תנו לדבורים לאכול ספירולינה

חי וצומח | טכנולוגיה וחדשנות
מחקר חדש מציע להאכיל דבורים, שמשחקות תפקיד חשוב מאוד בהאבקת גידולים בחקלאות, במזון המבוסס על אצות

דבורת דבש ממוצעת (Apis mellifera) יכולה להגיע לאורך של בין 0.9-1.8 סנטימטר ולמשקל של קרוב ל- 0.1 גרמים בלבד, אבל תרומתו של החרק הזערורי הזה לחקלאות בישראל מוערכת בכ-2 מיליארד שקל לשנה, פי 30 מערך ייצור הדבש, זאת משום שדבורת הדבש היא מאביקה חשובה של גידולים חקלאיים. אולם, תפקידה הקריטי הזה במערכת האקולוגית עלול להיות מוטל בספק בגלל מקרים מדווחים רבים של התמוטטות מושבות של דבורים – תופעה מדאיגה שעולם המדע טרם מצא את הסיבה להתרחשותה, אך מעריכים שהיא נגרמת בשל שילוב גורמים הכולל תזונה לקויה בשל צמצום שטחי הבר, חשיפה לווירוסים וטפילים חדשים בשל הגלובליזציה, שינוי האקלים והשפעת החשיפה למגוון חומרי הדברה.

כעת, מחקר מדעי חדש מציע דרך חדשה לשמור על דבורי הדבש באמצעות שינוי קטן אך גורלי בהרגלי האכילה שלהן.

שינוי האקלים, אובדן בתי גידול וירידה במגוון הצומח, הם חלק מהגורמים שמפחיתים את מקורות ההאבקה הטבעיים שמספקים תזונה חיונית לדבורים. "בארה"ב, למשל, קורסות כל שנה כ-30 אחוז מהכוורות, בישראל המספרים נמוכים מעט יותר, אבל בכל זאת מדובר בכ-25 אחוז אובדן", אומר פרופ' שרון שפיר מהפקולטה לחקלאות מזון וסביבה באוניברסיטה העברית. "גם במצב שבו אין תמותה מוחלטת של הדבורים, החזקת הכוורת בחיים דורשת יותר ויותר עבודה. דבוראים כיום נדרשים לעבוד מאוד קשה על מנת לקיים את הכוורות, עקב פגיעה של מזיקים, הדברה ותחלואות שונות. אחד הדברים שנוספו לעבודת הדבוראים הוא הצורך להאכיל את הדבורים יותר ויותר כי אתרי המרעה הטבעי שלהן הולכים ומתמעטים".

תזונה משלימה ומקיימת

את המחסור הזה במזון אמורים לפתור תחליפי אבקת פרחים המשמשים להאכלת הדבורים, אך לפי שפיר, "תחליפי האבקה המסחריים הקיימים כיום בשוק אינם מספקים תזונה שמשתווה לאבקת פרחים". מחקר חדש שפורסם במאי 2020 בכתב העת Apidologie על ידי חוקרים בשירות המחקר החקלאי האמריקאי (USDA), מצא שספירולינה (ציאנובקטריה) עשויה לספק תזונה משלימה ובת-קיימא לדבורי-הדבש.

ספירולינה. תצלום: foodism360 – unsplash

ספירולינה עשירה בחלבונים, בוויטמינים ובמינרלים רבים. החוקרים מצאו שספירולינה יכולה לספק לדבורים מגוון חומצות אמינו וחומצות שומן חיוניות שנפוצות באבקת פרחים. על פי המחקר, מסת השומן בגוף הדבורים המוזנות בספירולינה תאמה בצורה טובה את זו של דבורים המוזנות באבקת פרחים. בנוסף, ספירולינה מכילה גם חיידקים שיכולים לתפקד כפרוביוטיקה התומכת בהיווצרות אוכלוסיית חיידקי-מעיים בריאים אצל הדבורים.

החוקרים הראו שלספירולינה יש פוטנציאל משמעותי כתוסף תזונה שייתכן ויוכל לסייע לשיפור בריאותן וחיוניותן של דבורי-הדבש על סמך ההרכב התזונתי העשיר שלה והשפעותיו החיוביות על פרמטרים פיזולוגיים אצל הדבורים. היתרונות של ספירולינה כמקור מזון לדבורים הם שניתן לגדל אותה בקנה מידה רחב, בזמן קצר יחסית תוך שימוש בכמות מינימלית של חומרי-הזנה. נתונים אלו מעניקים לה יתרון גדול על פני גידול פולי סויה וגידולים אחרים המשמשים כחלק מהמרכיבים לתחליפי אבקה הנמצאים בשוק כיום.

האם יצליחו לגדל מלכה?

"דבורים צריכות לקבל תוספת תזונה בתקופות מחסור תזונתי, הקיימות בישראל בחורף ובמהלך הקיץ כשאין פריחה", אומר יובל לין, דבוראי מכוורת משק לין. "תוספות התזונה כוללות מזון חלבוני המחליף את אבקת הפרחים ומזון סוכרי המחליף את הצוף. תחליפי אבקת הפרחים מורכבים, וכוללים חלבונים מהצומח כגון, סויה, תירס, וגרעינים שונים הטחונים לאבקה דקה על מנת להיות נגישים לדבורים. תחליפי צוף הם פשוטים להכנה וכוללים סוכרים מעורבבים במים".

תצלום: eric ward – unsplash

"אבקת פרחים היא 'מכרה זהב' של הטבע וכוללת את כל המרכיבים התזונתיים החשובים", מוסיף שפיר. "יש מגוון אבקות פרחים בהתאם למגוון הפרחים בטבע, אך דבורת הדבש לא אוגרת אבקת פרחים בכמויות גדולות, דבר המגביל את תזונתה בתקופות של חוסר. תחליפי האבקה המסחריים הקיימים כיום בשוק אינם מספקים תזונה אשר משתווה לאבקת פרחים".

"הדבורים יודעות לאזן את הדיאטה שלהן, אם חסר להן מרכיב מסוים הן מעדיפות מרכיב אחר – זה משהו שלא ידענו עד לפני כמה שנים שהן מסוגלות לעשות. אבל כאשר הן במצב לא טבעי של חקלאות אינטנסיבית, הן ניזונות ממגוון מקורות מזון מצומצם ולא תמיד יש להן את האפשרות לאזן את תזונתן", אומר שפיר. "למחקר החדש על הוספת ספירולינה לתזונת הדבורים יש בהחלט פוטנציאל, עכשיו צריך להתחיל לעשות ניסויים בקנה מידה גדול יותר. צריך לראות אם הדבורים במחקר מצליחות לגדל מלכה, לחיות חיים ארוכים ולתפקד בהצלחה. יש המון דברים שדבורה צריכה לדעת לעשות כדי שהכוורת תתפקד טוב ולאורך זמן בטבע".



אולי יעניין אותך