עובש, חיידקים ושאריות סמים בחדר המלון

בריאות ומזון | טיולים ופנאי |
הדיל שהזמנתם לחופשה הקרובה כולל בוודאי טיסה, מלון ורכב בהשכרה. אך ללא ידיעתכם, הוא יכול לכלול גם סכנה בריאותית

ניקיון חדר המלון מדורג בעיני אורחים רבים כ״שובר עסקה״. חדר מלוכלך יגרור בדרך כלל תלונות בקבלה וביקורות מזעזעות באתרי אינטרנט. אך גם הערכה ויזואלית של החדר, בתוספת העברת אצבע רנדומלית על אחד מהמשטחים לבדיקת הצטברות אבק מלווה בצקצוק לשון, עשויה להיות מטעה. הלכלוך והאיומים הבריאותיים אורבים במקומות בלתי צפויים.

מחלות מופצות בצורה רחבה ובמהירות בבתי מלון, בעיקר עקב מגע עם משטחים מזוהמים, שבין הבולטים והמלוכלכים שבהם נמנים מפסקי אור, שטיחים, שלטים למזגן ולטלוויזיה ורצפת חדר האמבטיה. חיידקים מסוימים יכולים לשהות על משטחים מזוהמים עד כ-18 שעות, מה שעשוי להסביר מקרה מתועד משנת 2007  במלונות פלמינגו ומונטה קרלו בלאס וגאס, שבו נדבקו 1,200 עובדי ואורחי המלון בשלשולים והקאות. בנוסף, התרחבות ענף התיירות הבינלאומית תרם במידה רבה להתפשטות של מחלות מדבקות, כיוון שמטיילים יכולים לשאת עימם בקלות מחלות לכל פינה בעולם, ובחזרה.

אחדים מהפריטים המזוהמים ביותר עשויים להימצא ברשותם של עובדי הניקיון: סמרטוטים, ספוגים לניקיון ומברשות, והם גם אלה שמעבירים אותם מחדר לחדר.

שירותי ניקיון בבתי מלון הם גם שירותי העברת חיידקים מחדר לחדר. תצלום: marcokalmann
שירותי ניקיון בבתי מלון הם גם שירותי העברת חיידקים מחדר לחדר. תצלום: marcokalmann

ניקיון עמוק בתוספת מחיר

האם הייתם מוכנים לשלם על חיטוי יסודי של חדר המלון שלהם, מעבר לניקוי הסטנדרטי והשטחי? על פי מחקר מ-2015, קיים פלח שוק, הכולל בעיקר אנשים צעירים ונשים מכל הגילאים, שמוכן לשלם סכום גבוה משמעותית על חדר עם סניטציה משודרגת. נכון להיום אין מלונות שמציעים שירות כזה, אך רשתות מסוימות דווקא כן מציעות חדרים נטולי אלרגיות. חדרים היפואלרגניים אלה הם 99.9 אחוז נטולי אלרגניים בזכות מערכת טיהור אוויר המציעה חמש רמות של סינון חלקיקים המוסעים באוויר, משטחים שעברו חיטוי יסודי, מערכת חימום ומיזוג שעברה סניטציה עם שמן עץ התה מזוקק וכיסויי כריות ומזרנים שעשויים מיקרופייבר לנטרול אבק וקשקשים.

חדרים אלה עשויים להפוך למבוקשים במיוחד בעתיד, כיוון שמחקרים מראים ששינוי האקלים עשוי להחריף בעיות קיימות בחללים פנימיים. אמנם הייעוד העיקרי של בניינים הוא להגן על מי שגר בהם מהתנאים העוינים שבחוץ, אבל לא חסרים גם אויבים מבית. בעיות בריאותיות הקשורות להקצנת טמפרטורת פנים הבית, איכות האוויר, עליה בעובש ורטיבות, זיהומים ביולוגיים, מזיקים ושרצים – כולן צפויות להחמיר. שינוי אקלימי משפיע על המערכת האקולוגית ועשוי להביא לשינוי ביחסים בתוך אוכלוסיות של מזיקים וחרקים, סוג ורמת חשיפה לאלרגניים ומזהמים. רמות האבק האטמוספירי צפויות לעלות אף הן, בייחוד בקיץ בשל תנאי מזג אוויר יבשים, ולסחוב איתן מחוללי מחלות כגון חיידקים, פטריות ונגיפים לתוך חללי המגורים.

חם בג'קוזי

נקודה חמה נוספת להתגודדות מיקרוסקופית היא הג׳קוזי. ג׳קוזי נחשב שדרוג שרוב אורחי מלונות וצימרים אוהבים, אך הם לא היחידים – בקטריות, חיידקים ופטריות חולקים אתנו חיבה רבה לסביבה הלחה והחמימה שהג׳קוזי מספק. אמנם, רוב המלונות מחטאים את המים עם כלור, אך הבעיה האמתית היא הצינורות עצמם, שללא ניקיון תדיר משמשים מצע מושלם למזהמים למיניהם לשגשג, ועשויים לגרום לבעיות עור וזיהומי ריאות.

ניקוי צנרת הוא פתרון פשוט יחסית לעומת הפתרון הדרוש לטרנד החדש הסוחף את ענף המלונאות ברחבי ארצות הברית: הקמת מעבדות קריסטל מת׳ בחדרי מלון מושכרים. הרעלנים המופרשים בתהליך הבישול של ה״חומר הכחול״ חודרים לתוך כל דבר בחדר – מהריהוט ועד מערכת האוורור. לטענת מביני עניין וצופי ״שובר שורות״, הדרך היחידה להיפטר משאריות רעילות בחדר היא פשוט להרוס אותו ולבנות מחדש.



אולי יעניין אותך