נייר חדש מנייר ישן

טכנולוגיה וחדשנות |
מערכת מחזור הנייר המשרדית הראשונה בעולם: מפסולת נייר לגיליון בגודל A4 בתוך כמה דקות

 

העתיד כבר כאן, והוא זול ונגיש: מחזור נייר משרדי. צילום: Epson
העתיד כבר כאן, והוא זול ונגיש: מחזור נייר משרדי. צילום: Epson

למחזר ערימת טפסים וניירות מקומטים ולהפוך אותה לגיליון נייר חדש ולבן בתוך דקות ספורות, וכל זה נעשה במשרד שלכם? זה אולי נשמע כמו רעיון עתידני, אבל ענקית המדפסות Epson פיתחה מערכת חדשנית המאפשרת למחזר נייר ביעילות רבה, בלי לשנע כמויות גדולות של דפים וקרטונים אל מפעלים גדולים וחזרה מהם, כמו שעושים היום.

המערכת החדשה – PaperLab – יכולה לייצר 14 גיליונות נייר בגודל A4 בתוך דקת עבודה אחת, והפעולה מתחילה שלוש דקות בלבד לאחר הכנסת הנייר המיועד למחזור. אבל זה לא כל מה שהמכונה יודעת לעשות – אפשר לייצר דפים בגודל A3 ואף לקבוע את עובי התוצר, מנייר דק במיוחד ועד קרטון לכרטיסי ביקור. המערכת הוצגה לראשונה החודש במהלך תערוכת "Eco-Products 2015", וצפויה להימכר ביפן כבר השנה ובהמשך ביעדים נוספים בעולם.

שלבי המחזור: פירוק לסיבים, הוספת חומרים שונים וחיבור מחדש. תרשים: מתוך אתר epson
שלבי המחזור: פירוק לסיבים, הוספת חומרים שונים וחיבור מחדש. תרשים: מתוך אתר epson

ה-PaperLab היא מערכת המחזור הראשונה בעולם שמשתמשת בתהליך יבש: תהליכי ייצור נייר דורשים כמויות גדולות של מים, אבל המערכת הזו צריכה מעט מאוד כדי לשמור על רמת לחות מסוימת. אין שום צורך לחבר אותה למערכת המים בבניין, שכן יש בה מכל פנימי שצריך למלא מדי פעם.

פעולת המערכת מורכבת משני תהליכים – פירוק הנייר המשומש לסיבים דקים וחיבורם מחדש. המערכת משתמשת במנגנון ייחודי שהוא פטנט של Epson מ-2013, המתאר שיטה ל"גריסה ופירוק נייר לסיבים" ושימוש באוויר דחוס כדי להפריד את הדיו מסיבי הנייר.

כשמגיע הרגע לחבר את הסיבים מחדש, אומרים בחברה, אפשר להוסיף למערכת חומרים שונים כדי לייצר סוגי נייר מגוונים: נייר בצבעים, נייר עמיד לאש, נייר לבן בוהק ואפילו נייר מבושם. לבסוף, המערכת מפעילה לחץ על הנייר וקובעת את עובי, צפיפות וגודל הנייר המבוקש.

היפנים שומרים בקנאות את הפרטים המדויקים על פעולתה של המערכת החדשנית, אך כרגע נראה שזהו תהליך מרשים מאוד. עדיין לא ברור כיצד המערכת תוזיל את עלויות הנייר וכמה חשמל היא תצרוך, כך שעדיין קשה לקבוע האם ה-PaperLab באמת ידידותית לסביבה, או רק יעילה במיוחד.

[youtube height="HEIGHT" width="WIDTH"]https://www.youtube.com/watch?v=2qLjmIo3ne8[/youtube]



אולי יעניין אותך