טמפונים למען הסביבה

חוקר בודק זיהום בנחל באנגליה. צילום: General Physics Laboratory.flickr

מדענים מאנגליה פיתחו דרך זולה ופשוטה לזיהוי זיהום נחלים ונהרות במי ביוב בעזרת מוצר שנמצא כמעט בכל בית: טמפונים. איך זה עובד? כימיקלים נפוצים שמשמשים להלבנה (optical brighteners) מחזקים צבע לבן ומבהירים צבעים. כימיקלים אלה נמצאים בנייר טואלט ובדטרגנטים שונים, כמו סבונים, שמפו, ואבקות כביסה, והם זוהרים באור אולטרה-סגול (UV), בדומה לתופעה שמתרחשת כאשר פריטי לבוש נחשפים לאור אולטרה-סגול. טמפונים, שמיוצרים מכותנה לבנה ללא כימיקלים, סופחים בקלות את הכימיקלים האלה כאשר הם נחשפים אליהם וזוהרים תחת אור אולטרה-סגול. החוקרים גילו שגם אם טובלים את הטמפונים במים שמכילים כמויות זעירות של אותם כימיקלים, הטמפונים זוהרים ומאפשרים את גילוי הכימיקלים.

אותם כימיקלים אינם הסכנה העיקרית מזיהום נחלים/נהרות במי ביוב, אלא משמשים רק כסמן (אינדיקטור) לזיהום. גילוי הכימיקלים בנקודה מסוימת בנחל או בנהר, מצביע על כך שיש זיהום של מי ביוב בנקודה כלשהי במעלה אותו נחל/נהר. אחר כך ניתן לזהות באמצעים פשוטים, זולים ומהירים את נקודת הזיהום, לאתר את הדליפה ממערכת הביוב ולתקן אותה.

החוקרים לא הסתפקו בהמצאת השיטה, אלא אף גילו בעזרתה בית שחובר בצורה לא תקינה לביוב וגרם לדליפת ביוב שזיהמה נחל באזור. גילוי זה אפשר את תיקון התקלה וביטול מקור הזיהום. זיהום מקורות מים בביוב גורם להתפשטות פתוגנים, כגון חיידקים ווירוסים שיכולים לגרום להתפשטות מחלות. בנוסף, עודף הנוטריינטים שבביוב מעודד גדילת פטריות ואצות שיכולות להרוס בתי גידול במקורות מים.

לקריאת המחקר המקורי באתר onlinelibrary.wiley לחצו כאן.