חוק שימור הטוסטר

טכנולוגיה וחדשנות | כלכלה וצרכנות |
חקיקה חדשה ופורצת דרך בצרפת מנסה להניע את השוק לייצר מוצרי חשמל עמידים יותר ולשים סוף לטקטיקה הנהוגה של התיישנות מתוכננת של מוצרים, שגורמת לפגיעה בסביבה  
ההיגיון המסחרי הוא שככל שעמידות המוצר תהיה נמוכה יותר, כך הצריכה תגדל יותר. צילום: Keoki-Seu.flickr
ההיגיון המסחרי הוא שככל שעמידות המוצר תהיה נמוכה יותר, כך הצריכה תגדל יותר. צילום: Keoki-Seu.flickr

כולנו חווינו אכזבה קשה כאשר מוצר חשמלי אהוב שקנינו ושאליו כבר הספקנו להיקשר התקלקל בטרם עת. המצב גרוע לא-פחות כאשר המכשיר נפגע באורח קל בלבד, לכאורה, אך מתברר לנו שעלות התיקון תהיה גבוהה יותר מרכישת מוצר חדש.

אם יש לכם תחושת בטן שבעבר נהגו לייצר מכשירים איכותיים ועמידים יותר מאשר היום – כנראה שאתם צודקים. כך, למשל, קובע דו"ח חדש של מכון המחקר הגרמני העצמאי Öko-Institut.

זה עניין פשוט של מספרים: צמיחה כלכלית (גידול האפשרויות של משק לצריכה או לייצור מוצרים) מתאפשרת בין היתר בזכות צריכה מרובה מצד הצרכנים במשק. ההיגיון המסחרי הוא שככל שעמידות המוצר תהיה נמוכה יותר, כך הצריכה תגדל יותר, המשק יזכה לצמיחה כלכלית רבה יותר ומכאן שליצרן כדאי לייצר מוצר עם משך חיים קצר. הפיכת תיקון המוצר לעניין מסובך מבחינה טכנית או לא-משתלם כלכלית לצרכן (זאת כאשר מוצר חדש דומה יעלה פחות מתיקון המוצר הפגום) עשויה להוביל גם היא לרכישה מוגברת של מוצרים. תרבות הצריכה והטכנולוגיה מזינות האחת את האחרת ולעתים קרובות הסביבה משלמת את המחיר.

עמידות משוערת

תופעה זו של תכנון מוצר בעל משך חיים קצר, מכונה "התיישנות מתוכננת" (planned obsolescence). בתחום התוכנה, למשל, ניתן לעבוד בדרך כלל בגרסה חדשה עם התוכנה הקיימת בגרסה הישנה, אך לא להיפך. זה אמנם יכול להיות בשל סיבות טכניות, אבל בדיקות מצאו שיש מניעים כלכליים לגרימת חוסר תאימות בין דורות של מוצרים.

מכשיר iPhone סדוק. צילום: Andrew Mager.flickr
מכשיר iPhone סדוק. הפיכת תיקון המוצר לעניין לא-משתלם כלכלית לצרכן עשויה להוביל גם היא לרכישה מוגברת של מוצרים. צילום: Andrew Mager.flickr

לא מדובר בתופעה חדשה, אלא בנושא כלל-עולמי שלמרות חשיבותו לא מוכר מספיק לצרכנים רבים. למעשה, לא מדובר גם בעניין כלכלי בלבד, משום שמלבד עגמת נפש ופגיעה בכיס, ההתיישנות המתוכננת של מוצרים עושה שימוש במשאבי טבע מוגבלים, כגון מינרלים נדירים, כאילו היו אלה בלתי-מוגבלים ולכן גורמת לנזק משמעותי לסביבה.

חקיקה חדשה בצרפת מעלה את התופעה לסדר היום ומנסה להילחם בה. צרפת מחייבת לראשונה יצרני מכשירי חשמל להוסיף מידע בדבר עמידות משוערת של מוצר חשמלי (תאריך תפוגה) וזמינות חלקי החילוף למוצר (למשל: "סוללה חדשה לטלפון סלולארי זה תהיה מוצעת למכירה על ידי היצרן עד דצמבר 2018") . יתרה מכך, החל מ-2016 יצרנים יידרשו להחליף או לתקן ללא תשלום מוצרי חשמל שהתקלקלו במשך השנתיים הראשונות שלאחר הרכישה. בשונה מתעודת אחריות רגילה על מוצר חשמלי – שירות זה יהיה ללא תשלום ובתקופת אחריות קבועה.

תמריץ לשיפור

אין ספק שהוספת מידע על העמידות המשוערת של המוצר הנמכר היא פרמטר חיוני לצרכן ותמריץ חיוני ליצרן לשפר את איכות המוצר, אך האם המחירים יתייקרו כתוצאה מהעלאת איכות המוצרים כתוצאה מהחקיקה? סביר להניח שכן, בעיקר משום שהשימוש בחומרי גלם עמידים יותר ייקר את המוצר וגם משום שהמעבר למודל כלכלי אחר צפוי להשפיע על התמחור. עם זאת, אם לוקחים בחשבון שתדירות הרכישה תרד, שתהיה אפשרות לתקן את המוצר ושהפגיעה הסביבתית תקטן, הרי שמדובר בצעד מבורך מבחינות רבות.

הצעד של צרפת לא צפוי להשפיע באופן מיידי על הדרך שבה מיוצרים ונרכשים מוצרים בימינו, אך אם וכאשר יצטרפו ליוזמה הצרפתית מדינות נוספות, אולי גם בישראל נזכה לדעת כבר במעמד הקנייה כמה שנים צפויה מכונת הכביסה החדשה שקנינו לשמש אותנו נאמנה.

 



אולי יעניין אותך