חיים אורגניים

בריאות ומזון |
מחקר שאסף נתונים מרחבי העולם קובע שבממוצע, בשר וחלב אורגניים מכילים יותר אומגה 3 מאשר בשר וחלב לא אורגניים

הביקוש למזון אורגני, שהולך וגובר בהתמדה בשנים האחרונות, נובע לרוב מרצון להיחשף לפחות חומרי הדברה במזון, או להפחית את השימוש הסביבתי בהם. בקרב צרכנים שבוחרים במזון מן החי – בשר או חלב – צריכה של מזון אורגני מן החי נתפסת לעיתים גם כעידוד תעשייה שמטפלת בצורה מעט טובה יותר בבעלי החיים וגם משתמשת בפחות אנטיביוטיקה והורמוני גדילה למיניהם.

נדמה שכל מי שבוחר במזון אורגני – בין אם ממניעים בריאותיים, מוסריים או בגלל דאגה לסביבה – יכול להתעודד מפרסום שני מטא-מחקרים (מחקרים שמסכמים את המידע המדעי של למעלה מ-200 מחקרים קודמים), שמגלים כי למזון האורגני יתרון בריאותי נוסף – הוא מזין יותר, בעיקר באומגה 3.

רק לפני כשנתיים פורסם מחקר חשוב לפיו גידולים אורגניים (מן הצומח) מניבים מזון שעשיר בנוגדי חמצון ושמכיל פחות מתכות רעילות, ביחס למזון המגיע מהחקלאות הקונבנציונלית. המחקר, שנערך על ידי קבוצת חוקרים גדולה מרחבי אירופה, עורר בזמנו הדים בתקשורת ובקהילה המדעית. שני המחקרים החדשים שפורסמו זה עתה, נערכו על ידי אותה קבוצת חוקרים והם מרחיבים את הידע המדעי אל תחומי הבשר והחלב האורגניים (שמיוצרים מבקר הניזון ממרעה וממספוא אורגניים).

מסיכום של 170 מחקרים מדעיים, החוקרים מצאו כי חלב אורגני מכיל 56 אחוז יותר אומגה-3, ביחס לחלב הרגיל. בנוסף מצאו החוקרים שבחלב האורגני יש יותר חומצות שומן בלתי רוויות רצויות (PUFA), ברזל וויטמין E. עם זאת, נמצא כי החלב "הרגיל" דווקא עשיר יותר בסלניום וביוד.

תצלום: Spicy Bear. flickr
בשר אורגני. תצלום: Spicy Bear. flickr

מוצרים מזינים יותר

ההבדל בתכולת חומצת השומן אומגה 3, בין החלב האורגני לחלב הרגיל הוא אחד הממצאים החשובים שעליו מצביעים החוקרים. אומגה 3 היא בעלת השפעה בריאותית חיובית חשובה וצריכתה אף יכולה להוריד את הסיכון לתחלואת לב וכלי דם. מהמחקר עולה, כי לַמַּעֲבָר מצריכת חלב קונבנציונלי לחלב אורגני יכולה להיות השפעה בריאותית חיובית. השפעה זו רלוונטית גם בנוגע למוצרי חלב כמו חמאה או גבינה, שכן הכנתם אינה משנה את הרכב השומנים בהם. על כן, גם בגבינה מחלב אורגני ניתן לצפות לשיעור גבוה יותר של אומגה 3 למול המקבילה הלא-אורגנית.

במטא-מחקר דומה שנערך על ידי אותה קבוצת חוקרים, סוכמו ממצאיהם של 67 מחקרים קודמים שנעשו על חומרי ההזנה בבשר. החוקרים מצאו כי גם בכל מה שקשור לבשר המוצרים האורגנים מזינים יותר ומכילים 47 אחוז יותר אומגה 3 מאשר בבשר הקונבנציונלי.

ממצאי המחקרים מפתיעים. מדוע שמבקר שניזון ממספוא שמכיל פחות חומרי הדברה יופקו בשר או חלב מזינים יותר? על פי המחקר, הסיבה לכך לא נעוצה בחומרי ההדברה דווקא, אלא בהבדלים באינטנסיביות שבין שתי התעשיות – האורגנית יחסית לקונבנציונלית. בתעשייה האורגנית, האינטנסיבית פחות, הבקר צורך יותר מזון מרעייה בחוץ ובשדות ופחות מספוא יבש. על פי החוקרים, משום שבגידול בקר לחלב ולבשר אורגני נהוג לתת למרעה יותר עשב ומזון טרי (המכיל יותר אומגה 3) מאשר בתעשייה הקונבנציונלית, יש הבדלים ברכיבים התזונתיים במזון המסופק מהמרעה. יש לציין כי החוקרים עצמם מאד מסייגים את הממצאים ואומרים שהתגלו הבדלים נרחבים בתוצאות על פי אזורים גיאוגרפיים ושיטות גידול, כך שאי אפשר להגיד באופן גורף כי כל בשר אורגני בכל מקום יהיה טוב יותר מלא אורגני.

בניגוד להמלצות התזונה

חלב אורגני. תצלום: Spicy Bear. flickr

לכאורה, מסיכום עבודתם של החוקרים האירופאים, ניתן להסיק שלא משנה אם אתם טבעונים, צמחוניים או אוכלי בשר, אם אתם רוצים אוכל מזין יותר – תאכלו אורגני. האומנם כך הם פני הדברים? דורית אדלר, חברת ועדת ההיגוי של הפורום הישראלי לתזונה בת קיימא ודיאטנית של המועצה הלאומית לביטחון תזונתי, אומרת שזה לא יהיה אחראי להסיק מהפרסומים האחרונים שמזון אורגני מזין יותר מהמזון הקונבנציונלי, כי החוקרים עצמם מאוד מסייגים את הממצאים ואומרים שהתגלו הבדלים נרחבים בתוצאות על פי אזורים גיאוגרפיים ושיטות גידול, כך שאי אפשר להגיד באופן גורף כי כל בשר אורגני בכל מקום יהיה טוב יותר מלא אורגני. כמו כן אומרים החוקרים כי זה שיש שינוי בהרכב חומצות השומן אינו מעיד בהכרח שזה יותר בריא לבני אדם כי לא נערכו ניסויים מתאימים.

זאת ועוד, אדלר אומרת שהיא לא ממליצה להגביר את צריכת הבשר או החלב, גם אם הם אורגניים. "למעשה, הגברת הצריכה של מזון מהחי נמצאת בניגוד להמלצות התזונה של היום. לגבי בשר, נראה שהצטבר היום כבר מספיק מידע שלפיו צריכתו, בוודאי באופן מוגבר, כרוכה בהגברת סיכונים של תחלואה".

לפי אדלר, המלצות התזונה העדכניות קוראות לבסס את הדיאטה על מזונות מהצומח ולכלול באופן מתון בלבד מזון מהחי כמו ביצים, מוצרי חלב או עוף. למי שבוחר בתזונה טבעונית, יכול לפנות למקורות צמחיים אפשריים לאומגה 3 – כמו אגוזי מלך, למשל.

סדרי הגודל הגבוהים (מדי) בהם אנו צורכים מזון מהחי, ושווקי המזון (בעיקר הקונבנציונליים) שהפכו לתעשייה של ממש השואפת ליעילות מקסימאלית, הביאו לשינויים באופן גידול הבקר. "המחקר החדש מהווה סמן לכך שאופן גידול בעלי החיים משפיע על הרכב המזון מהחי", אומרת אדלר. "בדרך שבה מגדלים כיום בעלי חיים למאכל, אנו לא רק מתעללים בהם, אלא גם מאכילים אותם במזון שאינו מתאים להם. כתוצאה מכך הם נעשים חולים ואז נותנים להם אנטיביוטיקה– זו שרשרת שלמה שצריך להבריא אותה".