מלחמות הסושי של קליפורניה

בריאות ומזון | כלכלה וצרכנות
בצורת קשה ומלחמות מים באזור סקרמנטו הביאו לעלייה תלולה במחירי הסושי בארצות הברית. משבר האקלים ממשיך להשפיע לרעה על החי והצומח ואת התוצאה אנחנו רואים גם בצלחת שלנו

ככל שמשבר האקלים הולך ומחמיר, לא מעט סוגי מזון וגידולים חקלאיים נפגעים ואת התוצאה אנחנו רואים בצלחת שלנו. כך, למשל, האקלים המשתנה משפיע על תעשיית היין, על ענף שמן הזית וגם גידולי התה בעולם עלולים להימצא בסכנה.

הקורבן הקולינרי הנוכחי של משבר האקלים הוא הסושי.

בסקרמנטו, בירת מדינת קליפורניה בארצות הברית, מגדלים 60 אחוז מהאורז הקצר ובינוני שמיועד להכנת סושי בארה"ב. פריץ דורסט, חקלאי האורז באזור סיפר לאתר בלומברג שהעונה הוא יגדל רק חצי מכמות האורז שגידל בשנים האחרונות. הסיבה העיקרית לכך היא בצורת קשה שפקדה את האזור.

הבצורת פוגעת קשות בתעשיית האורז בקליפורניה שמשתרעת על שטח של כ-2 מיליון דונם ושיש לה נתח שוק של מעל 5 מיליארד דולר ומייצרת 25,000 מקומות עבודה.

דורסט הצליח לשרוד השנה בזכות מים מנהר סקרמנטו שהוסט לטובת גידולי האורז. אולם הפתרון הזה יוצר בעיה חדשה, משום שהסטת מי הנהר אומנם עוזרת לחקלאי האורז, אך היא פוגעת בתעשיית הסלמון באזור. ואכן, צעד זה הוביל ל"מלחמת מים" בין מגדלי האורז למגדלי דגי הסלמון, שגם הם מיועדים ברובם לסושי, שנאבקים על הכמות המוגבלת של מכסות מים מנהר סקרמנטו.

על פי קבוצת מחקר של המכון למדיניות ציבורית, חוות חקלאיות משתמשות בכ-40 אחוז ממשאבי המים של קליפורניה. ברקע אזהרות מומחים על כך שהבצורת השנה במערב ארה"ב היא החמורה ביותר ב-1,200 השנים האחרונות, הרשויות בקליפורניה החליטו באוגוסט 2021 להגביל את הסטת מי הנהרות לטובת השקייה בחקלאות, זאת על מנת להבטיח את אספקת מי השתייה.

הדוגמה הזאת מראה כיצד משבר האקלים גורם לתעשיות שונות להיאבק על משאב טבעי שהופכים עם הזמן לדלים (וליקרים) יותר.

"עלינו להפסיק לחשוב על בצורת כאירוע חירום שמתרחש לעיתים רחוקות, ולהתחיל לנהל את המצב באמצעות שינויים ארוכי טווח", אמרה בנושא ג'נין ג'ונס, בכירה במחלקת משאבי המים בקליפורניה.

המשבר הסביבתי הופך לכלכלי

לפי נתוני מחלקת החקלאות של ארצות הברית (USDA), בסוף חודש יוני 2021 היקף גידולי האורז בקליפורניה היה הקטן ביותר מזה כמעט שלושה עשורים. בשל כך, החקלאים צפויים למכור את האורז הקצר והבינוני במחיר של 490 דולר לטון – המחיר הגבוה ביותר שנרשם ב-13 השנים האחרונות.

כאמור, המשבר איננו בלעדי לתעשיית האורז. דגי הסלמון בקליפורניה, שמגולגלים עם האורז במסעדות סושי, נמצאים בסכנה בגלל עליית טמפרטורת המים בחלק מהנהרות באזור. כך, הפגיעה הסביבתית מעמידה בסכנה את תעשיית דגי הסלמון, שאחראית לתוצר של 900 מיליון דולר מדי שנה לכלכלה המקומית.

למעשה, אנחנו עדים לירידה בהיצע האורז ודגי הסלמון, שמביאה כאמור לעלייה במחיר שמבקשים החקלאים עבור התוצרת שלהם. עלייה בעלויות הייצור וירידה בכמות התוצרת החקלאית תשפיע בהכרח על מחירי מנות הסושי שנמכרות במסעדות בארצות הברית.

אם אין אורז – נאכל פתיתים

"זו לא הפעם הראשונה, ולא האחרונה, שבה מוכח ששינוי האקלים מסכן גידולים חקלאיים", אומרת ד"ר חגית אולנובסקי, מומחית לניהול סיכוני בריאות וסביבה, מחברת SP Interface. "בישראל תעשיית האורז אמנם איננה קריטית לקיום, אבל צריך לחשוב מה יקרה אם שינוי האקלים יפגעו בגידול הכרחי שאנחנו מייבאים לארץ, כמו חיטה, למשל".

אולנובסקי למעשה מתארת מצב שבו מדינה מייצרת תפסיק לייצא לישראל בגלל מחסור מקומי. "המשברים הסביבתיים העולמיים צריכים להטריד אותנו כי אנחנו מדינה שתלויה בייבוא", היא מדגישה.

asian, black, chinese
אנחנו עדים לירידה בהיצע האורז ודגי הסלמון, שמביאה כאמור לעלייה במחיר שמבקשים החקלאים עבור התוצרת שלהם. Photo by Shutterbug75 on Pixabay

כיצד עליית מחירים בארה"ב תביא לעלייה במחירים בישראל? "מוצר מיובא שמחירו עלה, עשוי להוביל לעלייה במחיר של מוצר מקומי, תחליפי או מקביל למוצר המיובא", מסבירה אולנובסקי. "כך, למשל, כשמחירי האורז עולים, צפוי מעבר של הצרכנים הישראליים למוצר כמו פתיתים, ועלייה בביקוש תביא לבסוף לעליה במחיר".

כלומר, גם אם לשוק הישראלי אין יכולת השפעה משמעותית על המחירים העולמיים, בהחלט נוצרות השפעות מקומיות בשל שינויים סביבתיים בקצה השני של העולם.

"משפחות ישראליות רבות נמצאות באי ביטחון תזונתי, ומשבר האקלים רק מגביר את הבעיה, זאת סכנה מוחשית ומיידית ולא משהו עתידני", אומרת אולנובסקי. "לבחירות התזונתיות שלנו יש משמעות, אני חושבת שאנחנו צריכים להשתדל לבחור את צריכת המזון שלנו באופן שיפגע פחות בסביבה, באופן גלובלי ולא רק מקומי".



אולי יעניין אותך