הנדסת אקלים היא לא התשובה


 

בשנות ה-60 של המאה הקודמת הוצע לראשונה שבאופן תאורטי יהיה ניתן לשלוט באקלים על ידי הנדסת אקלים. הכוונה היא לבצע פעולות מכוונות בעיקר לשם הקטנת ההתחממות הגלובלית שמתרחשת עקב הפליטה המוגברת של גזי חממה. התחממות זו מובילה לשינויי אקלים גלובליים שכוללים עלייה בפני הימים והאוקיינוסים, התפשטות של מדבריות, מזג אוויר קיצוני, עלייה בטמפרטורות באזורים נרחבים והמסת הקרחונים בקטבים.

עננים מעל ונקובר, קנדה. תצלום: NASA
עננים מעל ונקובר, קנדה. תצלום: NASA

בעשור האחרון, תחום הנדסת האקלים, שהיה עד תחילת שנות האלפיים בשולי המדע ובעיקר נושא ליצירות מדע בדיוני, עבר למיינסטרים של מדעי האקלים. הדגש ניתן לניסיון לחקור האם נתיב זה יכול להציל אותנו משינוי אקלים, זאת אם ניכשל בצמצום דרמטי של פליטות גזי חממה. דוגמה לשיטת הנדסת אקלים היא זריעת עננים בהירים להחזרת קרינת השמש לחלל. בדרך זו, נטען, ניתן יהיה להקטין את התחממות האטמוספרה מאנרגיית השמש. שיטה אחרת היא לסלק את גז החממה, הפחמן הדו-חמצני, מהאטמוספרה.

אולם, המועצה הלאומית למחקר (National Research Council), זרוע של המועצה האמריקאית הלאומית למדע (National Academy of Science), פרסמה לאחרונה דו"ח שקובע בצורה חד משמעית שאין טכנולוגיה קיימת של הנדסת אקלים שתוכל להחליף אסטרטגיה של צמצום פליטות גזי חממה. לכן, קובע הדו"ח, יש לפעול לצמצום דרמטי של פליטות גזי חממה. טכנולוגיות לסילוק פחמן דו-חמצני נמצאות עשרות שנים לפני יישום, ולזריעת עננים שיחזירו את קרינת השמש יש השפעות לא ידועות על האקלים. הדו"ח מוסיף גם שלמרות הקביעה המרכזית, רצוי להמשיך ולחקור כיוונים אלה, מכיוון שאולי בטווח הארוך יהיה ניתן להשתמש בהן.

 

לקריאת הדו"ח המלא לחצו כאן.

 



אולי יעניין אותך