הליידי של הכרישים

חי וצומח | ים וחופים |
בשבוע שעבר הלכה לעולמה ד"ר יוג'יני קלארק, אחת מחוקרות הדגים החשובות בעולם. ד"ר אבי ברנס מספר על מה שלמד ממנה ועל היחסים החמים שלה עם החוקרים בישראל ועם הים האדום  
צילום: Elias Levy.flickr
צילום: Elias Levy.flickr

במהלך לימודי לתואר ראשון בפקולטה למדעי הטבע באוניברסיטה בפאריס, בשנות ה-60, בחרתי להכין סמינר על כרישים. בכל המאמרים שקראתי ובכל הפרסומים המקצועיים שמצאתי חזר והופיע שמה של ד"ר יוג'יני קלארק, שכבר אז זכתה לכינוי "הליידי של הכרישים".

ב-1970 עליתי לישראל והתחלתי את לימודי התואר השני בחוג לאוקיאנוגרפיה באוניברסיטה העברית. גם הפעם בחרתי לחקור כרישים, כשאני מתמקד בכרישים של ים סוף והים תיכון. להפתעתי, ולשמחתי הרבה, נאמר לי שאותה יוג'יני קלארק היא חברה ותיקה של חוקרי הדגים בישראל, שעם רבים מהם היא עבדה כבר בסוף שנות ה-50. לראיה, אנחנו יכולים למצוא באוסף המדעי של המוזיאונים בישראל עשרות דגים, ביניהם מינים חדשים למדע, שקלארק אספה ותיארה במהלך שתי המשלחות הישראליות לדרום ים סוף, בחופי אריתראה, שבהן נטלה חלק.

קלארק הגיעה לישראל ב-1972 כפרופסור אורח באוניברסיטה העברית והעבירה קורס על דגים לעשרה סטודנטים, קורס שזכיתי להשתתף בו.

במהלך שהותה בארץ היחסים המקצועיים שהתפתחו בינינו הובילו לחברות אמיתית וקלארק (לה כבר קראתי בשם ג'יני) שיתפה אותי במחקריה, למשל זה שעסק בהתנהגותם של צלופחי הגינה, או זה שבדק את דגי הפנסונים. יחד גם ערכנו ניסויים עם דג משה רבנו, שמפריש חומר דוחה טורפים. נושא זה העסיק אותה במשך כמה שנים והוביל למספר רב של פרסומים אקדמיים ואף לספר פופולרי, שבו זכיתי להיות מוזכר בשמי.

מאותם ימים אני זוכר היטב כיצד באחת הצלילות המשותפות שלנו בים הבחנתי בכריש לוויתן גדול. מאוחר יותר הכריש הגיע לחוף וג'יני ואנוכי ניהלנו ניתוח מקיף שלו במשך שלושה ימים שלמים.

ג'יני קלארק
ג'יני קלארק (2015-1922)

ג'יני לא רק היתה מדריכה מצוינת, אלא גם הפכה להיות חלק ממשפחתי ואך היתה לצדי ביום חתונתי. היחסים שנוצרו ביננו נשמרו במהלך השנים. המשכנו להיפגש בכנסים מקצועיים במקומות שונים בעולם ולפני שנתיים, כאשר ג'יני חגגה את יום הולדתה ה-90, הוזמנתי לתת הרצאה לכבודה ב"Mote Marine Laboratory" בעיר סראסוטה, ארה"ב. זו היתה המעבדה שהיא הקימה בשנות ה-50 והמקום שבו היא בחרה לסיים את הקריירה הארוכה והמרשימה שלה.

ב-2013 הגיעה משלחת של המעבדה לאילת, לצורך חתימה על הסכם שיתוף פעולה עם המכון הבין-אוניברסיטאי למדעי הים באילת. כל חבריה הישראלים של ג'יני  חגגו יחד את יום הולדתה ה-90 והיא הדהימה את כולנו, שוב, כשגם בגילה המבוגר היא לא היססה להיכנס למים הקרים של מפרץ אילת כדי לבקר את ידידיה, דגי ים סוף.

ב-25 בפברואר ג'יני עזבה אותנו באופן סופי ומוחלט. הכרישים איבדו את האדם שאהב אותם ביותר. המדע הימי איבד את אחת החוקרות החשובות ביותר שלו. ואני איבדתי לא רק יועצת מסורה, אלא בעיקר ידידה אמיתית.

לקריאה נוספת על חייה של ד"ר קלארק לחצו כאן



אולי יעניין אותך