ה-Waze של זיהום האוויר


 

האם רציתם לדעת איזה מזהמים נמצאים סביבכם ובאיזה ריכוז בדיוק? כעת, כל מי שמחשבות כאלו עולות בראשו יכול להפוך כיום לתחנת ניטור ניידת. חברה קנדית החלה בשיווק מכשיר קטן שניתן לשים על התיק ומודד את איכות האוויר: חלקיקים נשימים PM10 (אלרגניים) ו-PM2.5 (שמקורם בדרך כלל בשריפת דלקים מזיקים לבריאות), הטמפרטורה, הלחות, לחץ ברומטרי, תאורה ואת עוצמת קרינת ה-UV של השמש. המכשיר מתקשר עם הסמארטפון ומציג את הנתונים בזמן אמת.

תצלום: אתר חברת TZOA
תצלום: אתר חברת TZOA

אך מדוע בעצם שמישהו ירצה מכשיר לניטור זיהום? מכשיר זה יכול להצביע מתי זיהום האוויר מגיע לרמה מסוכנת, מחוץ לבית ובתוך הבית. המשתמש יכול להגיב לכך. כך, למשל, הטכנולוגיה יכולה לחשב עבורך מסלול מופחת זיהום לריצה או לנסיעה באופניים מחוץ לבית. אם זיהום האוויר בבית המשתמש מגיעה לרמה מזיקה, כתוצאה מבישולים במטבח או עקב חוסר אוורור, המכשיר יכול להציע לו מה לעשות כדי לשפר את איכות האוויר בזמן אמת. אם המשתמש מגיע לאזור בו זיהום גבוה, המכשיר יתריע בפניו על כך. המכשיר יכול גם להזהיר מחשיפה מופרזת לשמש בקיץ, וממיעוט חשיפה לשמש בחורף.

בדומה לאפליקציית Waze, שבנויה על שיתוף בין המשתמשים השונים לשם בניית מפה דינמית של עומסי תנועה, החברה שואפת ליצור מפות זיהום אוויר דינמיות בזמן אמת. נתונים מפורטים אלה, של אלפי תחנות ניטור ניידות יהפכו את הנתונים המגיעים מתחנות הניטור המסורתיות למיותרים ולמיושנים – בדומה למה ש-Waze עשתה לדיווחי התנועה ברדיו. כך ניתן יהיה לאתר מקורות זיהום אוויר במהירות וביעילות בזמן אמת, ולהקפיץ בכמה רמות את המחקרים אודות זיהום אוויר.

על פי דיווחי החברה המכשירים יוצרו בשיתוף המשרד להגנת הסביבה האמריקאי (EPA) ואיכות המכשירים אמורה להיות שווה למכשירים בהם משתמש ה-EPA. עם זאת, בעוד שהמכשירים שבהם עושים שימוש סוכני ה-EPA משתמש נמכרים בכ-50 אלף דולר, המחיר ההתחלתי של המכשיר הלביש יהיה 100 דולר בלבד.

 



אולי יעניין אותך