מסוכן גם בתוך הבית

בריאות ומזון |
מחקר חדש בחן כיצד שינוי האקלים צפוי להשפיע על הבריאות שלנו בחללים הסגורים שבהם אנו מבלים את רוב שעות היום

 

לשינוי האקלים יש מגוון השפעות חמורות על כדור הארץ ועל יושביו. מדבור, עליית מפלס פני הים ואירועי מזג אוויר קיצוניים הם רק כמה דוגמאות למה שהעתיד (ובמידה מסוימת גם ההווה) טומן בחובו. מחקר חדש מוסיף על כל אלה חשש נוסף להשפעות שינוי האקלים – הגברת הסיכונים הבריאותיים הנגרמים מהסביבה התוך-ביתית או התוך-משרדית.

במדינות מפותחות, אנשים מבלים כ-90 אחוז מזמנם בתוך מבנים – בבית, בעבודה או בחללים סגורים אחרים. על אף שאנו מרגישים בטוחים מאוד בסביבה הביתית, הרי שגם בה קיימים גורמי סיכון בריאותיים, כמו אבק, נזקי רטיבות ומזהמי אוויר שמקורם מתוך הבית (פחמן חד-חמצני וחלקיקים נשימים עדינים, PM2.5, שנפלטים לאוויר בעת בישול ושימוש בכיריים, עישון ועוד, או ראדון שעשוי להיפלט מהקרקע ומחומרי בניין). גורמי הסיכון האלה עלולים לגרום למגוון מחלות ונזקים בריאותיים, החל מתסמיני אלרגיה והגברת תסמיני אסטמה ועד למחלות לב ריאה וסרטן ריאות.

Mattia Vettorello
במדינות מפותחות, אנשים מבלים כ-90 אחוז מזמנם בתוך מבנים. תצלום: Mattia Vettorello

אין זה מפתיע, אם כן, שבריאות הסביבה הביתית והתוך-מבנית, מעסיקה את הקהילה המדעית. לאחרונה, פורסם מחקר חשוב המקשר בין חקר בריאות הסביבה התוך-מבנית לחקר שינויי האקלים.

במחקר, שנערך בבריטניה ופורסם ב-Environment International, נותחו ממצאיהם של עשרות מחקרים קודמים שבחנו את השפעות שינוי האקלים על גורמי סיכון בריאותיים בסביבה הביתית. החוקרים התמקדו בארבעה גורמי סיכון: התחממות יתר, זיהום אוויר תוך-מבני, אלרגנים ונזקי הצפות ורטיבות. מהמחקר עולה תמונה מדאיגה, לפיה, שינוי האקלים צפוי להגביר את הסיכונים הבריאותיים בסביבה הביתית בכל התחומים שנבדקו.

אבק, רטיבות ועובש

חלק ניכר מהמחקר עוסק באוורור המבנים. כיום, הבנייה ואופן השימוש במבנים, מבודדים היטב את האוויר שבתוך המבנה לעומת באוויר שבחוץ. בידוד זה יכול להביא לחסכון בצריכת אנרגיה ולצמצום בפליטת גזי חממה. עם זאת, מהמחקר עולה שהוא עלול גם להגביר את ריכוזם של מזהמי האוויר שמקורם בתוך המבנה.

זאת ועוד, חלל שאינו מאוורר מספיק, עלול לאפשר סביבת מחייה אידיאלית לקרדית-אבק-הבית (שעשויה לגרום לתופעות אלרגיה). בנוסף, החוקרים מצביעים על כך שהצפות ונזקי מים, הצפויים להתגבר עקב אירועי מזג אוויר קיצוני, יחשפו את המבנים, יותר מבעבר, לרטיבות ולעובש. אלו, עשויים גם כן לגרום לסיכונים בריאותיים, בהם הגברת תסמיני אלרגיה ובעיות נשימתיות.

לצד הצגת הסיכונים ששינויי האקלים עלולים להגביר בסביבה הביתית שלנו, החוקרים מציעים מספר דרכים להתמודד עמם, אם בעזרת אמצעים מבניים, כמו מערכות אוורור המבצעות סינון של האוויר, ואם בעזרת אמצעים התנהגותיים, כמו הקפדה יתרה על ניקיון.

 



אולי יעניין אותך