איך הקורונה משפיעה על חולי סוכרת?

בריאות ומזון | קורונה
מחקר חדש שנערך באוניברסיטת בן גוריון חושף את הנזק המשני והמסוכן של סגרי הקורונה על חולי סוכרת ומזהיר גם מפני ההשפעות האפשריות של משבר האקלים על בריאותם

סגירתם של חדרי הכושר, בריכות השחייה והחוגים, יחד עם השהות הכפויה והממושכת בבתים במהלך רוב 2020 פגעה ביכולת של חלקים נרחבים מהאוכלוסייה לשמור על אורח חיים בריא. כעת, חוקרים מאוניברסיטת בן גוריון בנגב, מדווחים כי בנוסף לכך בקרב חולי סוכרת צעירים (type 2) עצם ההימנעות מיציאה מהבית קשורה בחוסר איזון בסוכר בדם.

המחקר יצא לדרך זמן רב לפני פרוץ משבר הקורונה, והתמקד בהשפעות של שהות ממושכת בבית בגלל גלי החום הפוקדים את ישראל, אך כעת התגליות הפכו לרלוונטיות מתמיד בהתחשב בשגרת הסגרים שאליהם נכנס העולם בשנה שחלפה.

מחקרים קודמים בתחום התמקדו בחולים שמתגוררים במדינות עם אקלים קר יחסית, שם נמצאו שינויים עונתיים באיזון רמות הסוכרת בחודשי החורף הגשומים. המסקנה במחקרים ראשוניים אלו הייתה שהשילוב בין מזג האוויר הקר לזיהומים שנפוצים בחורף הוא הגורם המרכזי לתופעה. אולם, המחקר הישראלי החדש, שפורסם בתחילת דצמבר בכתב העת הרפואי Primary Care Diabetes, מראה שגם אקלים חם משפיע לרעה על איזון סוכרת וההסבר שהוא נותן לכך לא בהכרח קשור בקור ובזיהומים.

לשמור על ערכי הסוכר

סוכרת היא אחת המחלות הנפוצות בחברה המערבית, עם שיעור תחלואה הולך ועולה עם השנים. בישראל סובלים מהמחלה כ-8.4 אחוזים מהאוכלוסייה (8.8 אחוז מהגברים, ו-8.0 אחוז מהנשים) והיא מוגדרת כגורם התמותה הרביעי בשכיחותו, אחרי מחלות ממאירות, מחלות לב ומחלות זיהומיות.

בקרב חולי סוכרת, ערכי סוכר גבוהים בזרם הדם מובילים לפגיעה בכלי הדם הגדולים והקטנים וכך נוצרת פגיעה באיברים חשובים רבים, כגון כליות, עיניים, לב וגפיים. כתוצאה מפגיעות רב מערכתיות אלו, קיימת חשיבות רבה לשמירה על ערכי סוכר תקינים בדם.

פעילות גופנית ודפוסי אכילה

במחקר החדש (שאותו הוביל ד"ר אלון רפאל בהנחיית פרופ' איה בידרמן ראש חטיבת בריאות בקהילה ופרופ' מיכאל פריגר מהמחלקה לבריאות הציבור) שנערך בקרב חולים ממחוז הדרום בישראל, נבחנו בדיקות המוגלובין מסוכרר (HbA1c מדד לרמות הסוכר בדם בחודשים שקדמו לבדיקה) של כ-2,800 חולי סוכרת במשך כ-11 שנים. במסגרת המחקר נאספו במהלך השנים כ-60 אלף בדיקות ונתגלה כי בנוסף לחוסר איזון ברמות הסוכר בתום תקופת החורף, בדומה לממצאי המחקרים הקודמים, בישראל אותר גם חוסר איזון לאחר חודשי הקיץ.

התוצאות החדשות הובילו את החוקרים למסקנה כי האקלים עצמו איננו המשפיע המרכזי על ערכי הסוכר, אלא התנהלות החולים, לרבות פעילות גופנית ודפוסי אכילה, הנגזרים בין היתר מעונות השנה ומזג האוויר.

בישראל סובלים מסוכרת כ-8.4 אחוזים מהאוכלוסייה והיא מוגדרת כגורם התמותה הרביעי בשכיחותו. תצלום: kate – unsplash

"בחודשי הקיץ, כאשר חם ביום ובלילה, אנשים בישראל נמנעים מפעילות גופנית והתוצאה ניכרת בערכי הסוכר שלהם – גם של חולי הסוכרת הממושמעים ביותר", מסביר רפאל, רופא ילדים בבית החולים שערי צדק. "אם זו התוצאה עבור חולים בעלי היענות גבוהה לשמירה וטיפול, סביר כי התופעה רחבה ואף קיצונית יותר אצל חולי סוכרת אחרים".

"המחקר צריך להדליק נורות אזהרה לחולי סוכרת, במיוחד בתקופה זו", אומר רפאל. "עד כה, היה ידוע כי חולי סוכרת נמצאים בסיכון גבוה לתחלואה בקורונה, אולם עדיין לא ברורות מספיק ההשלכות של הסגרים ושל חוסר יציאה מהבית על רמות הסוכר שלהם. מתוך המחקר שלנו ניתן לשער את גודל ההשפעה לרעה על חולי הסוכרת בזמן סגרי הקורונה".

היתרון של אוניברסיטה במדבר

"ברוב המדינות המפותחות יש אקלים קר באופן יחסי, ואילו במדינות מתפתחות יש אקלים חם. לאוניברסיטת בן גוריון יש יתרון לפעול במדינה מערבית עם אקלים חם – כך ניתן לבחון מחדש תופעות שנבדקו במדינות מערביות וקרות", אומר רפאל. "בתחום הסוכרת זה חשוב פי כמה, משום שבעבר מחלת הסוכרת היתה מחלה של מדינות מפותחות, אך כעת שיעורי התחלואה באפריקה עלו באופן משמעותי".

ואכן, על פי האטלס העולמי של מחלת הסוכרת, בעוד שבאירופה וארה"ב שיעורי התחלואה בסוכרת צפויים לעלות עד שנת 2045 ב-35-16 אחוז, בהתאמה, הרי ששיעורי התחלואה באפריקה צפויים להאמיר עד אז בכ-156 אחוז.

האקלים עצמו איננו המשפיע המרכזי, אלא התנהלות החולים, לרבות פעילות גופנית ודפוסי אכילה. תצלום: alora griffiths – unsplash

להתמודד עם גלי חום קיצוניים

המחקר החדש התקבל בעניין רב בקרב חוקרים ומומחים בתחום והחוקרים הישראלים כבר הוזמנו להרצאה בכנס הבינלאומי היוקרתי למדעי הסביבה בפריס (ICGE 2021), לא מעט בגלל שמדינות רבות יותר ויותר בעולם נאלצות להתמודד עם השפעות מזג אוויר חם על סוכרת. "זו הפעם הראשונה שבה נמצא קשר ישיר עם השפעה שלילית של מזג אוויר חם על חולי סוכרת, אומר רפאל. "אירופה מתמודדת לאחרונה בכל קיץ עם גלי חום קיצונים שלא נראו כמותם עד כה, והבנת ההשפעות שלהם על חולי סוכרת היא חשובה מאוד. בנוסף, כחלק מהמאבק העולמי במשבר האקלים, להבנת השפעת ההתחממות על מאות מיליוני חולי סוכרת יש משמעות רפואית וכלכלית רבה".

"המחקר צריך להוביל להכרה בכך שהקשר בין מזג האוויר לסוכרת קיים גם באקלים שלנו ושחולי סוכרת והרופאים האמונים על איזון הסוכרת צריכים להתייחס להשפעה של מזג אוויר קיצוני על ערכי הסוכר של החולים", אומר רפאל. "בנוסף, כעת ברור שלחוסר יציאה מהבית מכל סיבה שלא תהיה – גשם, חום או סגר – יש משמעות רבה לאיזון הסוכר ולכן עלינו לדאוג להמשך פעילות גופנית ולתזונה מאוזנת על מנת להימנע מתחלואה וכדי לשפר את איכות החיים – לא משנה באילו נסיבות".



אולי יעניין אותך