד"ר עידו הרטוגזון, חבר סגל באוניברסיטת בר-אילן וחוקר טכנולוגיה, סביבה ותודעה. כך, למשל, עוד ב-1984 נמצא שתקופת האשפוז של חולים שמחלון חדרם בבית החולים נשקף נוף לטבע עוברת חלק יותר, והם משתחררים מהר יותר מחולים שמחלון חדרם נשקף קיר לבנים. "לחשיפה לטבע יש אפקט על התודעה שלנו, שעובר בהמשך גם לגוף שלנו", אומר הרטוגזון. 

עושרו של העולם הטבעי שאליו אפשר להיחשף למרות תקנות הקורונה מומחש ביוזמות שונות שצצות בימים אלה. דוגמה בולטת היא קבוצת הפייסבוק "מאה מטר – תערוכת צילום", שבה מפרסמים הגולשים תמונות מרהיבות של נוף, צמחייה ובעלי חיים שצולמו במרחק של עד 100 מטר מהבית שלהם.

לצאת לפיקניק ביתי

אין ספק שהקורונה הפכה לשעתן הגדולה של הגינות הביתיות ושל המרפסות, שמספקות הקלה מבורכת – למשל באמצע היום, כשעובדים מהבית או נמצאים עם הילדים. "הגינות והמרפסות מעניקות לנו אפשרות להיות קצת בחוץ ופיסת שמיים", אומר הרטוגזון. "זה זמן מצוין לצאת למרפסת, לארגן אותה מחדש, ולגלות שהיא יכולה להיות מרחב נהדר לפיקניקים ביתיים, למשל". 

מעבר לחשיפה לטבע, המרפסות הפכו כידוע גם למקום שמאפשר חיבור חברתי בימי הקורונה. הטרנד שהתחיל עם מסיבות המרפסות באיטליה הגיע במהרה גם לישראל, והוביל לאירועים כמו מסיבות נטולות התקהלות, הופעות מול מרפסות ושירת "מה נשתנה" על ידי תושבים רבים בליל הסדר, וגם לאירועים מאחדים מסוג אחר, כמו טקסי יום השואה שנערכו במרפסות בניינים.

אפשרות אחרת להיחשף לטבע בימים אלה, במיוחד אם הנוף שנשקף מהחלון או שבסביבתנו רחוק מלהיות טבעי, היא להציב עציצים וצמחים ברחבי הבית, במרפסת או בחצר. "אם אנחנו לא יכולים לצאת מהבית לטבע, כדאי להכניס קצת ירוק לתוך הבית", אומר הרטוגזון. "יש לזה אפקט חיובי ומרפא". ההקלות בתקנות הקורונה כוללות גם את פתיחתן של המשתלות, וחלקן מבצעות גם משלוחים הביתה. מובן שכדאי להקפיד לקנות עציץ שמותאם לרמת החשיפה לשמש שצפויה לו במקום שבו יוצב, ולברר מהי מידת ההשקיה שדרושה לו. 

תצלום: artur aleksanian – unsplash

לעשות את שביל ישראל מהספה

מעבר לכך, ניתן ליהנות מיתרונותיו של הטבע גם אם החשיפה אליו היא וירטואלית. "רואים במחקרים שונים שכשמראים לאנשים תמונות וסרטונים של טבע נמדדות אצלם תגובות פיזיולוגיות חיוביות יותר מאשר כשמראים להם תמונות וסרטונים של בניינים", אומר הרטוגזון. "החשיפה הזו מורידה לחץ ויש בה משהו מחייה". כך, למשל, במחקר שנערך באוסטרליה, נבדקים שנחשפו לזמן קצר לתמונה של גג ירוק שמכוסה בצמחייה פורחת הפגינו מיד לאחר מכן ביצועים טובים יותר במשימה שדרשה ריכוז ותשומת לב בהשוואה לנבדקים שלהם הוצגה תמונה של גג בטון חסר צמחייה. "אם תולים בבית תמונה שמציגה סצנה יפה מאוד מהטבע, כמו תמונה של אגם או של הר ירוק, יש לכך השפעה מיטיבה על הנפש", אומר הרטוגזון. שיטה זו הייתה בשימוש גם על ידי אסטרונאוטים, שהאזינו לצלילים מן הטבע על מנת להתמודד עם הבידוד שטמון בשהות הארוכה בחלל. 

חשיפה וירטואלית לטבע פשוטה היום מאי פעם: מעבר למגוון ערוצי הטבע בטלוויזיה, קל מאוד בימינו למצוא באינטרנט תמונות, הקלטות וסרטונים של נופים, בעלי חיים וצמחייה, אם זה במנועי החיפוש או באפליקציות ואתרים שמוקדשים לנושא כמו The Explorers. אתרים שונים גם מציעים טיולים מקוונים באתרי טבע ובמסלולים שונים: שירות ה-Street View של Google מפות, לדוגמה, כולל שלל מסלולי טבע מכל העולם – ביניהם גם שביל ישראל, שצולם והועלה לאתר בשלמותו על ידי החברה להגנת הטבע. 

לדברי הרטוגזון, על אף שבימים האחרונים נוספות לנו יותר ויותר אפשרויות לצאת מהבית, כדאי לנצל את ההזדמנות הזו, כשרובנו עדיין נמצאים בבית במשך חלק לא מבוטל מהיום, כדי להקדיש תשומת לב למרחב הביתי שלנו ולתחושות שהוא מעורר בנו. "גם מעבר להיבט החשוב של הטבע הביתי, בית יכול להיות מקום מרפא או גורם שמעורר מחלה" הוא מסכם. "כדאי לשמור על המרחב הביתי שלנו, שבו אנחנו מעבירים את הזמן שלנו. יש לזה אפקט שמיטיב אתנו". 



אולי יעניין אותך