פקק בפארק

טיולים ופנאי |
כיצד משפיע עומס של מטיילים בשמורות טבע על החי והצומח והאם בעתיד נצטרך לבצע הרשמה מראש כדי לטייל בחיק טבע?

איפה נטייל בחג הקרוב? טיפוס על הר בצפון? מסלול משפחות קליל בדרום? או סתם מנוחה רגועה על חוף הכנרת? לאן שלא תחליטו ללכת, סביר להניח שלא תהיו שם לבד. בתקופת החגים העומס בשמורות הטבע ובאתרים יכול להגיע לרמה מעיקה, ובמקרים קיצוניים אף להפוך לבעיה של ממש.

בארצות הברית, עומסי המטיילים כבר הפכו למכת מדינה, שהביאה לכך שהתשתיות בכמה מהפארקים הלאומיים הפופולריים ביותר נמצאות על סף קריסה. כך, לדוגמה, את הפארק הלאומי ציון (Zion) שבדרום מערב יוטה פוקדים מדי שנה כ-4.3 מיליון מבקרים – מספר מבקרים הזהה לזה של פארק ילוסטון, שגדול ממנו כמעט פי 15. מספר המבקרים השנתי בגרנד קניון, שעמד ב-1980 על 2.3 מיליון, הוכפל ל-5 מיליון עד 2015, וב-2016 כבר עבר את רף ה-6 מיליון מבקרים.

בישראל, אגב, הוביל גן לאומי קיסריה את רשימת האתרים הפופולרים ביותר בקרב כלל המטיילים וגן לאומי אשקלון הוביל בקרב המבקרים הישראלים. אחריו בקרב האתרים הישראלים התייצבו המג'רסה, נחל שניר וחורשת טל. ההערכות הן שבגלל זיהומים חוזרים שהתגלו במהלך הקיץ בנחל יהודיה בגולן פנו השנה מטיילים רבים למג'רסה כתחליף וכך עלתה השמורה בשפך נחל דליות לראש הרשימה.

מטיילים אמריקאים צופים בליקוי החמה. תצלום: NPS

מובן שעומסים כאלה משפיעים מאוד על חוויית הטיול. בפארק הלאומי ציון, מבקרים נאלצים להמתין במשך שעה או שעתיים רק כדי להיכנס אל הפארק, ובהמשך גם מחכים בתורים ארוכים להסעות הפנימיות ולשירותים. השבילים בפארק שחוקים משימוש יתר, ופחי האשפה עולים על גדותיהם ותכולתם נשפכת לרצפה לפני שצוות הפארק מספיק לרוקן אותם. מבקרים מתחילים לשמור מקום במתחמי הלינה כבר בארבע או חמש לפנות בוקר, ורבים מהם לא מצליחים למצוא מקום פנוי. מעבר לכך, השקט והרוגע, שעבור אנשים רבים הם סיבה עיקרית להימלט מהעיר אל שמורות הטבע, נפגעים מאוד כשכמות האנשים שוברת שיאים.

כניסה בהזמנה בלבד

מעבר להשפעה על המטיילים, גם הטבע עצמו נפגע כשהשמורות מוצפות בכמויות גדולות מדי של אנשים. נזקים עלולים להיגרם לשמורות הטבע גם כשכמויות המבקרים קטנות יותר – והם תדירים וחמורים הרבה יותר כשכמויות המטיילים מתעצמות. המבקרים הרבים רומסים ברגליהם צמחייה, חרקים וסביבות מחייה של בעלי חיים ביבשה ובמים ודורסים בגלגליהם וברגליהם שטחים טבעיים רגישים.

צוותי הפארקים מתקשים מאוד למצוא פתרונות לבעיית העומס. ברוב המקרים, קשה עד בלתי אפשרי לשדרג את התשתיות בפארקים מבלי לפגוע בטבע. בפארקים רבים בעולם, כמו אזור Milford Sound בניו זילנד, כבר מאפשרים כניסה לפארק או לחלק מהמסלולים הפופולריים יותר שבהם בהזמנה מראש בלבד.

איך מודדים בעצם צפיפות של מבקרים בשמורת טבע? זה תלוי במי שמודד. מחקרים מראים שאתר טבע שנתפס כצפוף בתרבות מסוימת עשוי להיחשב לא-צפוף או אף ריק מדי בתרבות אחרת. מה שצפוף לטייל אמריקאי ייחשב לדליל למדי עבור מבקר סיני. שמורות הטבע בישראל לא מגדירות מספר מקסימלי של מבקרים שיכולים להיות בהן בזמן נתון, אלא משאירות את ההחלטה בידי המנהלים בשטח. "כשאנשים באים אנחנו משתדלים מאוד שלא לדחוף אותם החוצה," אומר ד"ר יהושע שקדי, המדען הראשי של רשות הטבע והגנים.

שבילים חד-סטריים

אשפה שהותירו אחריהם מטיילים. תצלום: Tiia Monto, Wikipedia

הזמנים העמוסים ביותר בשמורות הטבע בישראל הם כמובן החגים, ובעיקר ימי חול המועד בסוכות ובפסח. גם חנוכה נחשב לחג עמוס יחסית, בעיקר בדרום. אוגוסט כולו נחשב לחודש עמוס מאוד, וכך גם תקופות "בין הזמנים", שבהן תלמידי הישיבות נמצאים בחופשה.

בתקופות העמוסות נוקטים אנשי רשות הטבע והגנים בצעדים שונים כדי להתמודד עם העומס. כוח האדם הרגיל מתוגבר באמצעות עובדים ארעיים. אטרקציות שונות, כמו ליצנים, מוצבות במקומות שצפוי בהם זמן המתנה ארוך יחסית, כמו בתורים בכניסה לאתרים. צוותי השמורות מקפידים יותר מהרגיל על הנהלים, כמו איסור הסטייה מהשביל וסגירת השמורה בשעה המיועדת, עקב הסיכון המוגבר לטבע. שיטת עבודה עיקרית בהתמודדות עם הבעיה היא תכנון השבילים כמסלולים חד-סטריים, כך שנוצרים פחות עומסים מקומיים על קטעי שביל ספציפיים.

"אחת המטרות המרכזיות שלנו היא שתושבי מדינת ישראל יבואו בהמוניהם לשמורות הטבע ולגנים הלאומיים, כדי להכיר את הטבע ואת אתרי המורשת של המדינה," אומר שקדי. "עם זאת, אני חייב להודות שלדעתי עוד כמה שנים לא תהיה לנו ברירה אלא לקיים בימים העמוסים הזמנות מראש לביקור באתרי הטבע".

מחמאות למטייל הישראלי

"למרות שמדברים סרה על ההתנהגות שלו, אני דווקא רוצה להחמיא למטייל הישראלי", אומר שקדי. עם השנים אנחנו רואים אצל המטיילים התנהגות יותר ויותר טובה, בריאה ונעימה. למרות שמדי פעם יש כאלה שלא מהווים דוגמה ומופת, באופן כללי אפשר להגיד שההתנהגות של המטייל הישראלי בשטחים הפתוחים בכלל ובשמורות הטבע בפרט הולכת ומשתפרת. זה תענוג גדול להגיד את זה".

בסופו של דבר, גם כשעמוס ובעיקר כשלא, לטייל זה נעים, מרגיע, מעניין וכיף, וזה גם בריא לנו. אך כדי להימנע מפגיעה בטבע יש לשמור על כמה הנחיות בסיסיות:

  • טיילו באופן בטוח ותכננו את המסלול מראש. "הנזקים הכי גדולים נגרמים לטבע כשצריך לחלץ מטייל", אומר שקדי. "ברגע שאתם שומרים על עצמכם הנזקים לטבע יורדים פלאים".
  • השאירו את השמורה נקייה. קחו אתכם את האשפה שלכם, גם אם יש פחים בשמורה, כי לעתים חיות מגיעות אליהם ומפזרות את הזבל לפני שמספיקים לרוקן אותם.
  • הישמעו תמיד להוראות צוות השמורה, ובעיקר הישארו תמיד על השבילים המסומנים. "שביל זה מקום שהקרבנו אותו על חשבון הטבע שהיה שם, לטובת המטיילים. אם המטייל לוקח בנוסף לשטח הזה עוד, אז הוא פוגע בטבע", מסביר שקדי.


אולי יעניין אותך