צפון אמריקה נגד מתאן

כלכלה וצרכנות | מז"א ואקלים | תשתיות ואנרגיה
לידיעת המשרד להגנת הסביבה ומשרד האנרגיה: ארה"ב וקנדה הצהירו על פעולות נמרצות לצמצום פליטות מתאן מתעשיות הגז והנפט

ממשלות ארה"ב וקנדה יצאו באחרונה בהצהרה משותפת על כך שהן מתכוונות לצמצם את פליטות גז המתאן מתעשיות הגז הטבעי והנפט שלהן ב-45-40 אחוזים יחסית לפליטות שנרשמו בשנת 2012. לצעדים אלה יהיו השפעות על בריאות הציבור ובריאות הסביבה, על שינוי האקלים ועל הכנסות המדינות מגז טבעי.

פליטות המתאן מתעשיות הגז הטבעי והנפט גבוהות מאוד והן תורמות להתחממות הגלובלית. צילום: Jeff Wallace, Flickr
פליטות המתאן מתעשיות הגז הטבעי והנפט גבוהות מאוד והן תורמות להתחממות הגלובלית. צילום: Jeff Wallace, Flickr

 

מתאן מרכיב כ-90 אחוז מהגז הטבעי; עשרת האחוזים הנותרים מורכבים מגזים אחרים כמו פחמימנים כבדים יותר (מולקולות המורכבות ממימן ומפחמן), חנקן, פחמן דו-חמצני ועוד. המתאן נפלט בתהליכי ההפקה, ההולכה והעיבוד של נפט ושל גז טבעי. לפי סוכנות האנרגיה הבינלאומית, ארה"ב וקנדה מפיקות יחדיו כמעט 20 אחוזים מהנפט העולמי וכ-25 אחוז מהגז הטבעי העולמי. לכן, להצהרה הזו יש גם משמעות פיזית על צמצום פליטות המתאן בשטח, וגם משמעות הצהרתית משום שהן מסמנות את הכיוון לשאר המדינות המפיקות נפט וגז.

ארה"ב כבר הכירה בכך שפליטות המתאן מתעשיות אלה אינן זניחות כמו שהיה מקובל לחשוב עד שנת 2011, והחלה לנקוט צעדים מוגבלים לצמצם אותן. הצטרפות קנדה למדיניות זו מכפילה את כוחו של השינוי. מבחינת ההשפעה השלילית על שינוי האקלים (בחישוב של ההשפעה ל-20 שנים), פליטות המתאן ממקורות אנושיים וממקורות טבעיים כמעט שוות ערך לכלל פליטות הפחמן הדו-חמצני. וכמו שפרסמנו בעבר, פליטות המתאן מתעשיות הנפט והגז תורמות להתחממות האטמוספרה (התחתונה) באופן ניכר כך שכיום מעבר משריפת פחם לשריפת גז טבעי אינה מקטינה בפועל את פליטות הפחמן אלא רק את המזהמים באוויר.

 

הצהרת ארה"ב וקנדה על צעדים להפחתת פליטות המתאן תשפיע על כל המדינות האחרות שיש להן תעשיות נפט וגז טבעי. צילום: Steven Straiton, Flickr
הצהרת ארה"ב וקנדה על צעדים להפחתת פליטות המתאן תשפיע על כל המדינות האחרות שיש להן תעשיות נפט וגז טבעי. צילום: Steven Straiton, Flickr

זרי הדפנה ימשיכו לחכות

משמעות ההצהרה המשותפת לארה"ב ולקנדה היא שהן ידרשו מחברות הפועלות בהן מידע שבאמצעותו אפשר יהיה להפחית את כמות המתאן שנפלט לאטמוספרה. בשתי המדינות יפעלו אנשי הממשל לפתח אסטרטגיות, מדיניות ותכניות משותפות לצמצום פליטות, יקדמו איסוף נתונים ופיתוח טכנולוגיות ויפסיקו נוהל שריפת מתאן במתקני קידוח גז ונפט עד שנת 2030.

להצהרה זו גם פן כלכלי משמעותי: פליטות המתאן מתעשיות אלה גורמות לחברות הגז והנפט ולממשלות הפסדים ניכרים מפני שאי אפשר למכור את הגז הטבעי שכבר התפזר באוויר. בארה"ב מעריכים שרק באדמות פדרליות (השייכות לשלטון המרכזי) מתבזבז בכל שנה גז טבעי בשווי 230 מיליון דולר (כמיליארד ש"ח). נכון לשנת 2013 , הופקו 77 אחוז מהנפט ו-85 אחוז מהגז הטבעי באדמות פרטיות או השייכות למדינות בארה"ב, ולכן פוטנציאל החיסכון הכלכלי גדול אפילו יותר.

עם זאת, למרבה הצער אי אפשר עדיין לנוח על זרי הדפנה. ארה"ב, בדיוק כמו שאר המדינות בעולם, עדיין מתעלמת מעשרות מחקרים המעידים שפליטות המתאן מתעשיית הגז גדולות בהרבה מהערכות הסוכנות האמריקאית להגנת הסביבה (Environmental Protection Agency, EPA). לכן צמצום פליטות מתאן של 45 אחוזים מתוך הערכת הפליטות של ה-EPA שווה בפועל לצמצום של 20-15 אחוזים בלבד מהערכות החוקרים העדכניות.

המסקנה המקומית מפרסום ההצהרה האמריקאית-קנדית היא שהגיע הזמן שגם בישראל יכירו בתרומה המכריעה של פליטות מתאן לשינוי אקלים ויתחילו לבצע ניטור של דליפות מתאן ממערך הגז הטבעי וממערך הפקת הנפט, ולפעול לצמצום הדליפות האלה.



אולי יעניין אותך