נלחמים בהתחממות דרך הכיס

כלכלה וצרכנות | מז"א ואקלים
משיכת השקעות מחברות שמשקיעות בפחם ובנפט הוא הכלי החדש של תנועת האקלים בעולם ובקרוב אולי גם אצלנו

 

 

לפני כמה שבועות נפגשו נציגים מכל הארגונים הסביבתיים החשובים בישראל והחליטו לראשונה על הקמת תנועת אקלים בישראל. בכנס שנערך בקיבוץ רמת רחל ניסחו נציגים של הארגונים הסביבתיים המובילים בישראל, ביניהם "מגמה ירוקה", "אדם טבע ודין" ומרכז השל, את אמנת האקלים המשותפת וסיכמו על שורה של צעדים, שכוללים בין היתר מעקב אחר יישום החלטות ועידת פריז לשינוי אקלים. המסר הכללי היה שהגיע הזמן לנער את הציבור בישראל ולהניעו לפעולה, וכך לצרף את ישראל למאמץ העולמי לעצירת התחממות כדור הארץ.

דרך פעולה אפשרית לשיתוף הציבור במאבק בשינוי האקלים הוצגה למשתתפים על ידי יוסי כדן, ממייסדי ארגון האקלים "350", שעיקרה "השקעה מוסרית". התנועה העממית להשקעה המוסרית כבר מצליחה להדאיג את ברוני הנפט בעולם. היא נקראת בעולם  Divestment (הסטת השקעות), כלומר ההפך מ-Investment, ובמסגרתה הציבור, על ידי הפעלת לחץ כלפי הגופים המוסדיים שמייצגים אותו  (כמו בתי השקעות, בנקים וקרנות פנסיה), נקרא להסיט את כספו מהשקעות בחברות שעוסקות בכרייה, זיקוק או שיווק של פחם, נפט וגז – שפעילותן גורמת לפליטת גזי חממה וכך להתחממות כדור הארץ. במקום זאת, הציבור נקרא להשקיע בחברות שפעולתן אינה מסכנת את עתידנו על כדור הארץ כמו חברות לאנרגיה מתחדשת או טכנולוגיות נקיות.

ארגוני סביבה רבים בעולם החליטו להוריד את הכפפה ולפגוע בחברות המזהמות היכן שהכי כואב להן – בכיס. הציבור, שמודאג מגורלו ומעתיד כדור הארץ, נקרא למשוך את השקעותיו מחברות מזהמות דוגמת תאגידי הענק שברון, בי-פי ואקסון. על הכוונת הן אותן מניות, אגרות חוב וקרנות שמאפשרות לאותם גופים את המשך הפגיעה בסביבה.

הפגנה בעד משיכת השקעות מחברות דלק. תצלום: Joe Brusky. flickr
הפגנה בארה"ב בעד משיכת השקעות מחברות דלק. תצלום: Joe Brusky. flickr

3.4 טריליון כבר הוסטו

קרוב לשני שלישים מהפחמן הדו-חמצני והמתאן (שניהם גזי חממה) שנפלטו לאטמוספרה החל מ-1854 כתוצאה מפעילות תעשייתית, נובעים משריפה והפקה של דלקים, כך לפי מחקר מקיף שפורסם בכתב העת "Climatic Change". חמש חברות עולמיות בלבד – שברון, של, אקסון, בי.פי וקונוקו-פיליפס, אחראיות על שמינית מכלל גזי החממה ששוחררו לאוויר בתקופה זו.

כדן, כיום קמפיינר בכיר בארגון "350", מסביר שלחברות הדלק יש כיום עתודות של למעלה מ-3,000 ג'יגה-טון ביחידות שוות ערך של פחמן דו-חמצני (כלומר, אם נשרוף את אותן עתודות דלקים, תשתחרר לאטמוספרה כמות זו של פחמן דו-חמצני). מחקרים מסמנים את קו ה-500 ג'יגה טון כערך המקסימלי שרק מתחתיו נישאר בגבול ההתחממות של שתי מעלות עד לסוף המאה. נתון זה הופך את 2,500 הג'יגה-טון הנותרים בידי החברות למיותרים "במצב שבו העולם יתעשת ויחליט לשמור על ההתחממות בגבולות נסבלים", אומר כדן.

המטרה של הסטת ההשקעות איננה לגרום לפשיטת רגל ממשית של חברות הדלק "אלא לפשיטת רגל מוסרית", מדגיש כדן. באנלוגיה להחלשת חברות הטבק והסיגריות, שקרתה בסוף המאה הקודמת ואפשרה להשית מסים כבדים על מוצרי טבק וחקיקה שמגבילה את מכירתם, המטרה של התנועה היא להשיג תוצאה דומה מול תאגידי הדלק הענקיים.

אם נדמה שמדובר בתנועת שוליים ובגימיק הסברתי ותו לא, אז לארגוני הסביבה יש מספרים שמראים שההפך הוא הנכון. "עד היום, כ-507 ארגונים החליטו להסיט את השקעותיהן מחברות הנפט", מציין כדן. "שוויין של אותן השקעות עומד על 3.4 טריליון דולרים".

תמיכה ממשפחת רוקפלר

תצלום: kris krüg.flickr
צדק אקלימי. יש דבר כזה? תצלום: kris krüg.flickr

ייחודה של תנועת ה Divestment הוא צמיחתה מלמטה במטרה לסחוף תומכים דרך מערכי הסברה, שיעורים וגם קיום הפגנות צבעוניות ומקוריות למדי. באוסטרליה בחרו סטודנטים החברים בתנועה לשלוח עצומה עם חתימות של 1,500 על גבי נייר באורך 30 מטרים שגולגל עד לפתחו של משרד הנהלת האוניברסיטה, בדרישה מהנהלת האוניברסיטה למשוך את השקעותיה מחברות דלק. ברחבת בניין הקפיטול בארצות הברית נשאו מתנדבים צינור דלק ועליו הכיתוב "נשיא צינורות הדלק או אלוף האקלים?", בהתייחסם לתוכנית הענק של הצבת צינור דלק בין קנדה לארה"ב.

תמיכה, אולי מהכיוון המפתיע ביותר, הגיעה מקרן האחים רוקפלר. ההפתעה נובעת מכך שמשפחת רוקפלר עומדת מאחורי אחד מתאגידי הנפט הגדולים בעולם – "אקסון מוביל". ג'ון ד. רוקפלר היה ממייסדי חברת "סטנדרד אויל", שהתמזגה שנים לאחר מכן לחברת "אקסון מוביל", שכיום מפיקה את כמות חביות הנפט הגדולה בעולם.

הבנים לבית משפחת רוקפלר החליטו ליישר קו עם תנועת ה-Divestment ולמשוך השקעות מדלקי מאובנים – פחם ונפט. בהצהרה לתקשורת הסבירו האחים את הרציונל מאחורי החלטתם: "זה לא שפוי שחברות ימשיכו לחפש אחר מקורות חדשים של דלקי מחצבים. אם יש תקווה שהאנושות והמערכות האקולוגיות הטבעיות ימשיכו לשרוד ולשגשג בשנים לבוא, עלינו לשמור את עתודות (הנפט) שכבר נמצאו בקרקע".

קרנות ירוקות

איזה חלק מהחסכונות שלנו, קרנות ההשתלמות והפנסיה, מושקע בחברות שמייצרות, משווקות או סתם שורפות כמויות גדולות של דלקי מאובנים כמו פחם ונפט? זהו מידע שאינו זמין לרובו של הציבור, ולכן עבור מי שאינו מתמצא בתחום, הדרישה להימנע מהשקעות בדלקים תדרוש תחקיר מעמיק וזמן רב. מסיבה זו נפוצו בשנים האחרונות קרנות "ירוקות" שבסל ההשקעות שלהם נעדרות חברות הדלקים. מחקר שוק שנערך על ידי חברת MSCI, שעוסקת בחקר שווקים, מצא שבשש השנים האחרונות השקעות נטולות דלק הרוויחו 1.2 אחוז יותר מקרנות רגילות.

תנועת האקלים בישראל תנסה לעורר את הציבור בישראל לפעולה. הצלחתה תלויה ביכולת שלה לשכנע את תושבי ישראל שהשקעה בעתיד ירוק היא לא רק מוסרית, אלא גם משתלמת.

 

 

 



אולי יעניין אותך