יפה לי ירוק

בריאות ומזון | חי וצומח
מחקר ישראלי חדש מציע דרך קלה ומהירה להעלות את דימוי הגוף החיובי: לשהות בסמוך לקירות ירוקים

הקיץ הגיע ועונת הרחצה נפתחה. הגוף החשוף יותר של עונת הקיץ, בחופים כמו ברחובות – הוא כר פורה לחרדות שיש לחלקנו (כלומר לכולנו) בנוגע למראה חיצוני, במיוחד לאוכלוסיית בני-הנוער שרגישה יותר להפרעות בנושא דימוי גוף. מחקר חדש שנערך באוניברסיטת בר-אילן מעלה דרך יוצאת דופן להעלות את דימוי הגוף החיובי: לשהות בסמוך ל"קירות ירוקים" –  גינות עומדות, שהצמחים גדלים עליהם במאונך – ושככל שהערים יהפכו לצפופות והשטחים הפתוחים והירוקים ימשיכו להצטמצם, סביר להניח שנראה יותר ויותר מהם.

ההשפעה החיובית של השהות בטבע (כולל טבע עירוני, כמו גינות ופארקים) ובסביבת הצמחים על בני האדם היא עניין ידוע ומוכח כבר עשרות שנים. שורה ארוכה של מחקרים מצאו שוב ושוב מגוון השפעות חיוביות כאלו, בהן שיפור במהירות התאוששות מפגיעות, עלייה בשיעורי התפתחות תקינה במהלך ההיריון ושלבי החיים המוקדמים ושמירה על תפקודים קוגניטיביים תקינים בתקופת הזקנה. הקרבה לצמחייה מקושרת לשיעורים נמוכים יותר של תמותה ותחלואה, ואף נמצאה כתורמת להחלמה מהירה יותר. כבר ב-1984, לפי כמעט ארבעים שנה, הראה החוקר רוג'ר אולריך בניסוי מפורסם שחולים שהשקיפו ממיטת חוליים על נוף טבעי החלימו מהר יותר מחולים שצפו בנוף נטול טבע, נזקקו לפחות משככי כאבים וסבלו מפחות סיבוכים אחרי ניתוח. שהות בטבע או בסביבה ירוקה עושה לנו טוב, בגוף ובנפש.

בשנים האחרונות הולכת ונחשפת השפעה חיובית נוספת שיש לשהות בסביבה ירוקה: שיפור בדימוי הגוף (דימוי עצמי) – האופן שבו כל אחת ואחד מאיתנו תופסים, חושבים, מרגישים וחווים את עצמנו מבחינה אסתטית. מדובר בכר פורה של חרדות, במיוחד (אבל בהחלט לא רק) בקרב בני הנוער, אוכלוסייה רגישה במיוחד להפרעות בנושא דימוי גוף. בטח במהלך הקיץ, כשהבגדים מתקצרים ובגדי הים נשלפים מהארונות.

קיר ירוק
בילוי זמן קצר ליד קירות ירוקים, בדומה לבילוי באזור הגינה, גרם לעליה מובהקת בדימוי גוף חיובי בהשוואה לשהות לצד קירות אפורים. צילום נעה צוקרמן

כך לדוגמה, בסדרה בת חמישה מחקרים שנערכו בבריטניה נחשפו הנחקרים לצילומים של סביבות טבעיות ובנויות, שהו במרחבים ירוקים או יצאו לטיולים בסביבות טבעיות ובנויות. התוצאות הצביעו על כך שלטיול בטבע, לשהייה בחלל ירוק ואפילו לחשיפה לתמונות של סביבות טבעיות השפעה חיובית על דימוי הגוף של הנחקרים.

באוניברסיטת בר-אילן הוקמו בשנים האחרונות שני קירות ירוקים על גבי שני בניינים מרכזיים בקמפוס – הראשונים בעולם שהוקמו בקנה מידה מלא לצרכי מחקר אקדמי שמבקש לבחון, בין השאר, את השפעתם על רווחת הפרט. במחקר הנוכחי, שממצאיו הוצגו לראשונה בוועידה השנתית ה-50 למדע ולסביבה, הודגמה בפעם הראשונה ההשפעה שיש לקירות הירוקים על דימוי גוף.

ברגע זה נוח לי בגופי

את המחקר החדש הובילה רים מוחסן, דיאטנית קלינית עם תואר שני במטבוליזם ותזונת האדם ומומחית בטיפול בהפרעות אכילה, שביצעה אותו כחלק מהשלמת תזה תחת הנחיית ד"ר קרן אגאי-שי, ראש המעבדה לבריאות וסביבה בפקולטה לרפואה באוניברסיטת בר-אילן. המחקר מהווה חלק ממיזם מחקר נרחב יותר בשיתוף קבוצת מחקר בינלאומית ובמימון משרד המדע, שבוחן את ההשפעות השונות שיש לקיר ירוק על התייעלות אנרגטית, בריאות וסביבה.

"דימוי גוף חיובי כולל את קבלת הגוף למרות פגמיו וטיפוח התנהגויות להגנה עליו", מסבירה מוחסן. "מדובר בעצם באהבה כללית ובכבוד לגוף שעוזרים לאנשים לקבל את גופם, כולל אותם היבטים שלא עולים בקנה אחד עם המודלים האידאליים שמוצגים בפנינו". לפי מוחסן מדובר בתכונה חשובה במיוחד מכיוון שדימוי גוף שלילי הוא מרכיב חשוב שנמצא בבסיס של התפתחות הפרעות האכילה וקשור לתפקוד חברתי פגום ולרווחה נפשית ירודה.

קיר ירוק. נעה צוקרמן
באוניברסיטת בר-אילן הוקמו בשנים האחרונות שני קירות ירוקים על גבי שני בניינים מרכזיים בקמפוס – הראשונים בעולם שהוקמו בקנה מידה מלא לצרכי מחקר. צילום נעה צוקרמן

כדי לבדוק את ההשפעה שיכולה להיות לשהות לצד קיר ירוק על דימוי גוף, מוחסן גייסה 200 נבדקים ונבדקות צעירים לניסוי שדה באוניברסיטה. במהלך המחקר, כל נבדק שהה בחדר פנימי, ולאחר מכן נחשף לשלוש סביבות שונות בסדר אקראי – גינה ירוקה, קיר אפור (ללא צמחיה) וקיר ירוק. בכל מיקום מילאו הנבדקים שאלון "הערכת גוף" שבודק את דימוי הגוף שלהם ברגע מילויו באמצעות סימון של מידת ההסכמה עם הצהרות שונות. בין המשפטים שהופיעו בשאלון: "עכשיו, אני מכבד/ת את גופי", "ברגע זה, יש לי עמדה חיובית כלפי גופי", "עכשיו, נוח לי בגופי" ו-"ברגע זה, אני מרגיש/ה שאני יפה, גם אם אני שונה מהדימוי של אנשים מושכים (כמו דוגמנים/יות או שחקנים/יות)".

המחקר הראה שבילוי זמן קצר ליד קירות ירוקים, בדומה לבילוי באזור הגינה, גרם לעליה מובהקת בדימוי גוף חיובי בהשוואה לשהות לצד קירות אפורים – סביבה בנויה ללא צמחייה.

קחו את הילדים לטבע

התחזית ל-2050 צופה שאוכלוסיית כדור הארץ עשויה לגדול לכ-10 מיליארד בני-אדם ורובם יחיו בערי ענק ומטרופולינים סואנים. כך שהחשיפה האיכותית לטבע ירוק תהפוך למצרך נדיר יותר ויותר. דוגמה לתוצאות העגומות של התהליכים הללו אפשר למצוא בסקר שנערך באנגליה בעשור האחרון, שגילה ש-12 אחוז מהילדים לא נחשפו לסביבה טבעית במשך יותר משנה.

מוחסן מספרת שאחת הקבוצות ששותפות למחקר בנושא קירות ירוקים שמתנהל באוניברסיטת בר-אילן היא מסין, שם כבר התחילו לחפש פתרונות למחסור בשטחים הירוקים בסביבות עירוניות צפופות. "פתרון אפשרי מגיע מניצול השטח של הבניינים עצמם. אפשר להשתמש בשטחים שמעל הבניינים לטיפוח גינות, מה שנקרא גגות ירוקים, או לטפח קירות ירוקים", מסבירה מוחסן.

רים מוחסן
התוצאות יכולות להוות צעד ראשון לפיתוח תוכניות להתערבות על ידי שהות בסביבות ירוקות לצורך טיפוח דימוי גוף חיובי באוכלוסייה. רים מוחסן, עורכת המחקר. צילום עובידה מוחסן

מוחסן אומנם מדגישה שמדובר במחקר חדשני, ולכן ייתכן שמוקדם מדי להסתמך עליו כדי לתת המלצות גורפות, אולם נדמה שמגוף המחקר שהצטבר עד היום ומצביע על יתרונות סביבה ירוקה בנושאים בריאותיים שונים אפשר לגבש המלצות שכולנו יכולים להרוויח מהן כבר עכשיו. "לדעתי, תוצאות המחקר אמורות להוות צעד ראשון לבחינת אפשרות פיתוח תוכניות להתערבות על ידי שהות בסביבות ירוקות לצורך טיפוח דימוי גוף חיובי באוכלוסייה", אומרת מוחסן. "אולם, עד שישקיעו את המשאבים כדי לטפח קירות ירוקים בבתי ספר ובמוסדות טיפוליים – קחו הפסקה מהרשתות החברתיות שמפיצות מסרים מעוותים בנוגע למראה ולתפיסת גוף, צאו לטבע, וקחו את הילדים איתכם".



אולי יעניין אותך