אני חבר שלו

חי וצומח |
חושבים שהכלב שלכם מבין מה אתם מרגישים? לפי תוצאותיו של מחקר חדש, יכול להיות שאתם צודקים: מומחים טוענים שכלבים מסוגלים להבין רגשות של בני אדם ושל כלבים אחרים
אם כלבים יודעים לקרוא ולהבין רגשות, אולי הכלב הזה מחייך באמת? צילום: Travel and Roll, Flickr
אם כלבים יודעים לקרוא ולהבין רגשות, אולי הכלב הזה מחייך באמת? צילום: Travel and Roll, Flickr

 

כל בעל כלב יכול לספר כיצד יום אחד, כשהרגיש עצוב או כשבכה, נדמה היה לו כאילו הכלב מבין את המצב, מתיישב לידו ומנחם אותו. היכולת הזו של כלב להבין רגש אנושי נדמית לעתים מופלאה, ופעמים אחרות נראה שהיא תלויה בתמריצים כמו מזון או ליטוף.

חוקרים מאוניברסיטת לינקולן שבאנגליה ומאוניברסיטת סאו פאולו שבברזיל החליטו לבדוק את הסוגיה ובחנו כיצד 17 כלבים מבויתים מגיבים להפגנת רגש. הנבדקים נחשפו למערכת מסכים שהקרינו 10 תמונות של כלבים ושל בני אדם שהציגו מצבי רוח שונים – חיוביים (כלב משתובב, אדם שמח) או שליליים (כלב אגרסיבי, אדם כועס). הכלבים נחשפו גם לקולות של כלבים ושל בני אדם, שלעתים התאימו ולעתים היו מנוגדים לאותן הבעות פנים.

התמונות והקולות הוצגו במשך חמש שניות בכל פעם, בלי שאותה תמונה או אותו קול חזרו על עצמם. מצלמות וידאו תיעדו את תגובתם ומבטם של הכלבים. החוקרים הניחו שאם הכלבים לא מסיטים את מבטם מהתמונה במשך 2.5 שניות, הדבר מעיד על יכולתם לשלב בין שני מקורות מידע חושיים לכדי תפיסה רגשית.

החוקרים מצאו שכלבים מתבוננים זמן רב יותר בהבעות פנים התואמות את הגירוי השמיעתי שאותו הם שומעים – גם כשזה נגע לכלבים אחרים וגם כשהיה מדובר בבני אדם. לדוגמה, כאשר הוצגה תמונה של אדם שמח ובמקביל נשמע קול של אדם שמח, הכלבים נטו להתבונן בתמונה זו זמן רב יותר. לאור זאת, החוקרים הסיקו שהכלבים יכולים לשלב בין סוגי מידע מחושים שונים לכדי הבנה רגשית.

בין הבחנה להבנה

לדברי החוקרים, ידוע זה מכבר שכלבים מסוגלים להיעזר ברמזים כהבעות פנים על מנת להבחין בין רגשות אנושיים שליליים או חיוביים, אולם טרם נערך מחקר שהראה שהם מסוגלים להבין אותם. היכולת לקשר בין רמז ויזואלי לרמז שמיעתי ולזכות בתפיסה רגשית ידועה עד היום רק בקרב בני אדם ובקרב פרימטים – סדרה במחלקת היונקים הכוללת מיני קופים, קופיפים וקופי אדם. בנוסף, היישום של היכולת הזו ידועה עד היום רק בבני אדם.

הכלבים שנבדקו לא עברו הכשרה מוקדמת ולא הכירו את הכלבים ואת האנשים שאליהם נחשפו בניסוי, בשונה ממחקרים קודמים שבהם אימנו את הכלבים טרם הניסוי. ייתכן שזו הסיבה, מציעים החוקרים, שיכולתם להבין רגשות היא יכולת פנימית ולא התנהגות אסוציאטיבית.

חשוב לזכור שכלבים הם יצורים חברותיים מטבעם, ולכן אין זה מפתיע שהם מסוגלים להבין רגשות של כלבים אחרים. אך מה באשר לבני אדם? לדעת החוקרים, לא מן הנמנע שבמהלך תהליך הביות האדם יצר סלקציה ובחר כלבים מסוימים שאצלם תכונה זו הייתה מפותחת יותר.

לפני שאנחנו בוחנים את האינטליגנציה הרגשית של כלבנו, כדאי לזכור שהמדגם במחקר הנוכחי היה קטן למדי (17 כלבים), ולכן לא בהכרח מייצג. במהלך הניסוי גם התברר שכלבים מעדיפים להתבונן בתמונות של כלבים אחרים ופחות מתעניינים בתמונות של בני אדם, ולדעת החוקרים הם גם הצליחו להבין טוב יותר רגשות של כלבים אחרים בהשוואה לרגשות אנושיים.

הדגמה לגירוי ויזואלי ושמיעתי שניתן בניסוי. אפשר לראות שהכלבים התאימו בין הפנים והקולות של בני האדם לפי סוג הרגש שהוצג בפניהם. צילום: מתוך המחקר
הדגמה לגירוי ויזואלי ושמיעתי שניתן בניסוי. אפשר לראות שהכלבים התאימו בין הפנים והקולות של בני האדם לפי סוג הרגש שהוצג בפניהם. צילום: מתוך המחקר

 

בעקבות הכתבה בזווית הספור פורסם גם ב"ישראל היום".



אולי יעניין אותך