לכתוב על אבן 

טכנולוגיה וחדשנות
חברה אוסטרלית מציעה למכירה מוצרי נייר שעשויים מפסולת אבן גיר. היוזמה הזאת חוסכת מים, פליטות פחמן ובעיקר עצים

 

רבים מאתנו פוגשים במהלך היום עצים דווקא בצורה הכרותה והמעובדת שלהם – נייר. עם זאת, כבר לפני אלפי שנים אבות-אבותינו הוכיחו שאין צורך בעצים כדי לכתוב, כמו שניתן לראות בשלל לוחות האבן עמוסי הטקסט בשפות עתיקות ששרדו עד היום. כעת, חברה אוסטרלית מחזירה עטרה ליושנה, ומציעה למכירה מחברות שדפיהן מיוצרים מאבן, במטרה לצמצם את הנזק הסביבתי שלו גורמת כיום תעשיית הנייר.

היזמים האוסטרלים קווין גרסיה וג'ון צה החליטו למצוא אלטרנטיבה ירוקה יותר לנייר עשוי העץ. לאחר שנה של חיפושים שלא נשאו פרי, השניים נתקלו במהלך חופשה בטייוואן במוצר יוצא דופן: נייר שהופק מאבן, ששימש לאריזת מזון. השניים נסעו למפעל שבו הנייר הייחודי מיוצר, התרשמו לטובה, שכרו את היצרן הטיוואני והחלו לפתח מחברות מנייר אבן.

החברה שהם הקימו, Karst Stone Paper, התחילה את דרכה ב-2017. באותה שנה החברה ייצרה 5,000 מחברות. כעבור שנתיים כבר מכרה החברה 70 אלף פריטים ללקוחות מ-81 מדינות ברחבי העולם. דפי המחברות מזכירים במראה ובתחושה דפים עשויי עץ, והם ניתנים למיחזור, חסינים למים ועמידים בפני קריעה.

יער זולל משאבים

לייצור נייר מעץ יש טביעת רגל אקולוגית משמעותית. "התהליך דורש כמויות גדולות מאוד של אנרגיה ושל מים", אומרת פרופ' אופירה אילון מהחוג לניהול משאבי טבע וסביבה באוניברסיטת חיפה ומנהלת תחום איכות הסביבה במוסד שמואל נאמן. "במים שבהם נעשה שימוש בתהליך צריך גם לטפל, ואם זה לא קורה עלול להיגרם זיהום". לדבריה, אמנם העצים שמהם מיוצר הנייר לרוב ניטעו וטופחו במיוחד עבור מטרה זו, אך אין ספק שמדובר בתהליך בזבזני. "בסופו של דבר, משקיעים בעץ יותר משאבים ממה שמקבלים ממנו: אם זה מים, או חומרי דשן וחומרי הדברה. בחישוב נטו, מדובר ביער שצורך משאבים", היא אומרת.

לדברי אילון, גם נייר ממוחזר לא חף מנזק סביבתי. "אמנם אנחנו חוסכים את ההטמנה של משאב כפסולת באדמה, אבל בתהליך המיחזור נעשה שימוש באנרגיה כדי לאסוף את הנייר ולשנע אותו למפעל המיחזור, נעשה שימוש בכמויות גדולות מאוד של מים, ונוצרת בוצת נייר – פסולת מהתהליך שצריך להיפטר ממנה. גם את זה צריך לקחת בחשבון", היא אומרת.

אבן גיר ושרף סינתטי

חומר הגלם שממנו מיוצר הנייר של Karst הוא פסולת אבן גיר מאתרי בנייה ומתהליכים תעשייתיים אחרים. אבן הגיר נשטפת ונטחנת לאבקה דקה, שמעורבבת עם מעט שרף סינתטי שמחבר את החומר יחד. התערובת מחולקת לחתיכות קטנות, שמחוממות ומוכנסות למכבשים גדולים, שמשטחים אותן ונותנים להן את הצורה והעובי הרצויים.

לטענת החברה, תהליך ייצור הנייר של החברה חסכוני מאוד במים. לדבריהם, ב-2019 בלבד נחסכו בעקבות פעילות החברה כריתות של 540 עצים גדולים, 83,100 ליטר של מים ו-25,500 קילוגרם של פליטות פחמן דו-חמצני. על פי נתוניהם, בתהליך ייצור הנייר מאבן נפלט כ-67 אחוז פחות פחמן דו-חמצני מאשר בייצור נייר מעץ.

Karst מציעה למכירה מחברות מסוגים שונים, שמחיריהן נעים בין 25-12 דולר, וכן מוצרים נוספים כמו בלוקי ציור. ניתן לקנות את המוצרים באתר החברה, והם נמכרים גם בכ-100 חנויות שונות באוסטרליה, בארצות הברית ובבריטניה.

דרושה אנליזה לנייר

אילון מדגישה שכמו בכל מוצר שמציג את עצמו כירוק, יש צורך בבדיקה מעמיקה כדי לוודא שהנתונים שמוסרת החברה על ההשפעה הסביבתית של מוצריה אכן אמינים. "בשביל לערוך השוואה בין חלופות צריך לבצע ניתוח מחזור חיים", היא אומרת. באנליזה כזו מחושבת ההשפעה הסביבתית של כל שלבי חייו של המוצר: מתהליך הייצור, דרך ההפצה והשימוש בו ועד להפיכתו לפסולת שבה יש צורך לטפל. "ניתוח כזה, שלוקח בחשבון גם את התשומות וגם את הפליטות, צריך להיעשות על ידי גורם אובייקטיבי", מסכמת אילון.



אולי יעניין אותך