2023 הייתה השנה החמה ביותר שתועדה אי פעם, ו-2024 צפויה לשבור את השיא. הקיץ האחרון היה הקיץ החם ביותר מאז החלו המדידות, הן בישראל והן בחצי הכדור הצפוני. גרוע מכך, קצב התחממות כדור הארץ מהיר יותר מכפי שצפו. גלי חום, שריפות, סערות, המסת הקרח בים הארקטי, עליית מפלס פני הים, עליית חומציות האוקיינוסים, התפשטות מחלות, ועוד, גורמים ברחבי העולם למחסור במים, להצפת שטחים נרחבים ולעקירת אוכלוסיות. עיקר הנזק צפוי לנו בעתיד – במיוחד כאן, בישראל, בהיותנו באזור שפגיעותו למשבר האקלים גבוהה יחסית.
קיימת טמפרטורה, לא ידועה, שממנה ואילך הנזק לכדור הארץ יהיה קטסטרופלי ובלתי הפיך. הקונצנזוס המדעי הוא שאסור שהטמפרטורה הממוצעת תעלה מעבר ל-2 מעלות צלזיוס מעל לזו שבעידן שקדם למהפכה התעשייתית. כעת אנחנו קרובים לעלייה של 1.5 מעלות צלזיוס, יעד שעד לאחרונה צפו שנגיע אליו רק בשנת 2050. כדי לקחת חלק במאבק העולמי במשבר האקלים, מס הפחמן שצפוי להיכנס לתוקף ב-2025 הוא נחוץ, גם אם הדבר כרוך בפשרות.
כ-3,600 כלכלנים אמריקאים (כולל 28 חתני פרס נובל) חתמו על הצהרה שמס פחמן הוא הדרך הזולה ביותר להפחית פליטת גזי חממה. צילום: pixabay
לא מעשה התנדבותי
אין טעם להפחית פליטות של גזי חממה בחלק מהמדינות בעוד במדינות אחרות ממשיכים לפלוט פחמן דו-חמצני בהיקפים עצומים, שכן גזי החממה עולים מיד אל האטמוספרה ומשפיעים באופן גלובלי. בוועידת פריז 2015 הגיעו מדינות העולם להסכמות בדבר יעדי הפחתת פליטות גזי החממה. גם ישראל התחייבה לכך, אולם עד כה עשתה מעט מאוד. לא מדובר במעשה התנדבותי. מדינות שלא תשתפנה פעולה צפויות להיענש באמצעות מגבלות ומכסים על הסחר עמן.
כ-3,600 כלכלנים אמריקאים (כולל 28 חתני פרס נובל) חתמו על הצהרה שמס פחמן הוא הדרך הזולה ביותר להפחית פליטת גזי חממה, ושיש להעלות את מחיר הפחמן מדי שנה עד לאיפוס מלא של פליטות גזי החממה. על אף שהמיסוי קרוי מס פחמן, הוא מתייחס לכל גזי החממה שנפלטים בעת הפקת אנרגיה משריפת דלקים שהופקו ממאובנים. נוסף על כך, המליצו כל הגופים הכלכליים הבינלאומיים (קרן המטבע, הבנק העולמי וה-OECD) על אימוץ מס זה. זו גם המלצתה של ועדה שמונתה על ידי האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים בנושא, כפי שהתפרסמה בכתב העת 'אקולוגיה וסביבה'. הטלת מס פחמן קודמה על ידי ממשלת לפיד-בנט בתקציב 2021, אך נבלמה על ידי ממשלת נתניהו עם כינונה. משרד האוצר קידם הטלה של מס פחמן במסגרת הצעת חוק התקציב, וצו מס הפחמן אושר במליאת הכנסת.
מס לשינוי התנהגות
מס הפחמן נועד לייקר את עלותה של אנרגיה שבתהליך צריכתה נפלטים גזי חממה, ולפיכך להוזיל באופן יחסי את מחירה של אנרגיה ממקורות מתחדשים (אנרגיה ירוקה). הדבר אמור לתמרץ מעבר להפקת אנרגיה ירוקה וחיסכון בשימוש באנרגיה בכלל. מדובר במס שנועד לשנות התנהגות, ולא לממן מוצרים ציבוריים (כגון ביטחון) או לקדם צדק חלוקתי (כגון תשלומי העברה). מס מעין זה נקרא מס פיגוביאני.
יופיו של מס שכזה הוא שניתן להחזיר את המס שנגבה לציבור. למעשה, המס יספק תמריץ לשינוי המבוקש בהתנהגות אפילו אם נשליך את הכסף שנגבה לים. מובן שחבל לעשות זאת. המס ישיג את מטרתו כל עוד נחזיר לציבור את הכסף באופן שאינו תלוי בשאלה כמה מס כל אחד מאתנו שילם. כדי להסביר זאת, נניח שהמס יביא לגביית מיליארד ₪. אם נחלק את המס הזה באופן שוויוני בין תושבי ישראל, התנהגותו של התושב עדיין תושפע באופן הראוי ממס הפחמן שכן ירצה להביא למינימום את תשלום המס שישלם. ניתן גם לא להחזיר את הכסף לתושבים, אלא להקטין את שיעורם של מיסים אחרים, כמו מע"מ. אפשר גם לקחת את הכסף ולהשתמש בו למימון תקציב המדינה שנמצא בגירעון.
שלוש קבוצות באו בדרישות אל האחראים על החקיקה. האחת היא יצרני האנרגיה שטענו שהמס יביא לקריסתם וביקשו תמיכה כספית לתקופת המעבר. הקבוצה השנייה שאף היא דרשה פיצוי היא של חברי כנסת שדאגו למשקי הבית שהכנסותיהם מועטות – לא רק החלשים ביותר אלא גם מעמד הביניים, שהתייקרות האנרגיה תקשה עליהם מאד. הקבוצה השלישית מורכבת מארגוני הסביבה שדרשו שההכנסות מהמס יופנו לעידוד אנרגיה מתחדשת ושלא הסתפקו בעידוד עקיף על ידי ייקור האנרגיה המתחרה בה.
אלו דרישות מובנות וצודקות, אך ללא מס זה, ישראל תפר את התחייבויותיה כלפי העולם. בלעדיו היא צפויה להיענש בעתיד, ותנהג באופן לא מוסרי כמדינה שנמנעת מלתרום את חלקה ההוגן למאבק עולמי שמגן גם עליה.
פרופ' איתן ששינסקי, ועדת ההיגוי להתמודדות עם משבר האקלים, האקדמיה הלאומית הישראלית למדעים; המחלקה לכלכלה ע"ש משפחת בוגן, האוניברסיטה העברית בירושלים
פרופ' יורם מרגליות, הפקולטה למשפטים, אוניברסיטת תל אביב