מזגן ללא חשמל


 

כמו בכל שנה, הקיץ המתקרב יביא את השימוש במזגנים ואת צריכת החשמל בישראל לשיא חדש. מזגנים משתמשים בכ-40 אחוז מצריכת החשמל הלאומית. שינוי האקלים צפויים להגדיל עוד יותר את אחוזי השימוש במזגנים. אז איך ניתן לשמור על הבניינים שלנו קרירים גם בחודשי הקיץ החמים והלחים, זאת תוך צמצום השימוש באנרגיה והקטנת טביעת הרגל האקולוגית שלנו?

RadiativeCoolingIllustration1חוקרים אמריקאים פיתחו ציפוי חדש לבניינים, שיוכל לקרר את הבניין ללא השקעת אנרגיה – קירור סופר פאסיבי. החוקרים יצרו ציפוי בעל שתי תכונות מרכזיות: האחת, הציפוי הוא מראה כמעט מושלמת, שמחזירה את רוב רובו של האור אשר פוגע בה (97 אחוז), וכך נמנע חימום הבניין על ידי קרינת השמש; בנוסף, הציפוי גורם לפליטה מוגברת של קרינה אינפרה אדומה (אנרגיית חום) מהבניין החוצה. בעזרת ציפוי זה ניתן יהיה לקרר בניינים לטמפרטורה שנמוכה מטמפרטורת האוויר ללא השקעת אנרגיה.

עניין חשוב נוסף הוא פליטת הקרינה אינפרה-אדומה: חלק ניכר מהקרינה האינפרה-אדומה שנפלטת מפני כדור הארץ נכלאת באטמוספרה, זאת בגלל אפקט החממה, שמאפשר שמירה של טמפרטורה נוחה יחסי ברוב חלקי העולם. עם זאת, הציפוי החדשני פולט קרינה אינפרה-אדומה בעלת אורך-גל בינוני, שאינה נבלעת או מוחזרת על ידי האטמוספרה. המשמעות היא שהקרינה מוקרנת דרך האטמוספרה לחלל.

חסרונו של הפיתוח נוכחי הוא שנעשה בו שימוש במתכת המעבר היקרה הפניום (Hafnium) שהופכת את השימוש ההמוני בו ללא-כלכלי. עם זאת, ייתכן שבעתיד ניתן יהיה לשפר את הפיתוח כך שייצורו יהיה זול יותר. עז אז, צריך לזכור שגם היום יש שיטות פשוטות וזולות הרבה יותר לבנות ולעצב בניינים שצורכים הרבה פחות אנרגיה. אפשר, למשל, להשתמש במעטפות בניינים מבודדות, ביצירת מסה תרמית בתוך הבניין, בהצללות, ביחס מתאים בין שטח הפתחים לשטח המבנה, ועוד.

 

לקריאת המאמר המלא בכתב העת Nature לחצו כאן.

 



אולי יעניין אותך