הצילו את פרפרי המונרך!

חי וצומח |
בארצות הברית הושק קמפיין ציבורי להצלת הפרפר הנודד שנמצא בסכנת הכחדה
פרפרי המונרך עוברים אלפי קילומטרים בכל שנה אבל אין להם מקום לנחות בדרך. צילום:  Luna sin estrellas, Flickr
פרפרי המונרך עוברים אלפי קילומטרים בכל שנה אבל אין להם מקום לנחות בדרך. צילום: Luna sin estrellas, Flickr

בכל שנה בקיץ, אי שם במערב התיכון של ארצות הברית, בוקעים מהביצים זחלים קטנטנים של פרפרי המונרך, שבעברית קוראים להם דנאית מלכותית. אחרי כמה שבועות, כשהם כבר פרפרים בוגרים, הם יוצאים למסע של חייהם: טיסה של מאות קילומטרים דרומה למקסיקו. חלקם ימות בדרך; רק הילדים והנכדים שלהם יזכו לראות את הארץ המובטחת. במקסיקו ישקעו בשנת חורף שבסופה ינדדו צפונה לקנדה, וכך חוזר חלילה.

האמריקאים מתגייסים להצלת הפרפר הייחודי. צילום: Steve Wall, Flickr
האמריקאים מתגייסים להצלת הפרפר הייחודי. צילום: Steve Wall, Flickr

פרפרי המונרך נודדים 4,500 ק"מ בשנה לאורכה של ארצות הברית, והפכו לחלק בלתי נפרד מהנוף המקומי. אבל בעשרות השנים האחרונות נרשמה ירידה של כ-90 אחוזים במספרם. אחת הסיבות לכך היא הגורם האנושי – הפרפרים נהגו להטיל ביצים על צמחים ממשפחת האסקלפיים (Milkweeds), שמהם ניזונו הזחלים. היום הצמחים האלה מתמעטים והולכים, ואת מקומם תופסים שדות של גידולים חקלאיים.

באחרונה השיקו ממשלת ארצות הברית ושורה של ארגונים לשמירת הטבע קמפיין של שני מיליון דולר לשיקום נתיבי הנדידה של הפרפר. ממש כמו בקמפיין הישראלי לשמירה על פרחי הבר, גם כאן התגייסו כל שכבות האוכלוסייה למען השמירה על הטבע: תלמידי בתי ספר, קהילות מקומיות ואנשי עסקים נקראו לשתול את הצמחים האהובים על המונרך בחצרות הבתים, ליד כבישים וצינורות מים ובעצם בכל מקום – הכול כדי להציל את דרכי הנדידה של המונרך. לדף הקמפיין לחצו כאן.

גם אתם יכולים לשתול בגינה צמחים מעודדי פרפרים: צמחים פונדקאים להטלת הביצים, וצמחי צוף המשמשים למזון. כדי ללמוד מעט על יצירת גינה מושכת פרפרים, לחצו כאן.

פרפר המונרך הוא פרפר רעיל שמשתמש בצבעי אזהרה כדי להרחיק ממנו טורפים. פרפרים רבים שאינם רעילים מחקים אותו כדי שטורפים יחשבו שהם עצמם אינן רעילים. כדי לקרוא על עוד חיות חקייניות לחצו כאן



אולי יעניין אותך