האוטו שלנו נוסע רחוק?

טכנולוגיה וחדשנות | תשתיות ואנרגיה
מחקר חדש מגלה שבמקומות חמים, כמו אילת והערבה, הרכב החשמלי שלכם עלול לנסוע לטווח קצר יותר מאשר באזורים אחרים במדינה

 

רבים מאמינים כי רכבים חשמליים הם העתיד של התחבורה הפרטית והציבורית, בשל הגישה הרווחת כי רכבים חשמליים פולטים פחות מזהמים לאוויר (חלקיקים נשימים, חנקות, גופרית) וגורמים לפליטות מופחתות של גזי חממה. עם זאת, הסיבה המרכזית לכך שרכבים חשמליים עדיין לא תפסו תאוצה (תרתי משמע) בעולם, היא שטכנולוגיות המצברים עדיין לא מאפשרות טווחי נסיעה של מעל 150 ק"מ ברוב המכוניות. המצברים כיום פשוט לא מסוגלים להכיל את כמות האנרגיה המספיקה כדי להניע את הרכב מעבר למרחק זה בטעינה אחת.

מחקר אמריקאי חדש שהתפרסם בכתב העת environmental science & technology גילה גורם נוסף שמשפיע על יעילותן של מכוניות חשמליות. החוקרים אספו מידע מ-7,000 נסיעות במכוניות חשמליות זהות ברחבי ארה"ב, וגילו שלאקלים, ובייחוד לטמפרטורה, יש השפעה על טווח הנסיעה של רכב חשמלי. איך זה קורה? בפועל, לטמפרטורה יש השפעה כפולה על צריכת האנרגיה של הרכב: היא משפיעה קודם כל על ביצועי המצברים, שיעילותם יורדת בטמפרטורות גבוהות ונמוכות, ובנוסף היא גם יוצרת צורך לחמם או לקרר את תא הנוסעים, דבר שגורם לריקון מהיר יותר של המצברים. כשביצועי המצברים יורדים והם מתרוקנים מהר יותר, טווח הנסיעה של הרכב יורד. משמעות הדבר היא שבטמפרטורות חריגות, טווח הנסיעה של רכבים חשמליים יורד בצורה משמעותית.

מחממים מנועים

מבחינת המצב בארץ, הבשורות הטובות לנו בישראל הן שרוב אוכלוסיית המדינה ומכוניותיה שוכנות באזורים בהם הטמפרטורות הממוצעות נוחות יחסית, ולכן לרוב לא תהיה לטמפרטורה השפעה קריטית על טווח המכונית החשמלית. עם זאת, בחלק ניכר משטח הארץ דווקא צפויה ירידה של בין 10 ל-30 אחוז בטווח בנסיעה של הרכבים החשמליים. היכן ומתי? החשודים המידיים הם כמובן דרום הארץ ומזרחה בעונת הקיץ, שם הטמפרטורה הממוצעת גבוהה מ- 32 מעלות צלסיוס. באילת, בחצבה, בגלגל ובסדום, למשל, בחודשים יולי-אוגוסט צפויה ירידה של כמעט 30 אחוז בטווח הנסיעה – כלומר, ניתן יהיה לנסוע 70 ק”מ במקום 100 ק”מ בכל טעינה. בכנרת בקיץ צפויה ירידה של כ- 20 אחוז בטווח הנסיעה, ובבאר שבע ירידה של כ- 15 אחוז. באזורים מצומצמים יותר בהרי הצפון צפויה ירידה בטווח הנסיעה בחורף בשל הטמפרטורות הקרות. יש לציין כי הנתונים מבוססים על השוואה לאזורים בעלי ממוצע טמפרטורות דומה בארה"ב, ויש להמתין שייערך מחקר דומה בישראל על מנת לקבל תמונה מדויקת של המצב בארץ.

מכונית חשמלית בטעינה. תנאי אקלים גורמים לריקון המצברים
מכונית חשמלית בטעינה. תנאי אקלים גורמים לריקון המצברים

לצד המכוניות החשמליות שמונעות על ידי מצבר, קיימות בשוק מכוניות היברידיות – משולבות –  אשר מצוידות במנוע בנזין לצד המנוע החשמלי. במכוניות כאלה, מנוע הבנזין יכול לטעון את הסוללות או להניע את המכונית כאשר המצבר מתרוקן. לפי המחקר האמריקאי, לטמפרטורה יש השפעה גם על מכוניות כאלה, אם כי ברמה נמוכה יותר. הדבר יתבטא בצריכת דלק מוגברת לכל ק"מ, לעומת המצב האופטימלי.

הנתונים שעולים מהמחקר מעידים שוב על המגבלה העיקרית של כלי הרכב החשמליים – טווח הנסיעה הקצר שלהם. מי שגר באותם מקומות חמים או קרים מאוד בארץ, צריך לשקול האם כדאי לו לרכוש מכונית חשמלית, או אפילו היברידית.

לקריאת המחקר המקורי לחצו כאן.



אולי יעניין אותך