למכירה: אי ירוק בים

חי וצומח | כלכלה וצרכנות
אם אתם אוהבים טבע ובעלי-חיים וגם מחפשים אפיק השקעה נדל"ני מקורי יתכן שיש לנו הצעה עבורכם: איים פראיים ואזורים מוגנים מוצעים למכירה למי שיתחייב לשמור על המגוון הביולוגי בהם

 

כשאנחנו יוצאים מהעיר לחופשה בטבע, לא פעם אנו מתפעלים וחווים עונג מנופים עוצרים נשימה; פסגות מהן מתגלים מרחבים עצומים, פריחה צבעונית או שקיעה ציורית. רבים מאתנו היו רוצים שרגעים שכאלה ימשכו זמן רב ככל האפשר – ואולי אפילו בכל יום. כיום, 55 אחוז מאוכלוסיית העולם מתגוררת בערים ועד 2050 מספר זה צפוי לטפס ל-68%, אבל מי שמחפש לברוח מהבטון ומהאספלט ולהגן על מעט הטבע שעוד נותר בעולם יכול לקנות חלקת אדמה ולשמור עליה.

שימור והגנה על בתי גידול ומערכות אקולוגיות הם חלק עיקרי בהישרדות של חיות בר. בשביל מטרה זו, פועלים ארגונים סביבתיים שקונים אדמות ושומרים עליהן. במקביל, פועלים ארגונים סביבתיים המציעים למי שחפץ בכך לרכוש שטחים רגישים וכך לקדם את השמירה על הטבע, בתי הגידול ובעלי החיים – מעין סוכנויות נדל"ן של שומרי הטבע.

כך, למשל, ארגון Tasmanian Land Conservancy) TLC) מציע למכירה שטחים באזורים ובגדלים שונים ברחבי האי טסמניה, באוסטרליה. הארגון מציע למכירה כ-18 חלקות, שמשתרעות על 2,660-240 דונם. שטח של 1,400 דונם, למשל, יעלה לכם 240 אלף דולר אוסטרלי – כ-630 אלף שקלים (לשם השוואה מחיר של דירה ממוצעת במרכז תל אביב עומד על כ-760 אלף דולר אוסטרלי). במחיר זה תוכלו לגור בקרבת הים ולהיות הבעלים המאושרים של פסגת הר על כל הצמחייה ובעלי החיים שבה. המגוון החי של שטח זה כולל יערות בהם ארבעה מינים שונים של אקליפטוסים ובהם שלושה קינים של עיט מחודד-זנב. עיט זה הוא הדורס הגדול ביותר באוסטרליה ובין הגדולים בעולם.

מתחייבים לשמור על הטבע

"שימור שטחים על-ידי אנשים פרטיים עשוי להיות רעיון מוצלח, בהנחה והבעלים החדשים באמת מצליחים לשמור על השטח ועל המגוון הביולוגי שלו. עם זאת, על הארגונים לוודא שגם לאחר המכירה השטח מוגן ולא נעשה ספסור בקרקעות" אומר פרופ' אורי שיינס, מרצה בחוג לביולוגיה וסביבה של אוניברסיטת חיפה-אורנים, המתמחה בביולוגיה של שמירת טבע, שהקים לפני מספר שנים את This is My Earth – TiME, ארגון הקונה אדמות פרטיות בהן יש מגוון ביולוגי עשיר ומגן עליהן.

השטח הראשון אותו רכש ארגון TiME היה בשנת 2016, יער אל-טורו בפרו. שטח זה נרכש במטרה להגן על בית הגידול של הקוף – צמרן צהוב זנב הנמצא בסכנת הכחדה חמורה. השטח נרכש בעזרת תרומותיהם של חברי הארגון ולאחר רכישתו הוא הועבר לידיהם של שני חברים מקומיים שאחראים לשמור עליו מכריתת עצים כשבתמורה הם הורשו לגדל פרות באזור לא מיוער בשטח. בשנת 2017 רכש הארגון שטח ביערות הגשם שבפרו – Sun Angel’s Gardens. שטח זה מגוון גיאוגרפית וכיוצא בזאת מכנס בתוכו מגוון בעלי-חיים שלרוב לא חולקים את אותו בית הגידול. באזור זה שיעור כריתת העצים והרס היערות הוא מהגבוהים בדרום אמריקה, כמו גם ציד וסחר בבעלי-חיים בגלל מחסור בהתערבות ממשלתית. לאחר הקנייה, השטח נשמר בעזרת קבוצת חקלאים מקומיים שדואגים לבצע סיורים ולסמן בשלטים ברורים את האיסור לכרות או להרוס עצים ולצוד.

קובס היל בטסמניה, אחד השטחים המוצעים למכירה. תצלום: אתר ארגון TLC

 

הסכנה העיקרית לבעלי-חיים היא הרס וקיטוע של בתי הגידול שלהם, אם לצורך פיתוח עירוני או חקלאי ואם לצורכי תיירות או תעשייה. על מנת לשמר אזורים רגישים עם אוכלוסיית בעלי-חיים נעלמת או בתי גידול מיוחדים, ארגונים שונים קונים שטחים רגישים ולאחר מכן מציעים אותם למכירה לידיים פרטיות. ארגונים אחרים, שאין באפשרותם לקנות נכסים אלה, מתווכים בין בעלי שטחים מוגנים לקונים פוטנציאליים. בעלי השטח יכולים להקים בית מגורים באזור מסוים בשטח אחרי שיתחייבו משפטית לשמור על האזור ועל הטבע בו.

עם כל זאת, נשאלת השאלה כיצד בכלל מגדירים שטח לשימור? "בארגון TiME יש ועדת מדענים המורכבת מנציגי כל היבשות. ועדה זו בוחנת בקשות מארגונים או מאנשים פרטיים לשימור אדמות", אומר שיינס. "הוועדה קובעת האם על הארגון לתמוך בבקשה בהתאם לשורת תנאים: האם בשטח יש מגוון ביולוגי רחב, האם יש בו מינים בסכנת הכחדה, האם קיימת תוכנית שימור עתידי מוצלחת, האם יש מי שישמור על השטח לאחר הקנייה ועוד. לאחר ההחלטה, השטחים שנבחרו עולים להצבעה של חברי הארגון, שמחליטים באיזה שטח ראוי להשקיע". לפי שיינס, במקומות שהארגון בוחן יש מגוון ביולוגי רחב שעתידו נתון בסכנה.

Trust for Nature, ארגון הפועל באופן דומה לזה של הארגון מטזמניה, מציע למכירה שטחים במדינת ויקטוריה שבאוסטרליה. באתר הארגון תוכלו למצוא מספר אדמות כמו Yellowbox Ridge – שטח בגודל של כ-707 דונם במחיר צנוע של 175 אלף דולר אוסטרלי (כ-460 אלף שקלים). בשטח תוכלו למצוא מגוון מיני ציפורים ושמורת אקליפטוסים שנמצאת בסכנה חמורה. אם אתם מחפשים מקום קטן יותר תוכלו לרכוש את Owlet Rise, שטח בגודל של 170 דונם שעולה 165 אלף דולר אוסטרלי  (כ-430 אלף שקל) ושנמצא כשעה וחצי נסיעה ממלבורן. באזור תמצאו יקבים רבים, מגוון מינים של ציפורים, טורפי כיס, פוסומים, וומבטים וקיפודים וצמחייה עשירה הנמצאת בסכנת הכחדה.

פינגווינים, ציפורים ואריות ים

אם התקציב שלכם מוגבל במיוחד, תוכלו לנסות ולהגיש בקשה לרכוש את האי פבל (Pebble) המהווה חלק מאיי פוקלנד (מלווינאס), שנקרא על שם חלוקי הנחל המרהיבים שניתן למצוא בו. בשנת 1869 ג'ון מרקהם-דין, אדם אנגלי וקצב במקצועו, תר אחר מקום בו יוכל להקים עסק לעיבוד דגים. במסעו, הגיע דין לפוקלנד שם רכש את האי פבל ועוד מספר איים שכנים בסכום של 400 ליש"ט. במהלך השנים, משפחת דין הקימה חווה המונה כ-6,000 כבשים, 125 פרות ומספר בקתות אירוח. פבל נמצא בצד הצפון מערבי של איי פוקלנד, מהווה את האי השלישי בגודלו בארכיפלג והוא מאכלס חמישה מינים שונים של פינגווינים, כ-40 מינים של ציפורים וכמות גדולה במיוחד של אריות ים.

נכון להיום אין עדיין מחיר מבוקש לאי פבל, אבל בעלי הנכס פירסמו שהם מוכנים לקבל הצעות עבור הזכות לגור בקצה העולם ולהגן על פיסת אדמה טבעית וחופשית.

פינגווינים באי פבל. תצלום: yuriy rzhemovskiy – unsplash

 

אם חשבתם על פרויקטים דומים בישראל, דעו כי כאן המצב מעט שונה, "בארץ מספר האדמות הפרטיות קטן. רוב האדמות שייכות למדינה ויש ארגונים כמו רשות הטבע והגנים שדואגים לאזורים פרטיים רגישים. מסיבה זו ארגון כמו TiME לא פועל בישראל" אומר שיינס.

אז האם כדי לרוץ ולקנות את השטחים באוסטרליה ובאיי פוקלנד וכך להציל את העולם? לא בטוח. במדינות מערביות כמו אוסטרליה ואיי פוקלנד (בריטניה) המודעות להגנת המגוון הביולוגי גבוהה ועל כן כדאי למקד את מאמצי השימור וההגנה במדינות עולם שלישי בהן הסכנה גדולה בהרבה ופעמים רבות הרשויות אינם מסוגלות להגן על מערכות אקולוגיות עשירות ורגישות. ניתן לתרום על-ידי העלאת המודעות וחינוך הדור הצעיר בנושאי שימור והגנה על הסביבה, לתרום כפי יכולתנו לארגונים שאנו מאמינים בפעילותם או בכלל לרכוש קרקעות באזורים בהם המגוון הביולוגי עשיר וססגוני ולמרבה הצער נמצא בסכנת הכחדה.



אולי יעניין אותך