בפעם הראשונה בעולם: יום דיגום האוקיינוסים

חי וצומח |
צוותי חוקרים ישראלים השתתפו בפרויקט הדיגום הימי הגדול ביותר שבוצע בעולם אי פעם ואספו מידע שיהיה זמין וחופשי לכלל החוקרים הימיים
חוקרים מכל העולם אספו דגימות וערכו מדידות ב-167 מקומות שונים. בתמונה החוקרים הישראלים בדיגום החופי שנערך בשדות ים. צילום: אורי הלקנשטיין

21 ביוני הוא היום הארוך בשנה, וזה קורה מדי שנה. מה שחדש הוא אירוע שהתקיים בו בפעם הראשונה – יום דיגום האוקיינוסים הבינלאומי, שבמהלכו יצאו סימולטנית ספינות מחקר ל-167 מקומות בים וצוותיהן אספו דגימות מי ים. מטרתו של המפעל העצום הזה היא איסוף מידע שיסייע בהבנת החוקיות והתפקוד של מגוון המיקרואורגניזמים באוקיינוסים.

מי הים מלאים בכמות בלתי נתפשת של חיידקים ואצות החיוניים לבריאות וליציבות המערכת האקולוגית בים וביבשה. מרבית החמצן בכדור הארץ נוצר על ידיהם, והם אלה שהפכו את האטמוספרה שלנו לעשירה בחמצן לפני מיליוני שנים. הם קולטים פחמן דו חמצני, מפרקים חומר אורגני בים ומהווים בסיס למארג המזון כלומר תזונתם של יצורים גדולים יותר מתבססת עליהם.

ניפגש בעוד שנה

רובם המכריע של המיקרואורגניזמים שבים אינם יכולים לגדול מחוץ לסביבתם הטבעית, ו-90 אחוזים מהם פשוט מתים ברגע שמוציאים אותם מהמים. כדי להתגבר על הבעיה הזו המשתתפים במחקר הקפיאו דגימות עוד בהיותם בים ואז העבירו אותן למעבדות לטובת ניתוח המטען הגנטי של המיקרואורגניזמים בשיטות מתקדמות כמו ריצוף גנטי של חברות (DNA Sequencing of Community). כך, מקווים החוקרים, תתאפשר הגדלה של כמות המידע הקיים בידיהם היום ויתאפשר גישור של הפער בידע שקיים לגבי המגוון הגנטי והתפקוד של האורגניזמים בעולם כולו.

הדגימות הועברו למעבדה ושם מתוכנן ניתוח ארוך של המטען הגנטי של המיקרואורדניזמים החיים בים. צילום: ד"ר נגה סטמבלר

המשתתפים ביום הדיגום בדקו רק את פני המים ואספו נתונים על שבעה פרמטרים: טמפרטורת האוויר, טמפרטורת מי הים, מהירות הרוח, רמת המליחות, כמות חומרי הדשן כמו זרחות וחנקות (פוספטים וניטרטים), חומציות (pH) ועכירות המים. הנתונים יועברו אל מובילי המיזם בעוד חודש ותוצאות הניתוח הגנטי יתקבלו בתוך שנה.

בגלל השבת נדחה הדיגום בישראל ליום ראשון 22 ביוני. המדידות נערכו בשלושה מוקדים: באילת על ידי אנשי המכון הבינאוניברסיטאי למדעי הים, בשדות ים על ידי אנשי אקואושן ובחיפה על ידי המכון לחקר ימים ואגמים בישראל (בשני המקומות האלה הדיגום התבצע מהחוף). הצטרפו אליהם מדענים ישראליים נוספים מהאוניברסיטאות ומהמכונים הימיים השונים.