מתכוננים ליום הדין


 

קבוצת חוקרים מאוניברסיטת אוקספורד שבאנגליה פרסמה דו"ח שבו נסקרו 12 סכנות גלובליות לקיום הציביליזציה האנושית. מובן שיש מחקרים שנוגעים לפחות באחת או בכמה מהסכנות האלו בנפרד, אך זו העבודה הראשונה שבוחנת את כלל הסכנות הגלובליות של הציביליזציה האנושית, משווה ביניהן, ומנסה לתת כלים להתמודדות עולמית אתם.

ניסוי בפצצת אטום באי ביקיני, 1946. צילום ארכיון: James Vaughan.flickr
ניסוי בפצצת אטום באי ביקיני, 1946. צילום ארכיון: James Vaughan.flickr

מובן שהחוקרים התייחסו לסכנות שניתן למנוע או להקטין, ולא לסכנות שאין מה לעשות כנגדן (כמו התפרצות קרובה של קרינת גמא מהחלל). הם חילקו את 12 הסכנות לארבע קטגוריות ראשיות:

  • סכנות נוכחיות בשל התפתחות כלכלית וטכנולוגית:
  1. שינוי אקלים קיצוני
  2. מלחמה גרעינית
  3. קטסטרופה אקולוגית
  4. מגיפה עולמית
  5. התמוטטות מערכתית עולמית
  • סכנות מחוץ לשליטתנו, אך כאלה שניתן להשפיע על הסתברות והיקף האירוע:
  1. פגיעת אסטרואיד גדול
  2. התפרצות סופר-וולקנו
  • סכנות מתפתחות/עולות. מדובר על התפתחויות שיכולות לעזור לנו להתמודד עם סכנות ברשימה, אך גם עלולות להפוך לסכנה בפני עצמן:
  1. ביולוגיה סינתטית
  2. ננוטכנולוגיה
  3. בינה מלאכותית
  4. סכנות לא ידועות
  • סכנת מדיניות עולמית הרסנית:
  1. משילות עולמית

החוקרים חישבו את ההסתברות שאירוע קטסטרופלי יקרה, חישבו את היקף הנזק הצפוי במידה וקטסטרופה כזאת תתרחש, וחישבו את הסיכון (הסתברות X היקף הנזק = סיכון). על פי חישוב זה, הסכנה הגדולה ביותר כיום לאנושות מגיעה מאינטליגנציה מלאכותית (מקרה שבו הגולם הממוחשב/רובוטי יקום על יוצרו). מובן שצריך לקחת בחשבון שבגלל מחסור בידע, כל החישובים הנ"ל צריכים להילקח בערבון מוגבל, אך מה שיפה בעבודה זו הוא שהחוקרים לא ניסו רק לצעוק שצפויות לנו קטסטרופות, אלא באמת מנסים להניע פעולה עולמית כדי לצמצם את הסכנות.

מטרות העל של החוקרים הן ליידע את הציבור על הסכנות הקיומיות הללו ועל הסיכון האפשרי מהן; לתת השראה לאנשים לפעולה על ידי מתן דוגמאות לפעולות שכבר נעשות, זאת על מנת למנוע או לצמצם חלק מהסכנות או מהפגיעה שלהן בנו; לחבר קבוצות שונות של אנשים ברמות שונות (ממשל, אקדמיה, תעשייה, פיננסים, פרטים) ובמקומות שונים (מדינות ויבשות שונות) למען פעולות משותפות לצמצום הסכנות; ולספק פתרונות ואסטרטגיות להתמודדות עם הסכנות בצורה עולמית ואפקטיבית.

 לקריאת הפרסום המקורי לחצו כאן.

 

 



אולי יעניין אותך