ויהי אור וצל

טכנולוגיה וחדשנות
המעצבת הישראלית אנאי גרין מספרת על Lumiweave, פיתוח חדשני שיכול לספק צל ואור למרחב הציבורי ושזיכה אותה בפרס הראשון בתחרות טכנולוגית מקיימת בינלאומית יוקרתית. האם בקרוב גם נראה אותו בתל אביב?

אנאי גרין, מעצבת ישראלית, זכתה במקום הראשון באתגר הטכנולוגיה Women4climate בזכות "Lumiweave", מערכת הצללה ותאורה סולארית המיועדת למרחב הציבורי.

גרין מספרת שהרעיון למוצר החדשני הזה נולד כאשר היא עבדה על פרויקט אחר עבור עיריית בת-ים "ב-2010 אני וחבר שהוא מעצב נוף נשכרנו על-ידי עיריית בת ים כדי לייצר מפת צל וקירות צל לקראת הביאנלה לאדריכלות הנוף העירוני בבת ים", היא מספרת. "התקנו מבנה אנכי פשוט שאותו כיסינו בצמחים ושניתן היה לשנות ולהתאימו על מנת שיספק צל מרבי משני צדדיו לאורך כל היום. זו היתה הפעם הראשונה שעסקתי בנושא ההצלה במרחב העירוני".

גרין, מעצבת מוצר ותעשייה בוגרת בצלאל, עבדה בעבר ביפן, לפני שפתחה סטודיו עצמאי בתל אביב. בנוסף לעבודה המסחרית שלה היא גם עיצבה גופי תאורה ורהיטים וחקרה בעיצוביה את המפגש בין טכנולוגיה לצרכי המשתמש במוצר הסופי.

גרין מספרת שבעקבות ההתנסות בבינאלה בבת ים, היא החלה לחקור גישות שונות להצללה ולתאורה בנוסף לגישות הנוגעות לזיהום אור ולחום העודף הנוצר בעיר – המכונה גם אי-חום עירוני, אולם באותה תקופה הטכנולוגיה המתאימה למיזם שלה עדיין לא הייתה קיימת. גם כשבסופו של דבר הטכנולוגיה יצאה לשוק, היא הייתה יקרה מדי למיזם ציבורי גדול.

"רציתי משהו שמשלב הצללה ותאורה ובו זמנית מפחית את זיהום האור, אבל מה שהיה לי בראש לא היה פרקטי באותה תקופה ולכן חיכיתי", היא מספרת. "ברגע שהחומרים והטכנולוגיה הדרושים לרעיון שלי היו זמינים במחיר סביר, יצרתי את Lumiweave".

במהלך היום Lumiweave יוצר הצללה ובלילה, בעזרת האנרגיה הסולארית, משמש לתאורה. הדמיה:  Anai Green

Lumiweave הוא מוצר שמשלב בד ותאים סולאריים: ביום יוצר הצללה ובלילה, בעזרת האנרגיה הסולארית, משמש לתאורה. גרין מתארת אותו כ"בד רב-שכבתי מתקדם", שמורכב מארבע שכבות של חומר, שלכל אחת מהן יש תפקיד ייחודי משלה.

למרות שהרעיון עצמו נשמע פשוט, הטכנולוגיה המורכבת שבאמצעותה פותח הבד היא בהחלט לא פשוטה. גרין מסבירה שהמרכיבים העיקרים שלה הם יריעת OPV גמישה (מערכת פוטו-וולטאית אורגנית) ובד עמיד לקרינת UV הצמודים אחד לשני. בבד מוטבע דיו על בסיס נחושת הפועל כלוח מעגל חשמלי ובתוכו שזורות רצועות פולימריות עם נוריות לד (LED).

אחד הרעיונות המרכזיים שעומדים מאחורי המוצר היה טיפול שונה באור ובצל במרחב הציבורי. אנחנו רגילים לאור שמתקבל מעמודי תאורה, המתפשט באותה מידה וממוקם כל 20-15 מטר במרחב. לתאורה המסורתית הזאת יש שני מצבים בלבד: או כבוי או דולק. " Lumiweave נועד להוסיף ממד חדש לאופן שבו אנחנו תופסים ומשתמשים באור", אומרת גרין, "הוא מתאים למצבים שונים ולתנאים שונים".

ברחוב, בפארק או בחניון

בניגוד לפיתוחים עיצובים וסביבתיים רבים אחרים, Lumiweave מתוכנן להגיע גם לעולם האמיתי. כאשר אב הטיפוס של המוצר יהיה מוכן, התכנית היא להציב אותו במסגרת פיילוט בתל אביב. איתן בן-עמי, מנהל הרשות לסביבה וקיימות של עיריית תל-אביב-יפו צופה מגוון רחב של יישומים אפשריים עבורו: "ניתן להשתמש בבד זה במקומות ציבוריים רבים – בכל רחוב, פארק או חניון. אחד מהמקומות הראשונים שחשבנו להטמיע את Lumiweave הוא בין תחנת הרכבת באוניברסיטת תל אביב לקמפוס האוניברסיטה. זו הליכה תלולה וארוכה ללא טיפת צל. בנוסף, גם אזור החוף יהיה מקום נהדר לנסות בו את Lumiweave. זו הסיבה שאנחנו כל כך אוהבים את הרעיון הזה – הוא ישים במספר אופנים ולתל אביב יש שפע של מרחבים ללא צל".

"אחד היתרונות של Lumiweave הוא שלא חייבת להיות התקנה קבועה של המוצר", מוסיפה גרין. "כך, למשל, אפשר להציב אותו זמנית במתחמים של אירועים ציבוריים ופסטיבלים. אלו אירועים שצורכים הרבה חשמל ושנחוץ בהם צל ו- Lumiweave יכול להוות יתרון לסביבה כזאת, כי הוא מאוד נייד וגמיש".

עיריית תל אביב התחייבה לספק את המשאבים הדרושים להמשך פיתוח והשתכללות Lumiweave. "אנחנו מחפשים בכל מקום אפשרי רעיונות חדשניים ומאמינים מאוד בפוטנציאל של Lumiweave", אומר בן-עמי. "אנחנו בטוחים שהוא יצליח, כפי שעשתה גם EcoWave, יוזמה טכנולוגית להפקת אנרגיה מגלי הים בנמלים, שזכתה בשנה שעברה באתגר הטכנולוגיה הראשון של Women4Climat ושהוצבה לראשונה בנמל יפו", מוסיף בן-עמי.

מוצר ישים במספר אופנים, במיוחד בתל אביב, שבה יש שפע של מרחבים ללא צל. הדמיה: Anai Green

לגוון את תחום החדשנות

אתגר הטכנולוגיה של Women4Climate הוא יוזמה של ארגון C40 "רשת של 97 הערים הגדולות בעולם (כוללות יחדיו כ-700 מיליון תושבים ד.ד.), המחויבות להתמודד עם שינויי האקלים". המטרה של אתגר הטכנולוגיה של Women4Climate היא לגוון את תחום החדשנות, שלדברי סילביה מרקון, מנהלת הארגון, נשלט לרוב בידי גברים. "אנחנו מאמינים שעם גיוון רחב יותר נצליח להביא יותר קידמה להתמודדות מול שינוי האקלים בערים. אנחנו רוצות לעורר השראה וליצור מודלים לחיקוי שיעניקו לנשים את הביטחון למלא את הפוטנציאל שלהן ולהיות חלק מהשינוי".

השנה, אתגר הטכנולוגיה של Women4Climate קיבל מעל ל-100 פניות לפיתוחים המהווים פתרונות למשבר האקלים ושמובלים על-ידי נשים. הרעיונות נעים על טווח רחב של נושאים: תכנון עירוני, התמודדות עם שינוי אקלים, אנרגיות מתחדשות ועוד. מרקון מדגישה כי המטרה של Women4Climate היא לא רק למצוא את הרעיון הטוב ביותר, אלא להבטיח שכל רעיון יהפוך לפרויקט בר ביצוע שאפשר יהיה לשלב אותו בתשתית העירונית. "העבודה עם עשרת המועמדים הסופיים ומענק תמיכה בהכשרה ספציפית, כמו הצגת רעיון המוצר ותקשורת עם מקבלי החלטות בעירייה, היא חשובה מאוד, משום שיש להתאים אותם לדרישות העיר וליעדים התכנוניים שלה", מדגיש מרקון.

"C40 באמת מספקת את הבסיס ואת התמיכה הדרושה לרעיונות צעירים כדי להתפתח", אומר בן-עמי. "C40 ממשיכים להדריך אותנו כצוות מקצועי. ממש לאחרונה, העיר תל אביב הייתה העיר הראשונה בישראל שסיימה להכין תוכנית היערכות עירונית לשינוי אקלים, והציגה אותה בפני הממשלה והרבה מזה בגלל התמיכה של C40", הוא מוסיף.

"כבר השתתפתי בתחרויות טכנולוגיה אחרות אבל אני חייבת לומר שאף אחד מהן לא הייתה כמו זו של Women4Climate. באמת הרגשתי שאנשים ב-C40 דואגים לי. קיבלתי את התמיכה והייעוץ שלהם לאורך כל הדרך. זה היה נפלא. אני מאמינה מאוד שבעזרת C40 ועיריית תל אביב ל-Lumiweave יש פוטנציאל לתרום לקיימות העיר ולהתמודדות עם שינוי האקלים", מסכמת גרין.



אולי יעניין אותך