אופני משא: הדרך הסימפתית להתנייד בעיר


הערים האירופאיות מלאות כיום ברוכבי אופני משא, שמסיעים את ילדיהם או סחורה ממקום למקום בקלות, בזול ובצורה סביבתית. מדובר בפתרון אידיאלי להפחתת העומס בכבישים, להפחתת מצוקת החניה – וזה גם בריא, ואפילו כיף. דעה

זיהום אוויר, רעש, עומסי תנועה והרבה עצבים – זהו מצב הכבישים בערים הגדולות בישראל. ואת כל זאת אפשר להקל בעזרת פתרון שלא דורש השקעות ענק בתשתיות – אלא רק עידוד קל של הרשויות.

אופני משא (Cargo bikes) הם כלי תחבורה יעיל וחסכוני שמתאים להתניידות בתוך הערים, והם הפתרון המושלם למשלוחים או לנסיעות בטווחים קצרים עד בינוניים. מדובר באופניים רגילים עם תוספת: בחלקם האחורי או הקדמי בנוי משטח שאפשר להעמיס עליו עד כ-200 קילוגרם. לאופני משא יש שני שימושים עיקריים: נשיאת ילדים ונשיאת מטענים כאלה ואחרים. כמו אופניים רגילים, יש כאלה שמונעים על ידי הרוכב או הרוכבת עצמם באמצעות דיווש – ויש כאלה שהם חשמליים, כך שהרוכבים יכולים גם לנסוע באמצעותם בעליות תלולות עם משא כבד.

Family bike ride on a cargo bike.
אופני משא הם הפתרון המושלם למשלוחים או לנסיעות בטווחים קצרים עד בינוניים. Photo by Mark Stosberg on Unsplash

לפי מחקר במימון האיחוד האירופי, אופני משא יכולים לשמש לביצוע כ-30-23 אחוז מהמשלוחים העסקיים בעיר ממוצעת, כ-50 אחוז מנסיעות השירותים והתחזוקה וכ-77 אחוז מהנסיעות הלוגיסטיות הפרטיות (כמו קניות, הסעת ילדים וכו').

להוביל מקרר על האופניים

היתרונות של אופני משא הם רבים. אופני משא חשמליים לא פולטים מזהמים כלל תוך כדי השימוש, וכדי לייצר אותם יש צורך רק בכחמישה אחוזים מהחומרים ומהאנרגיה שנדרשים לייצור מכונית. מעבר לכך, כשאופני משא מחליפים רכב מסחרי שמונע בדיזל, הם יכולים לחסוך חמישה טון של פחמן דו-חמצני בשנה. כדי להגיע ליעדי הפחתת פליטות הפחמן שישראל חתומה עליהם זהו חיסכון אדיר. אופני משא לא יוצרים זיהום רעש בנסיעתם השקטה, ושימוש נרחב בהם הוא פתרון מיידי לעומס הנוראי בכבישים.

אלו מאיתנו שביקרו בערים אירופאיות בשנים האחרונות ודאי נתקלו בכמות ההולכת וגוברת של רוכבי אופני משא שמסיעים ילדים או סחורה ברחובותיהן. ועולה השאלה: למה לא פה בישראל? בעידן של אופני משא חשמליים, כל עיר בישראל תוכל להעביר חלק גדול מהתנועה לאופני משא. הסעת ילדים לגנים, לבתי ספר ולחוגים או שליחויות של עד כ-200 קילוגרם (מקניות בסופר ועד למקרר חדש) – הכול יכול להיעשות באפס פליטות, ללא הגברת העומס על הכבישים ובסכנה מופחתת להולכי הרגל. בנוסף, במדינה צפופה כמו ישראל, אפשר יהיה לצמצם את מקומות החניה למכוניות – כי יהיה פחות צורך בהן, ולנצל את המרחב שיתפנה להגדלת מדרכות וליצירת שבילי אופניים.

לשים את האדם במרכז

כדי לקדם את המעבר לאופני משא חשמליים יש צורך לאכוף את התקן הישראלי הקיים שמגביל את מהירות מנוע העזר של האופניים ל-25 קילומטר לשעה. כיום, אחת הבעיות הגדולות עם אופניים חשמליים היא עקיפות פיראטיות של הגבלת המהירות הזו, מה שיוצר איום על הולכי הרגל ועל רוכבי האופניים הלא-חשמליים. בעזרת אכיפה נכונה של המשטרה על רוכבים ועל חנויות אופניים אפשר יהיה לצאת מהכאוס שמתחולל כרגע בתחום.

ד''ר דוד לנדא. צילום – נינה ראגת
בעידן של אופני משא חשמליים, כל עיר בישראל תוכל להעביר חלק גדול מהתנועה לאופני משא. ד"ר דוד לנדא, צילום: נינה ראגת

בנוסף, אחד הנושאים הבוערים בקרב רוכבי אופניים הוא נושא הגניבות. אין ספק שמכת גניבות האופניים גורמת לרבים לוותר עליהם בתור כלי תחבורה. עם זאת, לשמחתנו, כיום קיימים פתרונות טכנולוגיים שמיועדים לאופניים חשמליים ושמורכבים על ידי היצרן או נקנים בחנויות אופניים, שמקשים על הגניבה ומקלים על איתורם של אופניים גנובים באמצעות שבבי GPS שמוחבאים בהם.

מעבר ליתרונותיה התחבורתיים והסביבתיים, רכיבת אופניים היא כיפית – ובריאה יותר בהרבה מאשר ישיבה ממושכת באוטו. עד השנים האחרונות, התפיסה הרווחת בישראל ובעולם הייתה של תכנון מוטה מכונית פרטית, כולל בערים הצפופות. ברגע שנצליח לשבור סופית את התפיסה הזו, ונשים את האדם במרכז – ולא את הרכב, לאופני משא יהיה מקום מרכזי במערך התחבורה בערים.

ד"ר דוד לנדא הוא בוגר תוכנית ממשק, שבמסגרתה פעל כחלק ממשרד החדשנות, המדע והטכנולוגיה. הוא מסיע את ילדיו כל בוקר לגן עם אופני משא (כן, גם בגשם). ההרשמה לתוכנית ממשק פתוחה עד ה-31.12.23.



אולי יעניין אותך