שחקו אותה כמו פעילי אקלים

טכנולוגיה וחדשנות
משחק מחשב חדש שם את משבר האקלים במרכז העניינים ומציע לשחקנים לבנות את הציוויליזציה מחדש, בגרסה ירוקה

תארו לכם שאתם קמים בבוקר בעולם שבו שכבת הקרח האנטארקטית נמסה כולה, מפלס פני-הים עלה באופן חסר תקנה, שיטפונות קטלניים הציפו את הערים, המוני בני אדם נהרגו והפלנטה כולה נחלקה לאיים שסועי מלחמה. כשמעליכם עומדת שכבה עבה של ערפל, מסביבכם מוטלים שרידי העולם הישן: מפעלים שקרסו, מגדלי מים חלודים וגורדי שחקים מתפוררים. ואם זה לא מספיק, לצידכם נעות להקות אנושיות של ניצולים נוודים, שנלחמים על משאבים מועטים. נשמע כמו סוף העולם?

ובכן, כרגע מדובר רק ברצף תמונות מתוך משחק מחשב חדש: Floodland, שהופץ לאחרונה, מדמה אפוקליפסה שנגרמה בשל משבר האקלים, כשמשימתם של השחקנים היא להקים מחדש את האנושות והציוויליזציה – בצורה מקיימת. Floodland הוא משחק המחשב שעוסק במשבר האקלים באופן הנרחב ביותר עד כה, בעודו מעלה את הנושא הבוער הזה – לרמה חדשה של גיימינג. במקביל, הוא מצטרף לשורה הולכת ומתארכת של משחקי מחשב שעוסקים במשברים אנושיים בכלל, ובמשבר האקלים בפרט. האם מדובר במגמה בנסיקה?

סוף העולם זה פאן

ב-Floodland (ארץ השיטפונות), שתוכנן ושעוצב על ידי הסטודיו הפולני Vile Monarch, השחקנים חייבים ללמוד מהטעויות הסביבתיות של העידן המודרני הנכחד, ולקבל החלטות ירוקות. ומה קורה אם השחקנים בכל זאת בוחרים בדרך המזהמת? מסתבר שביקום של משחק המחשב החדש על טעויות משלמים – ושחקנים שעושים שימוש יתר בפחם או בנפט עלולים להיענש. במקביל, מי שיטמיעו טכנולוגיות ירוקות או יאמצו שיטות מחייה בנות-קיימא – יזכו לתגמול ראוי. המשחק, שמיועד ל-PC, זכה עד כה לביקורות חיוביות בעיקרן.

צילום: Vile Monarch_Ravenscourt
Floodland שהופץ לאחרונה, מדמה אפוקליפסה שנגרמה בשל משבר האקלים, כשמשימתם של השחקנים היא להקים מחדש את האנושות והציוויליזציה – בצורה מקיימת. צילום: Vile Monarch_Ravenscourt

Floodland הוא לא משחק המחשב הראשון שעוסק במשבר האקלים. "משחקים מסוג זה היו קיימים מאז ומעולם", אומר שלו מורן, מעצב משחקי מחשב ישראלי. "Final Fantasy 7, משחק שבמסגרתו השחקנים הם טרוריסטים אקלימיים שמבצעים פיגועים נגד מפעלים מזהמים, יצא בשנות ה-90 ונחשב לאחד ממשחקי המחשב האהובים ביותר בכל הזמנים״. גם משחק האסטרטגיה Fate of the World, שבו השחקנים מאזנים את איום ההתחממות הגלובלית עם כלכלת שוק חופשי, או Battlefield 2042, שבו השחקנים הם לוחמים שנודדים בין מקומות שונים, בעולם שנפגע ממשבר האקלים – עוסקים בנושא הבוער. ואכן, לדברי מורן, בשנים האחרונות אנחנו עדים לכך שהעיסוק בנושא האקלים והסביבה בעולם הגיימינג – הולך וגובר, ואיתו מתרחשת עלייה בפופולאריות הז'אנר.

משברים ונהנים

ולא רק משבר האקלים; העיסוק הנרחב בבעיות הקשות של האנושות במסגרת במשחקי מחשב – הוא מוכר ואף נפוץ. ״עולם הגיימינג עסק מאז ומתמיד בסיטואציות אנושיות״, מספר מורן. ״הדוגמאות רבות: המשחק Simcity, שעסק במגמות עירוניות ובשאלות של תכנון עירוני וסביבה אנושית – נוצר כבר בסוף שנות ה-80, וכמה ממשחקי האקשן הטובים ביותר בעולם מתרחשים במלחמות קשות, כמו מלחמת העולם הראשונה".

צילום: Vile Monarch_Ravenscourt
עולם הגיימינג עסק מאז ומתמיד בסיטואציות אנושיות. צילום: Vile Monarch_Ravenscourt

עם זאת, ועל אף ריבוי המשחקים שעוסקים במשברים שונים ובמשבר האקלים בפרט – Floodland הוא ייחודי בנוף הגיימינג: זהו המשחק הראשון שצולל באופן כה מעמיק למשבר האקלים, בעזרת שימוש באתגרים של האנושות כבר בימים אלה, כמו עליית מפלס פני הים ומהגרי אקלים.

עם זאת, למורן יש גם ביקורת על אופיו של המשחק. ״הכוונות של מתכנני המשחק היו טובות, אבל בפועל הוא מתאר מצב שבו כדור הארץ כבר אבוד וצריך לאתחל את העולם מחדש", הוא מסביר. "הייתי רוצה לראות יותר משחקים אופטימיים, שבהם השחקנים נמצאים בתוך תהליך של שמירה על העולם״.

גיימרים למען האקלים

יש לציין שלמשחקים החשובים האלה יש גם תג מחיר: הטכנולוגיות וחיבורי האינטרנט המהירים שנדרשים עבור פיתוחם, תחזוקם ועבור השימוש בהם – צורכים כמות אנרגיה משמעותית. ואכן, מחקרים מצביעים על כך שההשפעות הסביבתיות של תעשיית הגיימינג הן משמעותיות: מחקר אמריקאי העריך שמשחקי מחשב צורכים בכל שנה אנרגיה בכמות שמקבילה לצריכתן האנרגטית של מעל ל-5 מיליון מכוניות.

״אף על פי שתעשיית משחקי המחשב היא לא התעשייה המזהמת ביותר, היא כן יוצרת זיהום רב; בדיחה שמסתובבת בעולם שלנו היא שמבחינה אנרגטית, להדליק נורה במסגרת משחק מחשב זה כמו להדליק נורה בעולם האמיתי", אומר מורן. "הזיהום בא לידי ביטוי בשימוש הרב בחשמל, וגם במצב שבו החברות השונות גורמות לנו להחליף חומרות וגאדג'טים שונים מדי שנה – מחשבים, קונסולות וטלפונים מתקדמים יותר – שמצליחים לתמוך במשחקים הכבדים שלהן". על כן, לדבריו, אחת הדרכים לבדוק את מידת הזיהום של משחק מחשב מסוים היא לשאול האם הוא מצריך מאיתנו החלפות חומרה.

במקביל, פיתוחים חדשים וירוקים יותר עשויים לצמצם את הזיהום שגורמת תעשיית משחקי המחשב. למשל, שבב שמעביר פי מיליון יותר נתונים אינטרנטיים מהכמות שהייתה אפשרית עד עכשיו, בעזרת שימוש באנרגיה מינימלית.

למורן חשוב להבהיר שלמשחקי המחשב יש תפקיד חשוב, שהוא גדול יותר מההנאה שהם מסבים. "יש להם יכולת מיוחדת לדמות את העולם שלנו ולגרום לנו להבין סוגיות היסטוריות מקרוב, באופן שקשה לבצע במדיומים אחרים", הוא אומר. "בנוסף, הקסם שלהם טמון בעובדה שאנחנו יכולים לשנות את המאפיינים השונים, לשחק עם העולם – ולראות מה קורה". ולכן, לדעתו של מורן גם לאנשים שעומדים מאחורי משחקי המחשב יש משימה חשובה. "בתור יוצר משחקים, אני מאמין שאנחנו צריכים לנסות לתכנן אותם כך שהם יפגעו בסביבה בצורה מינימלית״, הוא מסכם.



אולי יעניין אותך