לעולם בעקבות דג השמש

חי וצומח | ים וחופים |
דג השמש יכול לשקול למעלה מ-2 טון והוא אורח די נדיר באגן המזרחי של הים התיכון, אבל בשבוע שעבר הוא נקלט ליד אשקלון בפוזה אופיינית

"כבר 40 שנה שאני מפליג בים ומעולם לא יצא לי לראות דג שמש", אומר צחי מחברת השכרת היאכטות האשקלונית "מצב הרוח", "לא ראיתי דג כזה בשום מקום אחר בעולם ובטח שלא בישראל, אבל ביום שני האחרון, בהפלגת כיף שגרתית עם לקוחות, ראינו דג מוזר במיוחד שצף על פני המים ליד חופי אשקלון. בהתחלה היינו בטוחים שזה צב ים במצוקה, כשהתקרבנו כבר חשבנו שזה אולי איזה מחבטן או דג סחוס כלשהו, אבל שום דבר לא הכין אותנו לדג הענק הזה ששוחה לו על הצד".

צחי וחבריהם צילמו את הדג ושלחו את הסרטון לרשות הטבע והגנים, שם אמרו להם שמדובר בדג שמש נדיר במיוחד, אבל עם התנהגות רגילה לחלוטין של שחיה על הצד על פני המים לצורך השתזפות בשמש.

דג השמש ליד חופי אשקלון. צילום: צחי ואסנת, "מצב הרוח":

נתפס ברשת

דג השמש המגובשש (או בשמו המדעי Mola mola), שצולם בשבוע שעבר באשקלון, היה בגודל של מטר כך שהוא נחשב לדג צעיר יחסית. על פי האיגוד הבינלאומי לשימור הטבע ומשאבי הטבע, דג שמש הוא הכבד שבדגי הגרם (רוב הדגים המוכרים לנו הבנויים משלד של עצמות גרמיות), משקלו הממוצע הוא 1,000 קילוגרם (המקסימום המתועד הוא 2.3 טון) והוא יכול להגיע לקוטר של עד 3.3 מטרים. הדג הגדול הזה הוא שוכן אוקיינוסים, בדרך כלל נמצא במים העליונים ומסוגל לצלול לעומקים של בין 30 ל-480 מטר. בים התיכון הוא נמצא בעיקר באגן הים המערבי ונדיר מאוד לראות אותו באגן הים התיכון המזרחי (דג שמש נראה ונלכד לאחרונה בחופי ישראל ברצועת עזה ב-2013.).

שמו המיוחד נובע מנטייתו לעלות אל פני הים ולהשתזף בשמש, זאת כדי לצבור חום גוף גבוה בטרם יצלול בחזרה למעמקים. דג השמש ניזון מאכילת מדוזות וחסרי חוליות אחרים, מה שיכול לגרום לכם אוטומטית לחבב אותו, אך מצבו היום בעולם אינו מזהיר. אף על פי שאין לו הרבה אויבים טבעיים בים התיכון, דג השמש נתפס לעיתים קרובות ברשתות דייג כשלל-לוואי ונוטה לאכול שקיות ניילון או להסתבך באשפה ימית.  דג השמש עלול להיות רעיל כדוגמת נפוחיות שונות. אף על פי כן, יש ביקוש לדג השמש בעיקר בארצות המזרח שם הוא נחשב כמעדן. גם סנפיר הגב שלו מבוקש מאוד בארצות המזרח ולעיתים דייגים חותכים את הסנפיר העליון וכך משאירים את דג השמש ללא סנפיר למות בים. בשל סיבות אלו אך לא רק, דג השמש נכלל ברשימת המינים האדומים על פי האיגוד הבינלאומי לשימור הטבע ומשאבי הטבע בדרגה אחת מעל מין בסכנת הכחדה.

דג השמש. תצלום: U.S. National Oceanic and Atmospheric Administration
דג השמש. תצלום: U.S. National Oceanic and Atmospheric Administration

מערכת יחסים עם שחף

"דג השמש הוא דג קוסמופוליטי (כזה שנמצא בכל העולם, ד.מ) ולמרות שהוא נמצא באופן טבעי בים התיכון,  הוא תמיד היה דג נדיר במיוחד כאן", אומר פרופ' דני גולני מהאוניברסיטה העברית. "העובדה שהוא עדיין מופיע מדי פעם היא סימן חיובי לכך שהמערכת האקולוגית של הים התיכון היא מערכת בריאה יחסית".

"המנהג של דג השמש להשתזף על פני הים היא תופעה מעניינת מאוד", אומר גולני, שמוסיף סברה נוספת ומעניינת לא פחות מעבר לצורך באגירת חום: פיתוח מערכת יחסים הדדית בין שחפים לדגי שמש. דוגמה טובה לכך ניתן לראות בסרטון נפלא שמראה כיצד שחפים מנקים את דגי השמש. מתברר שבעת שדג השמש מתקרב לפני הים ושוכב על צדו, שחפים עשויים להגיע אל הדג ולהוריד בעדינות את הסרטנים שמצטברים על גבי הדג וכך מנקים אותו, כמו ספא מפנק על פני הים.

לדגים גדולים רבים יש קופפודים (סרטנים בעלי רגליים שוות גודל ומראה) טפיליים על פני גופם. בשוניות אלמוגים פועלים דגי הנקאי, שנצמדים לדגים הגדולים ואוכלים בהנאה את הטפילים במערכת יחסים הדדית ומופלאה שמספקת ניקיון לדגים הגדולים ומזון לדגי הנקאי. דגי שמש הם דגים פלאגים (דגי ים פתוח) הנמצאים בכול האוקיינוסים ולכן מצויים גם באזורים ללא דגי נקאי. אך לשמחתו של דג השמש, את מקום הנקאים תופסים השחפים. גם במקרה זה שני הצדדים מרוויחים מהעסקה.

הופעתו המפתיעה והמשמחת של דג השמש בחופי ישראל הוכיחה לנו שוב שלמרות שלעתים נראה שהים התיכון הוא האח הפחות מוצלח של הים האדום, משום שנתפס בציבור בטעות כשומם ומשעמם, למעשה הים הגדול שלנו טומן בחובו מגוון ביולוגי ייחודי ועשיר שצריך וכדאי לשמור עליו. אם נעשה זאת, נחזור ונראה עוד דגי שמש שוחים ומשתזפים בהנאה על פני הגלים גם בעתיד.



אולי יעניין אותך