תנשמו עמוק? תלוי איפה

בריאות ומזון
אם אתם סובלים ממיגרנות או קשיי נשימה בעבודה, כדאי שתדרשו מהמעסיק לבדוק את איכות האוויר שאתם נושמים. מערכות מיזוג תקולות, חומרי ניקוי לא ידידותיים ואפילו צבע הקירות עלולים לפזר סביבכם כימיקלים מסוכנים. פיתוח טכנולוגי לניטור ובקרת האוויר בתוך מבנים מביא איתו בשורה חדשה ומגלה למה לא תמיד יעיל לפתוח חלון

כסאות אורתופדיים ועכברי מחשב ארגונומיים הפכו לסטנדרט כמעט מובן מאליו בשוק התעסוקה. תנאים המיטיבים עם בריאות העובדים הפכו לחלק מתנאי ההעסקה הבסיסיים. אך מה לגבי הזכות לנשום אוויר נקי?

עובדים רבים מסיימים ימי עבודה עם מיגרנות בלתי נסבלות וקשיי נשימה, מבלי לדעת שהסיבה לכך היא האוויר שהם נושמים מזוהם. מגפת הקורונה הוסיפה סיכון בריאותי משמעותי נוסף לעובדים במקומות שבהם אין בקרה על איכות האוויר.

עובש, חיידקים וגזים רעילים

איכות האוויר במשרדכם לא תלויה רק בשאלה האם פתחתם חלון הבוקר, או במספר הימים בשבוע שבהם המנקה קופצת לביקור. מערכות המיזוג שאתם ממהרים להדליק בקיץ ובחורף עלולות להפיץ עובש וחיידקים, רהיטים ושטיחים שנוקו בחומרי ניקוי לא ידידותיים עלולים להפיץ כימיקליים מסוכנים ואפילו צבע הקירות עלול לפזר סביבכם גזים רעילים. ורגע לפני שאתם ממהרים לפתוח חלון – תחשבו שוב, כי גם אוויר מבחוץ עלול להיות מזוהם במיוחד.

שאיפת אוויר מזוהם בקביעות, ללא קשר למקור הזיהום, עלולה לגבות מחיר מבריאותם של העובדים. מגפת הקורונה העלתה את המודעות לנושא, כשהחשש מהידבקויות המוניות במקומות העבודה שלח אחוזים ניכרים מהמשק לעבוד משולחן הסלון בבית ולהשתתף בפגישות זום מחדר הילדים.

אבל קורונה היא ממש לא הסכנה היחידה במבנים סגורים עם אוורור לקוי, ונגיפים שונים, עובשים וחיידקים מהווים גם הם סכנה ליושבי המקום. בעקבות החשיפה, הנוכחים עלולים לסבול מדלקות בדרכי הנשימה, מתגובות אלרגיות, מפגיעות בתפקוד הקוגניטיבי ואפילו ממחלות ארוכות טווח, כמו מחלות נשימתיות כרוניות, מחלות לב, סרטן וסוכרת.

Developers working hard
איכות האוויר במשרדכם לא תלויה רק בשאלה האם פתחתם חלון הבוקר, או במספר הימים בשבוע שבהם המנקה קופצת לביקור. Photo by Tim van der Kuip on Unsplash

לפי הסוכנות הפדרלית להגנת הסביבה בארצות הברית (EPA), בהשוואה לאוויר בחוץ, ריכוזם של חלק מהמזהמים באוויר הפנימי גבוה לעיתים פי שניים עד חמישה – והוא יכול להיות אף גבוה פי 100 במקרים מסוימים.

סביבת עבודה בטוחה?

המדינה דואגת לעגן זכויות עובדים בחוק. ימי חופש ומחלה, דמי הבראה ופיצויי פיטורים שמים את טובת העובד במרכז. אבל מי דואג לאיכות האוויר שנושמים העובדים? מי בודק ומתריע על מצב לא-תקין? וכיצד מתגלים מקורות הזיהום?

פיתוח טכנולוגי ייחודי של חברת טכנולוגיות הניטור הסביבתי RadGreen מנטר את מאפייני האוויר בחללים סגורים, מודד ומתריע אודות רמות חריגות של גזים שונים (פחמן דו-חמצני, פחמן חד-חמצני, חנקן דו-חמצני תרכובות אורגניות נדיפות ועוד), חלקיקים נשימתיים, רעש, קרינה ואקלים תוך וחוץ מבני.

בימים אלו אני עורכת מחקר בשיתוף החברה ואוניברסיטת תל אביב, שבמסגרתו נבדקים ונמדדים המקורות לזיהום תוך-מבני, במטרה להעלות את איכות האוויר, לחסוך עלויות ולהיטיב עם בריאות העובדים.

המחקר בוחן את איכות האוויר באמצעות חיישנים שממוקמים בנקודות אסטרטגיות, בהתאם לסוג המבנה ולאופי השימוש בו (לא דומה בניין משרדים לבית חולים או לחדר כושר). החיישנים מאפשרים למפות את הזיהומים ולהבין את מקורם. המחקר בודק האם המקור לבעיות פיזיות ובריאותיות של עובדים, כמו עייפות, מגרנות וצריבות בעיניים, עשוי להיות נעוץ בתנאים פיזיים לקויים. לזיהום אוויר אומנם אין טעם, צבע וריח – אך הירידה באיכות החיים של העובדים היא דבר שמורגש היטב.

הבעיה: חלון פתוח

האם מבנים חדישים שמתוכננים בקפידה הם מתכון בטוח לאוויר נקי ולעובדים מוגנים? ובכן, ממש לא. ממצאי המחקר מצביעים על כך שבמבנים חדשים וישנים כאחד, לא פשוט לנשום לרווחה.

באחד מהמשרדים הגדולים בישראל, שנבדקו על ידינו, נמצאו ערכי איכות אוויר גבוהים ומסוכנים לעובדים. הסיבה: צינור קרוע של מערכת האוורור שכשל בהחלפת האוויר במקום. בבניין אחר, מערכת ההתרעה הציגה ערכי איכות אוויר מסוכנים שמגיעים דווקא מחוץ לבניין. באופן אבסורדי, החלקיקים המזהמים הקטנטנים (PM2.5 – חלקיקים שקטנים מ-2.5 מיקרון) נכנסו דרך חלון שנפתח לבקשת העובדים, שחששו להידבק בקורונה.

person sitting beside table
במבנים חדשים וישנים כאחד, לא פשוט לנשום לרווחה. Photo by Ant Rozetsky on Unsplash

בזכות חיישני ניטור האוויר במקום, ידענו להצביע על הבעיה ולמקד את אנשי התחזוקה וההנהלה בכל אחד מהמקרים, מה שהוביל לניהול האירוע בצורה יעילה וחסכונית. העלות של כל חיישן מסתכמת במאות שקלים ליחידה, אך היכולת לזהות ולטפל בתקלות בקלות חוסכת לעיתים סכומים גבוהים בהרבה.

פחמן, כבר ניטרתם?

האפשרות "לבודד" חומרים רעילים באוויר ולחשוף את נוכחותם, בייחוד במבנים סגורים, מאפשרת לייצר סביבת עבודה בריאה ובטוחה יותר. החיישנים שבהם נעשה שימוש במחקר הנוכחי מודדים פרמטרים שונים של איכות האוויר: ריכוזי פחמן חד-חמצני, דו-חמצני וחלקיקים נשימים, רעש, טמפרטורה, לחות, תאורה ועוד. האם הם יכולים להצביע על הסיבה למיגרנה שתוקפת אתכם תדיר בעבודה? יכול מאוד להיות.

התקנות החדשות לבנייה ירוקה, שעוגנו בחוק ונכנסו לתוקף לפני כחודש, מפזרות תקווה זהירה לגבי האפשרות שגם התקנת מערכות ניטור אוויר תהפוך לסטנדרט בכל מבנה ציבור או מקום עבודה. כל עוד החוק וסטנדרט הבנייה המקומי לא מכתיבים התקנה של מערכות כאלו, אפשר "לקחת את החוק לידיים" ולפעול בעצמנו לשינוי.

וכשאתם מתראיינים למקום העבודה הבא שלכם, אחרי השאלות הנוגעות לקרן השתלמות, לבונוסים ולהחזרי נסיעות, זכרו לשאול גם על איכות האוויר שאתם עתידים לנשום במשך רוב שעות היום.

הכותבת היא מרצה וחוקרת בנושא בניה ירוקה ומשבר האקלים בחוג ללימודי הסביבה באוניברסיטת תל אביב.



אולי יעניין אותך