ילד של הטבע?

בריאות ומזון | טיולים ופנאי |
סקר שנערך באנגליה מגלה נתונים מבהילים: 12 אחוזים מהילדים לא נחשפו לסביבה ירוקה במשך יותר משנה

 

חלק מהילדים בבריטניה אינם נחשפים לסביבה ירוקה, כך סיפרו הוריהם בסקר רחב היקף שנערך במשך שנתיים. צילום: Siddie Nam, Flickr
חלק מהילדים בבריטניה אינם נחשפים לסביבה ירוקה, כך סיפרו הוריהם בסקר רחב היקף שנערך במשך שנתיים. צילום: Siddie Nam, Flickr

 

מתי בפעם האחרונה ביקרתם בטבע? אם אתם קוראים שורות אלה, סביר להניח שהתשובה – גם של העירוניים המושבעים שביניכם – תהיה "בזמן האחרון". לאוהבי טבע וסביבה קשה לדמיין מצב שבו יעבור זמן רב מאז ביקרו לכל הפחות בפארק או בחוף הים לצורך טיול, כושר, בילוי משפחתי או סתם כדי לנקות את הראש באוויר הפתוח. אלא שמתברר שהבילוי בסביבה הטבעית אינו מובן מאליו לכולם, וזה מתחיל עם הדור הצעיר.

סקר מקיף שנערך באנגליה התפרש על פני השנים 2013-2015, והשתתפו בו הורים של 10,235 ילדים המייצגים את 10.2 מיליון הילדים מתחת לגיל 16 שחיים באנגליה. ההורים נשאלו על הביקורים של ילדיהם בסביבה הטבעית – תדירותם של הביקורים, היכן הם מתקיימים, באיזו מסגרת (משפחתית, במסגרת בית הספר, עם חברים) ועוד. הסקר מומן על ידי הממשל שביקש למפות את רמת החשיפה של ילדים לטבע ולאוויר הפתוח בהתחשב גם ברקע האתני ובמצב הכלכלי שלהם.

ירוק זה בריא, ובכל שנה מתפרסמים מחקרים מדעיים הקושרים בין סביבה ירוקה ובין הבריאות הפיזית והנפשית. צילום: ukgardenphotos, Flickr
ירוק זה בריא, ובכל שנה מתפרסמים מחקרים מדעיים הקושרים בין סביבה ירוקה ובין הבריאות הפיזית והנפשית. צילום: ukgardenphotos, Flickr

הנתון המטריד שעלה בסקר הוא שלמרות הידיעה שירוק זה בריא, 12% מהילדים (1.3 מיליון) לא ביקרו כלל בסביבה הטבעית (יער, שמורות טבע, חוף הים או פארקים עירוניים) במהלך השנה שקדמה למענה על הסקר. חלקם לא ביקרו בסביבה הטבעית מעולם, או יצאו אליה לעתים רחוקות מאוד. לעומת זאת, בצד החיובי אפשר למצוא את הנתונים שלפיהם כ-70% מהילדים (בערך 7 מיליון) דווקא מבקרים בטבע בתדירות גבוהה – כלומר לפחות פעם בשבוע.

נתון מעניין שעלה מממצאי הסקר הוא שלמוצא האתני הייתה חשיבות גבוהה בתדירות הביקורים בסביבה הטבעית: רק 56% מהילדים שמוצאם ממיעוט אתני (שחורים, אסיאתים ומיעוטים אחרים) ביקרו בסביבה הטבעית בתדירות גבוהה יחסית, לעומת 74% מהילדים שאינם בני מיעוטים.

כך גם לגבי המצב הסוציו-אקונומי של משפחת הילד, שבמקרה הזה נמצא שילדים שמשפחותיהם היו בעלות הכנסה גבוהה יחסית נטו לבקר בסביבה הטבעית יותר מילדים המגיעים ממשפחות שמעמדן הסוציו-אקונומי נמוך.

לחקות את ההורים

נתון חשוב נוסף שנחשף בסקר הבריטי הוא שילדים שהוריהם נטו לבקר בסביבה הטבעית בתדירות גבוהה יחסית, נטו גם הם לבקר בה יותר מילדים שהוריהם ביקרו בה בתדירות נמוכה. כך, 82% מהילדים שהוריהם היוו דוגמה ויצאו לטבע בתדירות גבוהה ביקרו בה גם הם פעמים רבות. לעומת זאת, כשההורים לא נהגו לבקר בתכיפות בסביבה הטבעית, או שלא ביקרו בה כלל, רק 39% מילדיהם ביקרו בה לעתים קרובות. בחודש ממוצע במהלך הסקר יצאו 75% מהילדים לטבע בליווי ההורים, 45% מהילדים קיבלו ליווי של מבוגר אחר ו-22% מהילדים יצאו לסביבה הטבעית לבדם.

זה נשמע מובן מאליו מכיוון שילדים בגילאים נמוכים לרוב יוצאים החוצה בליווי הוריהם, אך נראה שלחשיפה לטבע בגיל צעיר על ידי ההורים יש גם השפעה בגילאים מאוחרים יותר, וילדים בוגרים נטו לביקורים רבים יותר בסביבה הטבעית ללא מבוגרים. הילדים שמוצאם אינו ממיעוט אתני נהגו לעשות זאת פי שניים יותר מחבריהם המגיעים ממשפחות המשתייכות למיעוט אתני, שממילא מבקרות פחות בטבע בתדירות גבוהה.

בישראל, בדיוק כמו בבריטניה שבה נערך הסקר, יש הרבה מאוד מקומות שאליהם אפשר להגיע וליהנות מההשפעה המיטיבה של הטבע. בתמונה: פארק הירקון בתל אביב. צילום: Israeli Ministry of Tourism
בישראל, בדיוק כמו בבריטניה שבה נערך הסקר, יש הרבה מאוד מקומות שאליהם אפשר להגיע וליהנות מההשפעה המיטיבה של הטבע. בתמונה: פארק הירקון בתל אביב. צילום: Israeli Ministry of Tourism

ירוק זה בריא

מעבר לחשיבות הברורה של הזמן שבו הילד מבלה מחוץ לבית ומול המסכים (אם כי כיום כבר מגיל צעיר יחסית המסך מלווה את הילד גם החוצה), בשנים האחרונות מצטברות עדויות המצביעות על היתרונות הרבים שיש לחשיפת ילדים ומבוגרים כאחד לסביבה הטבעית.

יותר ויותר מחקרים, למשל, מגלים קשר חזק בין בריאות וחשיפה לטבע. רבים מתוכם קושרים לא רק בין החשיפה לסביבה ירוקה וההשפעה על הבריאות הפיזית והנפשית באופן כללי, אלא גם ספציפית להפחתת הסיכון ללקות במחלות לב ובשבץ, ליכולת ההתמודדות עם מצבי לחץ, להעלאת הסבירות לביצוע פעילות גופנית ועוד. מחקרים קושרים גם בין בילוי בטבע ויכולת יצירת קשרים חברתיים, יכולת שחשוב כמובן לפתח במיוחד בקרב ילדים.

בניגוד למה שנהוג לחשוב, גם מי שמתגוררים בערים ומבלים את רוב הזמן בינות לשורות בטון ורצועות אספלט, לא חסרות הזדמנויות להיחשף לסביבה הטבעית. המודעות לטבע העירוני עלתה מאוד בשנים האחרונות, ובסקר הבריטי סיפרו 48% מההורים שילדיהם (4.9 מיליון) נחשפים לטבע בסביבה העירונית. בחברה להגנת הטבע מציעים מפת אתרים של טבע עירוני בארץ וגם מסלולי טיול בחלקות הטבע המסתתרות ממש מתחת לאף.

אז בפעם הבאה שיש אחר צהריים יפה או שבת שמשית, נצלו את ההזדמנות לצאת עם הילדים, החברים או עם הכלב לטבע – סביר להניח שתוכלו למצוא אותו קרוב ממה שחשבתם, ושהוא יעשה לכם טוב מבחינות רבות יותר משציפיתם.

בעקבות הכתבה בזווית, הסיפור פורסם ב-nrg



אולי יעניין אותך