שיר השיירה האוטונומית

טכנולוגיה וחדשנות | תשתיות ואנרגיה
מבחן דרך חדש שנערך באירופה הוכיח ששיירות של משאיות ללא נהג יכולות להביא לחיסכון בדלק ולהפחתת פליטות מזהמים וגזי חממה

חיידק המכוניות האוטונומיות תופס תאוצה בשנים האחרונות. ענקיות הרכב והטכנולוגיה מתחרות ביניהן מי תשווק את הרכב האוטונומי הראשון, מי תתפוס נתח שוק גדול יותר, ולמי יהיה הרכב הבטוח ביותר.

נהיגה אוטונומית של כלי רכב יכולה לספק בטיחות רבה יותר לנוסעים, להולכי רכב ולמטען מאשר הנהג הממוצע. מערכות נהיגה אוטומטיות מגיבות הרבה יותר מהר לסכנות לעומת נהג אנושי, הן לא מתעייפות ונרדמות על ההגה, הן מדויקות יותר, הן אינן משתכרות או לוקחות סמים לפני הנהיגה, הן צפויות להיות זולות יותר לשימוש לעומת נהגים אנושיים, הן מאפשרות לאנשים לעסוק בדברים אחרים תוך כדי הנסיעה במקום לנהוג, ולכן זמן הנהיגה אינו "זמן אבוד".

עם זאת, לא הכול ורוד: המשמעות של כניסת טכנולוגיה זו היא פיטורי נהגים מקצועיים רבים, וכן אף איום של תאונות שעלולות להתרחש עקב תקלות במערכת האוטונומית. מערכת ניהוג אוטונומית גם פותחת פתח להאקרים ולטרוריסטים להשתלטות אפשרית על הרכבים האוטונומיים, לשם גרימת תאונות, פיגועים, חטיפות וגניבות.

מבחינה סביבתית, הרכבים האוטונומיים עצמם לא יתרמו לסביבה. למעשה, הם עלולים להאריך את התקופה הנוכחית שבה משתלם לרכוש רכב פרטי ופחות משתלם להשתמש בפתרונות אחרים (תחבורה ציבורית, תחבורה שיתופית, עבודה מהבית, בניית מגורים לצד מקומות עבודה). מי מאתנו יתנגד ל"נהג פרטי" שייקח אותנו לכל מחוזות חפצנו ואף יהפוך את הפקק בדרך ל/מהעבודה למהנה או פרודוקטיבי יותר? יותר רכבים על הכביש (עם או בלי נהג) יגרמו ליותר פליטות של חומרים מזהמים משריפת דלק, ליותר שימוש בחומרי גלם לייצור מכוניות, ליותר סלילת כבישים ותשתיות, שמובילים לאבדן שטחים פתוחים ולשימוש מוגבר במשאבים.

השיירה של חברת וולבו. תצלום: VOLVO

נוסעים בדבוקה

יחד עם זאת, שימוש מושכל בטכנולוגיית רכבים אוטונומיים בהחלט יכול לתרום לסביבה. לאחרונה, עלתה טכנולוגיה זו שלב נוסף, כאשר שש שיירות של משאיות אוטונומיות (Truck Platooning), שכל שיירה שייכת ליצרנית רכב אירופית אחרת (DAF, Daimler, Iveco, MAN, Scania, Volvo) השלימו מסעות של למעלה מ-2,000 קילומטר בין מספר ערים אירופיות לרוטרדם שבהולנד.

הייחוד במסע זה הוא שכל שיירת משאיות אוטונומיות תקשרה בינה לבין עצמה במהלך הנסיעה. תקשורת זו אפשרה למשאיות לתאם האצה ובלימה משותפות, וכך לשמור על מרחק קטן בין משאית למשאית. מרחק קטן זה אפשר למשאיות ליצור מערך נסיעה אווירודינמי שמסייע למשאיות לחסוך בדלק בשל התנגדות אוויר מופחתת לנסיעה. הדבר דומה לרוכבי אופניים שרוכבים בדבוקה (Peloton) אחד אחר האחר, או לציפורים שעפות במבנה מסודר שבו הפרט המוביל משקיע אנרגיה רבה יחסית כדי לנוע דרך התנגדות אוויר רגילה, בעוד אלה שאחריו נעים דרך התנגדות אוויר נמוכה יותר ולכן צריכים להשקיע פחות אנרגיה.

בנוסף, כאשר שיירות המשאיות נסעו במהירות קבועה, קטן הצורך בבלימות ובהאצות שמגדילות את צריכת הדלק ואת הבלאי של כלי הרכב. באמצעות פעולות אלו ניתן לחסוך כ-10 אחוז מצריכת הדלק של צי הרכב. זאת ועוד, שיירת משאיות אוטונומית גם מגדילה את הבטיחות ומפנה יותר מרחב בכבישים לרכבים אחרים.

התכנית להטמעת השימוש בשיירות משאיות אוטונומיות מובלת על ידי האיחוד האירופי וכוללת שיתופי פעולה בין רשויות במדינות שונות, יצרניות רכב, חברות טכנולוגיה ומוסדות מחקר. מערך נסיעה כזה משלב צריכת אנרגיה מופחתת להסעת מטען רב בדומה לרכבת, עם גמישות הפעלה והגעה לכל כביש כמו במשאיות רגילות.

גרמניה כבר הכריזה שהיא תסבסד שיירות משאיות ב-80 מיליון אירו עד שנת 2020, לשם האצת מחקר ופיתוח בתחום, זאת בנוסף להשקעות של האיחוד האירופי אשר מקדם את היוזמה.

 

סרטון התדמית של התכנית:

 



אולי יעניין אותך