מכונית לשעת חירום

טכנולוגיה וחדשנות |
רכב המימן העתידי של טויוטה לא יסתפק רק בהסעת אנשים מנקודה אחת לאחרת, אלא יוכל לתפקד גם כמחולל שיספק אנרגיה לבתים בזמן הפסקת חשמל

 

בתערוכת הרכב טוקיו מוטור שואו 2015, שננעלה לפני כעשרה ימים, הציגו חברות רכב מכל העולם כלי רכב חדשים וגם דגמים של מכוניות העתיד שלהן. אפשר היה למצוא שם פלדה, ניקל, צמיגים, דלק וזכוכית בכמויות אדירות, אבל רעיונות מקוריים באמת – ובמיוחד כאלה שגם טומנים בחובם חידוש מבחינה מוטורית וסביבתית כאחד – היו מצרך נדיר הרבה יותר.

2015-toyota-fcv-plus-concept04
מכונית העתיד הרב תכליתית. צילום: TOYOTA

אחד מהיוצאים מן הכלל היה כלי רכב קטן, שבמבט ראשון נראה כמו מכונית משחק חביבה שעוצבה בהשראת כלי הרכב העתידניים מהסרט טרון: הטויוטה FCV Plus .

זו מכונית קונספט לארבעה נוסעים, המבוססת על טכנולוגיית הנעה חשמלית באמצעות מימן. לא מדובר בשריפה רגילה של מנוע בעירה פנימי, אלא ביצירת זרם חשמלי באמצעות המימן שיוצר תרכובת עם חמצן ליצירת מים. כל זה קורה ללא בעירה רגילה אלא בבעירה אטית יחסית ומבוקרת שמתרחשת בתוך תא הדלק ושלא יוצרת להבה אמיתי.

מילות המפתח: תכנון מוקדם

אבל לא זה מה שמיוחד בה – הרי כבר ראינו בעבר שורה של מכוניות מימן אקולוגיות של יצרניות רכב גדולות. המהפכה האמיתית של ה-FCV Plus היא לאו דווקא הפיתוח הטכנולוגי, אלא המחשבה על כלי רכב כחלק מהפעילות האנושית הכללית בחברה ולא רק כיחידה עצמאית ובלתי תלויה בסביבתה.

ה-FCV Plus מאמצת את התפיסה היפנית של היערכות תכנונית לשעת חירום ואסונות טבע, שהתבססה בעקבות רעידות האדמה הרבות שפקדו את יפן לאורך השנים ושלמרבה הצער לא ממש הוכיחה את עצמה במקרה של האסון בפוקושימה ב-2011. כך היא יכולה להפוך בעת הצורך מכלי רכב שמסיע אנשים לגנרטור שמספק חשמל לבית פרטי או לבית עסק, בזמן שרשת החשמל הכללית לא מתפקדת. למעשה, במצב כזה המכונית אמורה לשמש כהוט-ספוט של אנרגיה, כפי שרוב הסמארטפונים כיום יכולים לשמש כמקור של רשת אינטרנט בהיעדר רשת אלחוטית זמינה.

נכון, מדובר בסך הכול בתיאוריה, לא בפיתוח טכנולוגי שניתן ליישם אותו כבר כיום, אבל בהחלט מדובר על כיוון מחשבה מעניין (שמתייחס אל המכונית לא רק כצעצוע טכנולוגי לגדולים, אלא כמוצר עם חשיבות שמוסיף ערך לחברה), שסביר להניח שבעתיד הלא מאוד רחוק נוכל לראות עקרונות מסוימים שלו מיושמים בכלי רכב בייצור המוני.

סרטון ההדגמה של טויוטה:

[youtube height="HEIGHT" width="WIDTH"]https://www.youtube.com/watch?v=e8bY2tKmMb8[/youtube]



אולי יעניין אותך