ירוק זה בריא, גם במהלך היריון

בריאות ומזון |
מתכננת להרות? חפשי סביבה ירוקה. כך קובע מחקר חדש שקושר בין סביבת המגורים ובין בריאות ההיריון

היום כבר ידוע שסביבה ירוקה טובה לבריאותם של התושבים, גם עבור אלה שגרים בערים. למרות זאת, רק מחקרים מעטים בחנו את השפעתה של הסביבה הירוקה על נשים הרות. מחקר מקיף שבחן נתוני מרשם של קרוב ל-40 אלף לידות בעיר תל אביב במשך שבע שנים (2006-2000) מצביע על כך שסביבת המגורים משפיעה על ההיריון.

כדי לבחון את אזור המגורים של הנשים במחקר, חושבו שני מדדים נפרדים. הראשון הוא אינדקס NDVI(Normalized Difference Vegetation Index) המתבסס על צילומי לוויין שבהם נראים אזורים שבהם יש צמחייה; והאחר הוא מגורים במרחק של עד 300 מטרים מאזורים ירוקים משמעותיים, כלומר כאלה ששטחם גדול מ-5,000 מטרים, כשהנתונים האלה הגיעו מ-OpenStreetMap שהוא מיזם קוד פתוח מקוון.

מטרתו של המחקר הייתה להעריך אם קיים קשר בין מגורים בקרבת אזורים ירוקים וסביבה ירוקה ובין תוצאי היריון שליליים כמו משקל לידה נמוך, גיל היריון ופגות.

ירוק בריא לכולן

התינוקות שנולדו לנשים שגרו בקרבת סביבה ירוקה היו גדולים יותר ובריאים יותר מאלה שילדו נשים שגרו באזורים אחרים. צילום: Nico, flickr
התינוקות שנולדו לנשים שגרו בקרבת סביבה ירוקה היו גדולים יותר ובריאים יותר מאלה שילדו נשים שגרו באזורים אחרים. צילום: Nico, flickr

המחקר הוכיח באופן מובהק שקרבה לסביבה ירוקה וחשיפה אליה תורמות לעלייה במשקל הלידה ב-19.2 גרם ממוצע. אמנם זו עלייה יחסית קטנה כשמדובר בלידה אחת, אולם עבור אוכלוסייה שלמה האפקט הוא משמעותי.

נוסף על כך, הוכח לראשונה שחלה ירידה של כ-19% בסיכון ללידת תינוקות במשקל לידה נמוך. עם זאת, יש לסייג ולומר שעבור לידות במשקל לידה נמוך מאוד (פחות מ-1.5 ק"ג) לא נמצא קשר מובהק סטטיסטית עם סביבת מגורים ירוקה. גם לא נמצאו קשרים עם גיל האישה ההרה, פגות ופגות חמורה.

גוף ונפש

אין בידי החוקרים הסברים חד משמעיים לשאלה כיצד סביבה ירוקה משפיעה על ההיריון והלידה, אבל אלה השערותיהם המרכזיות:

  • איכות הסביבה: הוכח שסביבה ירוקה מצמצמת את זיהום האוויר ולכך יכולה להיות השפעה על בריאות הנשים ההרות
  • פעילות גופנית: סביבה ירוקה מעודדת פעילות ספורטיבית בקרב התושבים, וזו משפיעה על תוצרי ההיריון
  • רוגע: סביבה ירוקה משפיעה באופן חיובי על בריאות הנפש, מונעת או מצמצמת הופעת מחלות הנגזרות ממתח (לחץ דם, השמנת יתר) ומחזקת קשרים קהילתיים. לכל אלה השפעה על בריאות האישה, גם במהלך היריון

 

ממצא מעניין נוסף הוא שסביבת המגורים של נשים ממעמד סוציו-אקונומי נמוך משפיעה יותר מאשר על נשים שמעמדן גבוה. ממצא זה תואם ממצאים ממחקרים קודמים. השערת החוקרים היא שמעמדות נמוכים סובלים מבריאות לקויה, וידוע שהם פעילים פחות מבחינה ספורטיבית וחיים בסביבה מזוהמת יותר. לכן ייתכן שקרבתן של נשים הרות ממעמדות אלה לאזורים ירוקים משפרת משמעותית יותר את מצבן הבריאותי.

המחקר המלא הוצג בוועידה השנתית של האגודה הישראלית לאקולוגיה ולמדעי הסביבה, 18-16 בספטמבר 2014, אוניברסיטת בר אילן



אולי יעניין אותך