כבר אין הרבה דגים בים


 

אנו נוהגים לחשוב שהים הוא אינסופי ושיש בו כמות אינסופית של דגים. מכאן כנראה בא הביטוי הנפוץ "יש הרבה דגים בים". עם זאת, אקולוגים ימיים, דייגים ואנשים וחברות שעוסקים בסחר בדגים יודעים שהדגים בים הולכים ואוזלים. יש סוגי דגים שבעבר היה ניתן לדוג אותם בהמוניהם, וכיום הם נכחדו לחלוטין מאזורים מסוימים. אם בעבר התרכז הדייג קרוב יחסית לחופים, כיום ספינות דייג צריכות להרחיק כיום הרחק אל לב הים והאוקיינוסים על מנת להביא שלל ראוי. מחסור זה אף הביא לפריחה של חקלאות ימית בה מגדלים דגים בכלובים בתוך הים.

אם למישהו היה ספק עד כמה עגום המצב של הדגים בימים ובאוקיינוסים כיום, הגיע דו"ח של האיחוד הבינלאומי לשימור טבע International Union for the Conservation of Nature (IUCN), שבדק את מצב הדגים באירופה. הדו"ח סקר את מצבם של 1,200 מיני דגים בים התיכון, בים הצפוני, בים השחור, בים הבלטי, בים הצפוני ובאוקיינוס האטלנטי. על פי הדו"ח, האוכלוסיות של כ-100 מינים ספגו ירידה משמעותית, עד לרמות שמעמידות אותן בסכנת הכחדה חמורה. כ-40 אחוז מהדגים הסחוסיים (כרישים ותריסניות, למשל) עומדים בפני הכחדה. עוד נמצא שעל 20 אחוז מהמינים של הדגים האירופים אין כלל מידע שיכול לעזור לבצע הערכות על מצבם.

דגי מקרל בשוק בצרפת. תצלום: Cross Duck.flickr
דגי מקרל בשוק בצרפת. תצלום: Cross Duck.flickr

מעל לכל הסכנות האורבות לדגים במעמקים, כמו הרס בתי גידול, זיהום מים, פיתוח חופי, כרייה ימית וקידוחי גז ונפט, בולטת סכנה אחת גדולה: דיג יתר לא מווסת. קחו, למשל, את המקרה של הכריש הכחול. כריש זה הוא אחד המינים המנוצלים ביותר באירופה, ומהווה נתח משמעותי במסחר העולמי בסנפירי כרישים. לכריש הכחול אין כלל מכסות דיג שקובעות כמות מקסימלית המותרת לדיג בכל שנה.

הדו"ח מראה גם שרגולציה מתאימה על דיג יכולה להציל ולייצב מינים שונים של דגים. כך היה במקרים של הטונה כחולת הסנפיר והקוד האטלנטי. עם זאת, יש להבין שלא מדובר כאן רק בהצלת מיני דגים – אם לא היתה מוחלת רגולציה על הדיג של מינים אלה, הדייגים שמתפרנסים מהדיג שלהם היו פושטים את הרגל ונותרים חסרי תעסוקה. 5.4 מיליון אירופאים מתפרנסים מדיג, בענף שמגלגל 500 מיליארד יורו בשנה. התרסקות מיני הדגים המסחריים תביא להתרסקות ענף כלכלי חשוב זה. הדו"ח קורא להקטין את מכסות הדגים המותרים לתפיסה במינים שעומדים בפני סכנת הכחדה, לקבוע מכסות לדייג

במינים להם אין מכסות כאלו, להקטין את תופעת הדיג הנלווה (דגים שנלכדים בטעות בעת דיג של מינים אחרים), להגן על אזורי השרצה של דגים, ולמנוע דיג של דגים צעירים.

ב-2014 הועבר באיחוד האירופי חוק שייכנס לתוקפו ב-2020, ושמחייב מכסות דיג לכל הדגים המסחריים. חוק זה ייתן מענה לבעיות שעולות בדו"ח החדש, בהנחה שהמכסות שייקבעו לא יהיו גבוהות בצורה מסוכנת, ובהנחה שעד אז לא יכחדו מיני דגים נוספים.

 

לקריאת הדו"ח המלא לחצו כאן.



אולי יעניין אותך