לשתות בירה ולשמור על הצב

חי וצומח | טכנולוגיה וחדשנות |
לרגל יום הצב הבינלאומי: מבשלת בירה אמריקאית פיתחה מארז שישייה מתכלה ואכיל, שיעזור לצמצם את הפגיעה בצבי ים וביצורים ימיים אחרים שנחנקים מפסולת פלסטיק

 

לפני כמה שנים זעזעו את העולם התמונות של הצבה "בוטן", שנלכדה בצעירותה בתוך אריזת פלסטיק של שישיית בירה, וכך גדלה לתוך שיריון מעוות שגרם לה לפגיעה באיברים הפנימיים. בוטן ניצלה וזכתה לאריכות ימים, ועל הדרך הפכה להיות מזוהה עם ההשפעה הקשה של פסולת הפלסטיק על בעלי חיים. כעת, מבשלת בירה בארה"ב טוענת שמצאה פתרון שיוכל להציל את חייהם של צבים ושל בעלי חיים אחרים: אריזת בירה מחומרים אכילים.

 

מארז בירה עשוי מבירה

פסולת פלסטיק גורמת לפגיעה קשה בסביבה בכלל, ובסביבה הימית בפרט. מחקר שנערך בחופי הארץ מצא שפריטי פלסטיק מהווים 92 אחוז מהפסולת הימית בחופי ישראל. פסולת הפלסטיק מורכבת בעיקר מכלי אוכל חד-פעמיים ומשקיות שהמתרחצים משליכים בחוף הים. הפסולת הזאת פוגעת בבילוי שלנו בחוף, וחמור מזה, היא הורגת בעלי חיים כמו דולפינים, כלבי ים וצבי ים, שאוכלים את הפלסטיק או נלכדים בו. אריזות הבירה השקופות מטעות במיוחד את צבי הים, שחושבים שמדובר במדוזות – אחד המזונות החביבים עליהם.

זה מה שגרם לאנשי מבשלת הבירה האמריקאית "סולטווטר" – שמנוהלת על ידי דייגים, גולשים וחובבי ים אחרים – לפתח אריזת פלסטיק לשישיות בירה מחומר שבעלי חיים ימיים יכולים לאכול. האריזות החדשות מורכבות מתוצרי לוואי של תהליך הכנת הבירה. גם אם לא ייאכלו על ידי צבים, האריזות מתכלות במאה אחוז ולכן לא יזהמו את הסביבה היבשתית, את החופים או את קרקעית הים. החיסרון היחיד של המוצר החדש הוא המחיר הגבוה שלו, אך בעלי המבשלה מקווים שהצרכנים יסכימו לשלם כמה סנטים יותר עבור הבירה שלהם, וכך גם לשמור על הסביבה.

חוץ מלסייע לצבי הים, הרעיון מאחורי המוצר יכול לשנות את פני האריזות בכלל: מעבר לאריזות מתכלות לגמרי, שעשויות מתוצרי לוואי של תעשיית המזון, הוא צעד חיובי ומשמעותי בהפחתת הזיהום והררי הזבל בעולם. רק לפני כמה חודשים התבשרנו על יזם הודי שפיתח סכו"ם חד-פעמי אכיל ומתכלה, והיד עוד נטויה.

פתרון חלקי בלבד

כל שבעת מיני צבי הים שחיים כיום בעולם נחשבים למינים מוגנים, ושישה מתוכם מוגדרים בסכנת הכחדה כתוצאה מפעילויות שונות של האדם, כגון דיג בלתי חוקי והרס בתי גידול. אין ספק שבעולם אידאלי, היינו מצליחים להפסיק את השלכת הפסולת בחופים. בינתיים, עדיף שזו תהיה פסולת שצבי הים יכולים לאכול – ולא כזו שהורגת אותם.

 

 



אולי יעניין אותך