אז מה אם הנסיך צ'רלס אמר?

מז"א ואקלים
בואו נהיה רציניים לרגע: ועידת פריז לשינוי האקלים שנפתחת היום היא הזדמנות נהדרת לדבר על האתגרים הסביבתיים ועל ההזדמנויות שעומדות בפנינו כדי להתמודד עמם. את המדע המזויף, את ההצהרות המטופשות של בני מלוכה מנותקים ואת המריבות הקטנוניות של פוליטיקאים על סידורי טיסה צריך להשאיר לזמן אחר

 

"כל אורות האזהרה כבר מהבהבים – עכשיו רק צריך שמישהו יתחיל לקחת אותם ברצינות", כך הגדיר לאחרונה פרופ' ז'אן ז'וזל הצרפתי, אחד החוקרים הבולטים בתחום מדעי הסביבה, את מצב שינוי האקלים. ואכן, מי שעוקב אחרי הפרסומים המדעיים בשנים האחרונות יודע היטב שהמדענים מתריעים מזה כבר על הסכנות הגדולות שטמונות בשינוי האקלים: אירועי מזג אוויר קיצוניים, זיהום אוויר, עליית פני הים, פגיעה בשוניות האלמוגים, החמצת אוקיינוסים, פגיעה במארג המזון ובמגוון הביולוגי ועוד כהנה וכהנה צרות, איומים ובעיות.

למעשה, המדענים מאותתים ומתריעים במרץ כה רב על שינוי האקלים, עד שאפילו הפוליטיקאים, שלא תמיד ניחנים בחושים חדים בנושאים שלא משפיעים ישירות על הביצועים שלהם בקלפי, התחילו לשים לכך לב. בניגוד למה שהיה נהוג בוועידות דומות שהתקיימו בעבר (קופנהגן 2009, למשל), ועידת האו"ם בנושא שינוי האקלים שנפתחת היום בפריז היא אירוע בינלאומי גדול, חשוב, מבוקש, מסוקר וחשוב מכל: יש לו פוטנציאל רציני לחולל שינוי אמיתי במצב. מנהיגי העולם יגיעו לפריז לא רק כדי לזכות בהזדמנות טובה לתצלום עם אובמה או עם פוטין, אלא כדי להתחייב על הפחתת פליטות של חומרים מזהמים לאטמוספרה ועיכוב התחממות כדור הארץ. מדובר באינטרס שכולם שותפים לו וכזה שרבים מודעים לחשיבותו כעת – לכן ועידת פריז יכולה להצליח במקום שבו נכשלו ועידות דומות בעבר.

מה שאנחנו, אלה שאין להם מקום בוועידות, במושבים, בכינוסים ובקוקטיילים ולכן עליהם לצפות במה שמתרחש בוועידה מהצד, זה לקחת את מה שקורה שם ברצינות. זו לא משימה קלה. יש כאלה שרוצים לבלבל אותנו עם עובדות חצי-אפויות ומגמתיות בניסיון לקעקע את הקול הברור והנחרץ של הקהילה המדעית. יש כאלה שמנצלים את הבמה המרכזית הגדולה הזאת כדי לייצר רעשי רקע וללבות מחלוקות פוליטיות שאינן קשורות לעניין (כמו סידורי הטיסה של הפוליטיקאים שישתתפו בוועידה). ויש כאלה שיבחרו להבליט הצהרות מופרכות של דמויות לא רלוונטיות רק כדי להגחיך את הדיון הרציני (כמו במקרה של ההכרזה של הנסיך צ'רלס, יורש העצר הבריטי, לפיה הטרור העולמי הוא תוצאה ישירה של שינוי האקלים).

בעוד שבועיים יהיה מספיק זמן לתיאוריות קשר, לחיסולי חשבון פוליטיים ולרגעי הפוגה קומיים. בינתיים בואו ננסה להתרכז בעיקר: מה המדע אומר על שינוי האקלים, ומה אנחנו (שמרנים וליברלים, ימנים ושמאלנים, ירוקים ושאינם-ירוקים, קפיטליסטים וסוציאליסטים, מנהיגים ואזרחים קטנים) יכולים לעשות כדי להתמודד אתו. לא כל הפתרונות והצעדים פשוטים, קלים ומוסכמים מראש על כולם, זה ברור, אבל הפעם נדמה שהעולם באמת מוכן להתמודד ברצינות עם שינוי האקלים. בואו לא נפריע לו עם שטויות ועם קשקושים מיותרים.

כאן, ב"זווית – סוכנות ידיעות למדע ולסביבה", נציע לכם סיקור יומי, מגוון ורציני (כמעט תמיד) של כל ההתפתחויות המעניינות שיתרחשו במהלך 14 ימי הוועידה בפריז, זאת לצד כתבות על מחקרים, מאמרים וחידושים שקשורים לנושא שינוי האקלים. אנחנו מבטיחים לתת למדע ולמדענים לדבר. עכשיו יש גם מי שמקשיב להם.



אולי יעניין אותך