לילה טרופי חמים? לא טוב בכלל


 

יערות הגשם הטרופיים מסלקים מהאטמוספרה כמות עצומה של פחמן דו-חמצני. צילום: Alexander Schimmeck, Flickr
יערות הגשם הטרופיים מסלקים מהאטמוספרה כמות עצומה של פחמן דו-חמצני. צילום: Alexander Schimmeck, Flickr

 

המסלול העיקרי לצמצום ריכוז הפחמן הדו-חמצני באטמוספרה הוא קיבוע פחמן – סילוקו על ידי צמחים יבשתיים, חיידקים פוטוסינתטיים (המבצעים פוטוסינתזה) ואצות ימיות. פגיעה במסלול זה תגרום לעלייה תלולה יותר ברמת גז החממה הזה באטמוספרה, ולשינוי אקלים מהיר וחריף יותר. לכן חשוב להבין את מערך קיבוע הפחמן, את השפעתו על שינוי האקלים ואת השפעת שינוי האקלים עליו.

במחקר הזה, המדענים בחנו את מדד השונוּת (variance) שמשמעותו היא עד כמה נתונים הם אחידים או שונים זה מזה. שונות נמוכה פירושה שרוב הנתונים דומים, ושונות גבוהה – רוב הנתונים שונים זה מזה. לדוגמה, בשתי כיתות יש ילדים שממוצע הגובה שלהם זהה. בכיתה אחת יש הרבה ילדים נמוכים מאוד והרבה גבוהים מאוד – והמשמעות היא שהשונות בגובה הילדים בכיתה זו גבוהה. בכיתה האחרת גובהם של רוב הילדים דומה, כך שאפשר לומר שהשונות בגובה נמוכה.

באחרונה התפרסמו תוצאות מחקר שהראו שהשונות בקיבוע פחמן דו-חמצני ביבשה עלתה עד פי שניים ב-50 השנים האחרונות. בנוסף, נמצא שטמפרטורת הלילה הממוצעת באזורים הטרופיים היא הגורם המשפיע ביותר על השונות של הקיבוע מהאטמוספרה לחומר צמחי יבשתי. במילים אחרות, טמפרטורת לילה טרופית גבוהה מעלה את השונות ומורידה את היציבות של סילוק הפחמן מהאטמוספרה. אין זה אומר שטמפרטורה לילית גבוהה משמעה תמיד ירידה בקצב סילוק הפחמן מהאטמוספרה, אלא שיציבותו של מערך קיבוע הפחמן מתערערת והוא נהיה פגיע, בלתי צפוי וקשה יותר לחיזוי. דבר כזה יקשה על פיתוח מודלים אקלימיים מדויקים, ויקטין את הוודאות שלנו לגבי האקלים העתידי.

באזורים הטרופיים גדלים יערות גשם, שהם המקור היבשתי שמקבע את הכמות הגדולה ביותר של פחמן דו-חמצני בכדור הארץ. מתוצאות המחקר הנוכחי אפשר להבין שהמשך עליית טמפרטורת הלילה באזורים אלה תהפוך את המערכת ליציבה פחות, ויש סכנה שעם התעצמות שינוי האקלים יערות הגשם הטרופיים יתחילו לשחרר פחמן דו-חמצני לאטמוספרה במקום לקלוט אותו. מצב כזה עלול להגביר עוד יותר את קצב ההתחממות הגלובלית ולהחמיר את שינוי האקלים.



אולי יעניין אותך