היתוש ישראלי שהביא את הקדחת לאמריקה

בריאות ומזון | חי וצומח | מז"א ואקלים
שינוי האקלים מסייע להגביר את תפוצת היתושים בעולם ואתם גם את התפשטותם של וירוסים ומגפות. זה בדיוק מה שקרה כשיתוש מתל אביב הביא את קדחת מערב הנילוס לארצות הברית

נראה שהקיץ אמנם מסרב להסתיים סופית ולפנות את מקומו לחורף, אבל לאט-לאט הטמפרטורות מתחילות לרדת. רבים מאתנו אולי מצרים על התקצרות שעות האור, אבל יש דבר אחד שמסתלק עם תום הקיץ שאליו אף אחד לא מתגעגע: היתושים. המזמזמים הטורדנים שמלווים אותנו כמעט בכל אזורי הארץ במהלך החודשים החמים לא רק מציקים, אלא גם עלולים להיות מסוכנים: יתושים עלולים לשאת אתם וירוסים ומגפות; ולא רק זה – נראה ששינוי האקלים מקל עליהם להתפשט ברחבי כדור הארץ, ולהביא מחלות שונות (כמו קדחת דנגי, קדחת מערב הנילוס, צ׳יקונגניה, מלריה וגם זיקה) לאזורים שבהם לא פעלו בעבר.

השבוע יתכנסו בבון, גרמניה, נציגים של 197 מדינות בפסגת האקלים השנתית של האו"ם (COP 23), שם ידונו בדרכים ליישם בהצלחה את הסכם פריז לשינוי האקלים, שנחתם בדצמבר 2015. אחד הנושאים החשובים שיידונו בבון הוא השפעת שינוי האקלים על בריאותנו והדרכים להיערך למציאות החדשה.

מחקרים רבים מראים שבעשורים האחרונים הולכת ומתרחבת התפוצה של סוגים שונים של יתושים למדינות וליבשות שבהן הם לא נראו בעבר. היתושים יכולים לעבור מרחקים ארוכים בשלבי החיים הראשוניים שלהם בשיט או בטיסה, כל מה שנדרש להם כדי לשרוד את המסע הוא פחות מסנטימטר של מים עומדים. אם התנאים במדינה שאליה הם מגיעים מתאימים להם, הם ישרדו את המעבר ואולי גם יתרבו ויתפשטו.

קו תל אביב-ניו יורק

דוגמה טובה לדרך שבה שינוי האקלים גורם להפצת מחלות ברחבי העולם היא הדרך שבה תקפה מחלת הנילוס המערבי את צפון אמריקה. פרופ׳ יורגן מאי, ראש המחלקה למחלות מדבקות במכון ברנרד-נוכט למחלות טרופיות בגרמניה (BNITM), מספר שבדיוק כך הגיעה קדחת מערב הנילוס – מחלה שנצפתה בישראל כבר בשנות ה-50 – מישראל לארצות הברית.

הווירוס נצפה לראשונה בארצות הברית בניו יורק ב-1999. ״אפשר לומר ברמה גבוהה של ביטחון שהווירוס הגיע באמצעות יתוש נשא של המחלה על סיפונו של מטוס שהמריא מתל אביב״, אומר מאי, שמוסיף בראיון ל"זווית" שהחוקרים הגיעו למסקנה זו לאחר שבדיקות הומולוגיות (הבודקות קיום של ענף גנטי משותף) ואנליזה גנטית של הווירוס שהתפשט בארה״ב הראו כי הוא קרוב גנטית ביותר לווירוס שהתגלה שנה קודם לכן במוחו של אווז בחווה חקלאית בישראל.

לדברי מאי, שרשרת של תנאים הפכה את התפשטות המחלה ביעד לאפשרית. ״היה אז חורף מתון ועובדה זו אפשרה ליתושים לשרוד עד האביב״, הסביר מאי. ״בתחילת העונה הקיץ היה חם ויבש, מה ששיחק לטובת היתושים. הם עקצו ציפורים נודדות, שבתורן נשאו את הווירוס הרחק לתוך היבשת. סוף הקיץ היה גשום ורטוב, וגרם להופעתם של בתי גידול רבים שמתאימים להתרבות היתושים״. ומשם השאר היסטוריה: הווירוס נפוץ היום באזורים רבים בארה״ב, ומדי שנה מדווחים במדינה אלפי מקרים של הדבקה".

קדחת מערב הנילוס, שעדיין נפוצה גם אצלנו ואינה מועברת מאדם לאדם (אלא רק על ידי עקיצת יתוש), היא מחלה המתבטאת בתסמינים הדומים לשפעת (חום, כאבי ראש, כאבי ראש ופרקים ולעתים בחילות ושלשולים). לפי משרד הבריאות, מדווחים בארץ בדרך כלל עשרות מקרים שלה בשנה (בשנת 2000, לעומת זאת, התפרצות שלה הביאה ל-400 מקרים מדווחים), בעיקר בחודשים אוגוסט-אוקטובר. בדומה לשפעת היא מסוכנת בעיקר לאוכלוסיות רגישות כמו קשישים ובעלי מערכת חיסון פגועה, אך בניגוד לשפעת – אין כיום חיסון שיכול למנוע הדבקה במחלה.

זה לא נגמר רק בקדחת מערב הנילוס: בעקבות יתוש הטיגריס האסייתי למשל – שהגיע לאירופה דרך קרואטיה בשנות ה-70, וגם אצלנו הוא נפוץ יותר ויותר בשנים האחרונות – כבר נצפו מקרים של קדחת דנגי (שהיתה נפוצה בעבר באזורי קו המשווה ובעיקר באפריקה) לאורך חופי קרואטיה וגם באי מדירה שבאוקיינוס האטלנטי; ובקיץ האחרון, איטליה גם סבלה מהתפרצות של מחלת הצ׳יקונגניה שהוא מעביר – מחלה שגורמת לחום, לכאבי ראש ולכאבי מפרקים קשים שיכולים להמשך גם חודשים לאחר מכן.

הקיץ מתארך והיתושים חוגגים

לדברי המומחים, עלייה של כמה טמפרטורות בממוצע הגלובלי על פי התחזיות הצפויות דווקא לא תשפיע במיוחד על התפרצות היתושים ומחלותיהם, אבל תנאי מזג אוויר חריגים לעונה, לעומת זאת, דווקא ישפיעו מאוד. התנאים החריגים האלה פותחים פתח ליתושים לשרוד ולהתרבות, ושינוי האקלים הופך אירועים כאלה לנפוצים יותר ויותר. אחת התופעות שאנו רואים בשנים האחרונות היא התארכות העונה החמה והתקצרות עונות המעבר, עובדה שמסייעת ליתושים ולמחלות שהם נושאים אתם לא רק לשגשג, אלא גם להתפשט למקומות בהם לא היו נפוצים בעבר.

גם אירועי קיצון של מזג אוויר, כמו גלי חום למשל, תורמים לשגשוג היתושים ומאפשרים להם להפיץ מחלות ביתר קלות: יתושים מתרבים בטמפרטורות חמות, וכך גם הווירוסים והמחלות שהם מעבירים. ״גלי חום בהחלט מהווים יתרון עבור היתושים״, אומר ד״ר ג׳ונאס שמידט, וירולוג ב-BNITM. ״בתקופות חמות יש יותר יתושים, וכל יתוש נושא עמו יותר וירוסים״. כיוון שליתוש אין יכולת לשלוט בטמפרטורת הגוף שלו, כשהטמפרטורות צונחות הגוף שלו מתקרר – וכך גם הווירוס. זה גורם לו להיות פעיל הרבה פחות, ומתחת לטמפרטורה מסוימת גם לא מאפשר לו לשרוד או להתרבות.

מתמרחים, מתלבשים ומייבשים

אז מה אפשר לעשות כדי להתגונן מהיתושים? שינוי האקלים כבר פה, ולפי כל התחזיות גלי חום הולכים להיות מבקרים קבועים אצלנו, וגם הקיץ צפוי להתחיל מוקדם ולהסתיים מאוחר יותר בהדרגה. בכל זאת יש דברים שאנחנו יכולים לעשות כדי לנסות למנוע מהם להתפשט בהמוניהם: חשוב מאוד לשים לב ולדאוג שסביב אזורי המחייה שלנו לא יישארו מקורות מים עומדים. אפילו צלחת של עציץ עם שאריות מי השקיה יכולה לספק להם כר פורה לגידול הצאצאים שלהם, ולהבטיח לנו בית או חצר מלאים ביתושים.

בנוסף, במשרד להגנת הסביבה ומשרד הבריאות מציעים במהלך הקיץ ועונות המעבר למרוח בעת השהייה בחוץ בשעות הערב תכשירים דוחי יתושים על כל חלקי הגוף ולהשתדל ללבוש לבוש ארוך; בשטח הבית, הם ממליצים להתקין מכשירים דוחי יתושים ולהקפיד להשתמש בהם בהתאם להוראות, להתקין רשתות צפופות על החלונות שימנעו כניסת יתושים ולהקפיד לסגור את פתחי הבית בשעות החשכה.



אולי יעניין אותך