עכשיו דממה – פארל אוסף אשפה

טיולים ופנאי | טכנולוגיה וחדשנות | ים וחופים |
המוזיקאי פארל ויליאמס מזמין אתכם לנקות את הים מפסולת פלסטיק - לא תורידו את האפליקציה?

 


פסולת פלסטיק היא אחת מהסכנות הגדולות ביותר על הסביבה הימית. מצבורי פלסטיק רבים צפים באוקיינוסים ובימים והבעיה נהפכה לחמורה כל כך, עד שהאו״ם הכריז עליה בשנת 2012 כבעיה שדורשת טיפול מיידי.

על מנת להתמודד עם איום הפלסטיק בים, החליט המוזיקאי פארל ויליאמס להשתמש בכוח ההשפעה שלו על מעריצים ועל דעת הקהל ברחבי העולם, ולנצל אותה למטרה טובה: פארל יצר יחד עם חברת האופנה G Star Raw משחק וידאו שבו המשתמש, שמיוצג על ידי דמות של תמנון חביב, צריך לאסוף כמה שיותר מכלי פלסטיק מהאוקיינוס כדי להציל את עצמו ואת חבריו בעלי החיים הימיים. בדרך, צריך התמנון להתחמק מיצורים כמו צבי ים רעבים, דגי נפוחית (״אבו-נפחא״) דוקרניים וכרישי פטיש השוחים להנאתם.

Big-Blue

המשחק מלווה במוזיקה ובאפקטים קוליים של פארל, ולמשתמש ניתנת אפשרות לשחק לבד, מול חבר או מול ויליאמס עצמו (שכמובן מצליח להגיע לתוצאה כמעט מושלמת ומנצח אותך בכל פעם מחדש). במעבר בין רמות הקושי השונות במשחק (שמיוצגות על ידי שמות האוקיינוסים השונים) מוצגות למשתמש עובדות מעניינות וחשובות על מצב הפלסטיק באוקיינוסים.

המשחק, Battle for Big Blue, זמין להורדה חינמית ב-Google Play וב-Apple App Store, והוא מציע דרך מהנה להעביר את הזמן ואפילו ללמוד קצת ולקבל השראה תוך כדי משחק.

ג׳ינס מהאוקיינוס

זו לא הפעם הראשונה שבה פארל משתמש בכוח שההצלחה הקנתה לו למטרה טובה: בשנה שעברה, במהלך שבוע האופנה בניו יורק, פארל, שהוא גם מעצב אופנה בנוסף להיותו מוזיקאי מצליח, הציג קו אופנה בשם Raw for the Ocean. בקולקציה זו, הבדים יוצרו מחלקי פלסטיק ממוחזרים (PET) שחלקם נשלו מהאוקיינוס. הבדים הייחודיים מיוצרים על ידי חברת Bionic Yarn, שבה פארל משמש כמנהל היצירתי.

140805-GStar-Pharrell-Oceans
פארל מציג את קו האופנה האקולוגי שלו. תצלום: יח"צ

השימוש בבדים ממוחזרים בקולקציה בשבוע האופנה בניו יורק ביקש לעורר את המודעות של תעשיית האופנה, שבה תהליכי הייצור והשימוש בחומרים מלווה בדרך כלל בנזק לסביבה (צביעת בדים בחומרים רעילים שמתנקזים למקורות המים, למשל) לכך שאפשר לעשות דברים גם קצת אחרת.

התופעה של אושיות מפורסמות ברחבי העולם שנרתמות לפעולה ולהעלאת המודעות למטרות הקרובות לליבם היא מבורכת, וההירתמות של פארל להתמודדות עם בעיית הפלסטיק בים היא מעוררת הערכה. בעידן שבו למפורסמים יש כוח השפעה כה רב על הציבור, בהחלט יועיל אם יותר ויותר מהם ישתמשו בו לקידום מטרות גדולות מהחיים וישמשו בכך דוגמה למעריציהם. מי יודע, אולי מחר הילד שמעריץ את פארל ושמשחק באפליקציה שלו, יחשוב על התמנון הדיגיטלי הקטן שאוסף בקבוקים מהים ויזרוק את בקבוק השתייה שלו לסל המחזור במקום לים.

מדינה מפלסטיק

גם בישראל מצב הפלסטיק בים אינו משמח ביותר. במחקר שהתבצע בבית הספר למדעי הים באוניברסיטת חיפה התברר שפלסטיק מהווה כ-92 אחוז מכלל הפסולת הנאספת בחופי ישראל, בעוד שהממוצע העולמי עומד על 75 אחוז בלבד. עמידותו של הפלסטיק הופכת אותו למזיק ביותר לסביבה הימית, משום שהוא אינו מתכלה במשך מאות ואלפי שנים. בסביבה הימית הפלסטיק אף נוטה להתפרק לחלקיקים מזעריים שנקראים מיקרופלסטיק ושמהווים בעיה סביבתית גדולה עוד יותר – הן משום שהם נאכלים על ידי בעלי החיים הימיים בשל דמיונם לזואופלנקטון (המזון העיקרי של רבים מבעלי החיים בים) והן משום שקשה הרבה יותר לאסוף אותם ולהוציאם מהאוקיינוס.

פסולת שנשטפה אל החוף מהים. תצלום: ארבל לוי
פסולת שנשטפה אל החוף מהים. תצלום: ארבל לוי

בישראל נעשים מאמצים לנקות את הפסולת מן החופים על מנת שזו לא תישטף למעמקי הים, במסגרת מבצעי התנדבות כמו זה שנערך השנה ביום ניקיון החופים הבינלאומי וגם במסגרת תכנית ״חוף נקי״ של המשרד להגנת הסביבה. אך כנראה שעד לא נפחית באופן משמעותי את השימוש במוצרי פלסטיק, מבצעים שכאלה הם ממש – פשוטו כמשמעו – טיפה בים. בינתיים, עד שיגיע פארל הישראלי ויביא אתו קצת אבק כוכבים ויצירתיות לתחום הסביבתי, אפשר להוריד את Sea Watch, אפליקציה חדשה שמשמשת כמוקד לטיפול בדיווחי ציבור אודות מפגעים בים התיכון. המוקד מופעל על ידי צוות החברה להגנת הטבע והוא מבקש לשפר את מצבו האקולוגי של הים התיכון ולאפשר לציבור מעורבות ישירה בהצלת הים.

 

 

 



אולי יעניין אותך