צמח פולש? לא אצלי בגינה

טיולים ופנאי
בשנים האחרונות הולכת וגוברת התפשטותם של מינים פולשים מזיקים בארץ. תו ירוק למשתלות, שהשיק באחרונה המשרד להגנת הסביבה בשיתוף מכון התקנים, מנסה לעקור את הבעיה מהשורש

בעבור רובנו, משתלה היא לא יותר מדוכן בצד הדרך שקונים בו פרחים לשבת או מקסימום עציץ עם רקפות. אבל בפועל, למשתלות יש תפקיד חשוב בעיצוב המרחב והנוף – מפני שהשתילים שהן מוכרות הופכים להיות הצמחייה שמקיפה אותנו. כך, למשתלות יש השפעה גדולה על הסביבה, ולאנשים שעובדים בהן יש ניסיון וידע סביבתי רב. בחירה לא נכונה של שתילים עשויה להפיץ בארץ מינים פולשים שאולי מסתתרים בהם גם מזיקים, כמו נמלת האש; והפצה של שתילים מקומיים, מאידך, יכולה לסייע בחיזוק צמחיית הארץ.

לאחר חשיבה ותכנון מעמיקים וארוכים, הכריז באחרונה המשרד להגנת הסביבה בשיתוף מכון התקנים על השקת "תו ירוק" למשתלות. זהו בעצם תו תקן וולונטרי (השימוש בו לא מחייב אלא מוגדר כרשות) שמוענק למשתלות שיפעלו להגנה על הסביבה בתחום שמירת המגוון הביולוגי המקומי, הימנעות מהחדרת מינים פולשים ומזיקים,התייעלות וחיסכון במים ובאנרגיה.

"התו הירוק" יאפשר למשתלות וכן למשרד להגנת הסביבה לנקוט בפעולות סביבתיות יותר. אך במקביל, הוא מקל על הצרכן שמעוניין לרכוש מוצר סביבתי ומקיים לרכוש אחד כזה, שאושר בתקן מסודר התואם את הנעשה בעולם בתחום.

למכור צמחים שצריכים פחות מים

התו יינתן למשתלות שייערכו ויפעלו בשורה של נושאים: הימנעות ממכירה של מוצרים שבהם קיים חחש להימצאות מינים פולשים, דוגמת נמלת האש (נמלה פולשת שמסתתרת פעמים רבות במשלוחים של  עציצים שמקורם בחו"ל); חיסול שיטתי של מוקדי מזיקים שנמצאים בתוך המשתלה ושימוש בחומרי ההדברה המאושרים על ידי המשרד להגנת הסביבה ומכון התקנים.

פעולות אחרות שנחוצות לקבלת התו כוללות ייבוש ומניעה של מים עומדים (להפחתת הסיכוי להתפתחות זחלי יתושים); התנהלות סביבתית נכונה וחסכונית במשאבים (חשמל ומים); עידוד קנייה של צמחייה חסכונית במים; מיחזור פסולת; טיפוח והפצה של זני צמחים מקומיים; ועידוד סחר בצמחייה חסכונית במים.

תו התקן מהווה גיבוש מדיניות של המשרד להגנת הסביבה בנושא ההשפעה הסביבתית של המשתלות בישראל. כיום, משתלות רבות משמשות לא רק מוקדי ייצור ומכירה, אלא גם מרכזי ידע לציבור הרחב. לדברי ד"ר טלי אבנית-שגיא, שפעלה לקידום התו במסגרת עבודתה כעמיתת ממשק – תכנית יישום מדע בממשל במשרד להגנת הסביבה, "התו הוא בעצם מוצר מדף. בעליה של משתלה שרוצים תו ירוק יכולים לפנות למשרד להגנת הסביבה, שם מכינים להם תיק עבודה ספציפי לאותה משתלה. לאחר מכן הם צריכים להכין תכנית עבודה המפרטת כיצד הם מתכננים לעמוד בדרישות התקן. משתלות המבקשות תו ירוק נבדקות על התקדמותן בתכנית וכל שנה עליהן  לחדש את התקן ולהראות עמידה בתנאים".

לדבריה של אבנית-שגיא, "התקן וולנטרי, גם מפני שתחום המשתלות בארץ פרוץ יחסית ואין אפשרות לאתר את כל המשתלות ולפקח עליהן, כמו למשל משתלות שנמצאות בצד הדרך ויכולות להיפתח ללא רישום או רישיונות עסק ואין עליהן פיקוח. המטרה היא להתחיל בהחלת התו על המשתלות הגדולות יותר בארץ, שעובדות עם גופים גדולים, מוכרות למשתלות קטנות יותר ומייצאות גם לחו"ל. כיוון שגם בחו"ל קיימים תקנים ירוקים, יהיה להן קל יותר להתאים את עצמן לתקן הישראלי ולהניע את התהליך",

עוד היא מוסיפה: "בתהליך כתיבתו של התקן היה חשוב לנו שהתקן ינוסח בצורה פתוחה ומאפשרת, כך שכמה שיותר משתלות יוכלו לגשת אליו, כך גם תיק העבודה מותאם לכל משתלה באופן ספציפי בהתאם לייעודה, גודלה וצריכת המשאבים שלה (אנרגיה ומים). בנוסף, חשוב לנו לראות שיש לנו את היכולת לבדוק ולפקח על התקן. המפרט של התקן נכתב לאחר דיונים רבים על מנת שהוא יהיה בר-בדיקה ואפשרי לביצוע על ידי המשתלות".

התו הירוק יינתן בין היתר למשתלות שמעודדות סחר בצמחייה חסכונית במים. צילום: Photo by Katie Treadway on Unsplash

 

אישור שהמוצר סביבתי

בשנים האחרונות עולה מספרם ותפוצתם של מיני צמחים פולשים ומזיקים, שפוגעים בסביבה ומאיימים לשנות את המערכת האקולוגית המקומית. צמחים פולשים מהווים איום על מינים מקומיים ועלולים אף להביא להכחדתם. רבים מהם הגיעו ארצה כ"טרמפיסטים"  במשלוחי זרעים או שתילים. כמו כן, מזיקים שמופצים באמצעות צמחים נגועים, בדרך כלל בגלל חוסר מודעות של בעלי המשתלה או בהיעדר טיפול נאות והדברה ראויה, מאיימים גם הם על המגוון הביולוגי המקומי. התו הירוק מצטרף לצעדים שמטרתם למנוע את היווצרות הבעיה – שהם קלים יותר ליישום מאשר ביעור המינים הפולשים לאחר שהתבססו ברחבי הארץ. יש לציין כי התו מצטרף ליוזמה של החברה להגנת הטבע מלפני מספר שנים – "משתלות שומרות טבע".

"כחלק מתהליך כתיבתו של תו התקן בוצע שיתוף ציבור רחב, והבנו שאחד הדברים המשמעותיים ביותר ללקוחות המשתלות הוא הידיעה שהצמחים הנקנים לא מכילים בתוכם מינים פולשים של מזיקים וצמחים שיכולים להשתלט על גינות פרטיות וקשה למגר אותם", אומרת אבנית-שגיא, "קיומו של התו הירוק מאפשר ללקוחות לדעת מאין הצמח הגיע, האם הוא מקומי או לא, מהם יתרונותיו לסביבה וכמובן האם הוא נקי ממינים פולשים. לצד כל אלו, המשתלות המחזיקות בתו מייעלות את תהליכי העבודה שלהן וחוסכות במשאבים כמו אנרגיה מים, וכתוצאה מכך גם בכסף".

במקביל, התו הירוק נותן ליצרן או לנותן השירות יתרון שיווקי על פני מתחריו בתחום, ומהווה אישור אובייקטיבי לכך שהמוצר או השירות אכן "סביבתי". הוא מאפשר לצרכנים לזהות מוצר או שירות ידידותיים לסביבה ומעודד אותם להעדיף אותם על פני אחרים, כל זאת ללא השפעה על התכונות העיקריות של המוצר או השירות, בטיחותו ואיכותו. בנוסף, על פי המשרד להגנת הסביבה, משתלות עם תו ירוק ייהנו בעתיד מעדיפות ברכש ממשלתי – המשרד להגנת הסביבה יפעל למתן עדיפות ברכש ממשלתי למשתלות אשר יהיה להן תו ירוק, יתמוך בפרסומים לקהל הרחב ברחבי הרשת, באתר המשרד ובכנסים.



אולי יעניין אותך