פחמן מלך הביצה


 

ההשפעה הצפויה של שינוי האקלים על הסביבה נחקרת כיום בצורה נרחבת, ורוב המחקרים מראים פגיעה במערכות אקולוגיות שונות. זה הגיוני, מכיוון שהן מותאמות לאקלים הקיים כיום (או יותר נכון, לאקלים שהיה קיים עד לפני שני עשורים). עם זאת, יש מערכות אקולוגיות שדווקא ירוויחו משינוי האקלים, או לפחות לא ייפגעו ממנו – אחת מהן היא ביצות חופיות.

ביצות חופיות. ייהנו משינוי האקלים? צילום: U.S. Fish and Wildlife Service Northeast Region, Flickr
ביצות חופיות. ייהנו משינוי האקלים? צילום: U.S. Fish and Wildlife Service Northeast Region, Flickr

ביצות חופיות הן מערכות אקולוגיות חשובות המשלבות מאפיינים של ים ושל יבשה. הן עוברות הצפות מחזוריות חלקיות או מלאות בהתאם לגאות ולשפל, ותומכות במגוון רחב של צמחים ושל בעלי חיים, בעיקר של ציפורים. הביצות שלאורך החוף גם מקטינות את שחיקתו על ידי הים. דוגמאות לכך נמצאות בשפכי הנהרות דנובה ומיסיסיפי.

הביצות האלה נוצרות מסחף שמקורו בנהרות, השוקע בקרבת החוף. על המשקע הזה גדלה צמחייה שמקבעת אותו למקומו ומונעת מהים לסחוף אותו הלאה. כשהצמחייה מתה היא שוקעת גם כן, ובכך מעבה ומגביהה את בסיס הביצה.

הסכנה העיקרית המאיימת על הביצות החופיות הוא שחיקה בגלל סכירת נהרות, הגורמת לירידה משמעתית בשיקוע הסחף. מכיוון שביצות אלה שוכנות על החוף, עלה החשש שמערכות אלה גם פגיעות במיוחד לעליית פני הים, המתרחשת עקב שינוי האקלים.

אלא שמחקר חדש מגלה שבניגוד לחשש זה, ביצות חופיות דווקא יהיו חסינות יחסית לעליית מפלס מי הים, והסיבה המפתיעה היא שהאזורים האלה ייהנו מעליית ריכוז הפחמן הדו-חמצני באוויר.

מרוץ נגד הים

פחמן דו-חמצני הוא אחד מחומרי המוצא שבהם צמחים משתמשים ליצירת סינתזה של כל החומרים האורגניים שבונים אותם. קיבוע פחמן הוא תהליך של הפיכת גז פחמן דו-חמצני לתרכובת כימית או ביוכימית אחרת, ש"מוציאה" אותו מהאטמוספרה. כשריכוזו של הפחמן הדו-חמצני באטמוספרה עולה, עולה גם מהירות הקיבוע שלו על ידי צמחים בביצות חופיות, כלומר הם גדלים מהר יותר. התהליך הזה גורם גם לשיקוע מהיר יותר של הצמחים המתים שמגביהים את הביצות. קצב קיבוע מהיר כזה אפשר לקבל גם באמצעות דישון הביצות בחנקן: הדשן מעלה את קצב צימוח הצמחים וכפועל יוצא גם את קיבוע הפחמן.

אבל כמו עם כל דבר טוב, גם לעניין הזה יש מגבלה – אם קצב עליית מפלס מי הים יהיה גבוה מדי, גם קצב צימוח מהיר לא יעזור והביצות החופיות ייעלמו מתחת למים.



אולי יעניין אותך