מומחים בינלאומיים קוראים להקמת מרכז ישראלי לשיקום מערכות אקולוגיות

חי וצומח | ים וחופים |
בכנס שנערך באילת המליצו מומחים מכל העולם על הקמת מרכז אקדמי יישומי בישראל שיעסוק בשיקום סביבות ימיות
שיקום שוניות: שתילת אלמוגים על קיר. צילום: ערן ברוקוביץ
שיקום שוניות: שתילת אלמוגים על קיר. צילום: ערן ברוקוביץ

בסוף יוני התקיים באילת כנס בינלאומי רב משתתפים מהארץ ומחו"ל, בהם מדענים בכירים ממדינות כמו אוסטרליה, ארה"ב, קנדה, איטליה, גרמניה והולנד. מטרתם של הכנס ושל סדנת העבודה שהתקיימה במהלכו היא לחבר בין אנשים העוסקים בשיקום מגוון מערכות אקולוגיות ימיות כדי לגבש עקרונות כלליים שאותם אפשר להחיל על פרויקטים מעשיים של שיקום בים. המשתתפים בדיונים כללו אקולוגים ימיים, מומחי דייג, כלכלנים ואנשי מדעי החברה.

צוותי העבודה של החוקרים, שעבדו במהלך השבוע  (26-22 ביוני 2014), גיבשו המלצות למדיניות כלל עולמית וקראו להקים בישראל מרכז מצוינות אקדמי שיעסוק בשיקום מערכות אקולוגיות.

הפעילות במרכז תהיה לא רק מדעית-מחקרית, אלא ,תשלב ידע מחזית המדע עם היבטים יישומים – וזה ייחודו. החזון של המרכז המוצע הוא ששיקום של האורגניזמים ושל מערכות אקולוגיות  יתרום לחיזוק השירותים שמעניקות המערכות האקולוגיות, כמו הגנה על קו החוף, אספקת מזון, תיירות, מקורות פרנסה ועוד.

חיבור של תחומים מדעיים

יערות מנגרובים מגנים על החוף. צילום: ערן ברוקוביץ
יערות מנגרובים מגנים על החוף. צילום: ערן ברוקוביץ

הדיונים האינטנסיביים עסקו בסביבות אקולוגיות ימיות שונות הסובלות מבעיות כמו הרס שוניות אלמוגים ושוניות צדפות (oyster reefs), פגיעה במרבדי עשב ים והיעלמות של יערות מנגרובים.

תפיסת העולם של החוקרים שהגיעו לכנס, כמו חוקרים בולטים נוספים שהביעו ענין בסדנא אך לא השתתפו בה, היא שפעילות השיקום אינה רק החזרת הסביבה הימית למצבה המקורי, אלא שפעמים רבות יש צורך בשדרוג ובשיפור של המצב הקיים. המשמעות היא שבסביבות ימיות המעניקות שירותים דלים, למשל חופים שבהם הים גורם בליה (ארוזיה) משמעותית, יערכו שינויים – במקרה הזה בניית שוניות מלאכותיות המעניקות הגנה יעילה יותר משוברי גלים.

בקרב המדענים שהשתתפו בסדנה הייתה הסכמה רחבה שהבסיס והמניעים לשיקום אינם אקולוגיים בלבד, אלא שבמקרים רבים החברה כולה תרוויח מכך. המלצותיהם מדגישות את החשיבות של איסוף מומחים מתחומים שונים – אקולוגים, כלכלנים, מהנדסים ואנשי מדעי החברה – כדי ליצור קשר עם קהל בעלי עניין גדול ככל האפשר, שכן רק פרויקטים הזוכים לתמיכה רחבה יוכלו להצליח.

סדנה זו היא יוזמה של פרופ' אביגדור אבלסון מאונ' תל אביב, והמפגש הראשון מבין שלושה נערך באילת. האירוע נערך בתמיכת המשרד להגנת הסביבה, המרכז הבינאוניברסיטאי למדעי הים וריף הדולפינים.

 בין המדענים שהגיעו לסדנה:
  • Laura Airoldi – Univ. of Bologna, Italy
  • Michael Beck – The Nature Conservancy, UCSC
  • Gary Kendrick – UWA, AU
  • Peter Nelson – CFR-West, Santa Cruz, CA
  • Robert Orth – VIMS, VA
  • Daniel Reed, Marine Science Inst., UCSB, CA
  • Robert France – Dalhousie, CA
  • Gesche Krause – Alfred Wegener Institute
  • Graham Edgar – University of Tasmania


אולי יעניין אותך