להיחשף לטבע, גם בניו יורק

בריאות ומזון | חי וצומח
מי היה מאמין שדווקא בניו יורק קיבוצניקית מחבקת עצים תתלהב מהטבע?

לפני שבוע נחתנו בניו יורק. ב-2:30 לפנות בוקר נשקו גלגלי המטוס למסלול הנחיתה בניוארק ניו גרז'י. השדה היה כמעט ריק ורק הטיסה שלנו הופיעה על לוח הנחיתות. לקחנו אובר לעיר וראינו שגם היא כמעט ריקה. המלון שבו נתגורר בשבועות הראשונים גם הוא בתפוסה חלקית ביותר. גם הנוכחות האנושית ברחובות דלילה יחסית. אין כמעט תיירים, רבים מהתושבים עוד לא חזרו לעיר שמעולם לא נחה קודם וניכר שעברה בשנה האחרונה את אחד המשברים הגדולים שלה. בתי הספר נפתחו לכולם רק לפני פחות מחודש, המסעדות נפתחו לישיבה בפנים לפני כמה שבועות. מוזיאונים ומוסדות ואירועי תרבות הולכים ונפתחים ככל שתושבי העיר מתחסנים.

העיר מתחילה להתעורר. ולא רק היא, אלא גם מזג האוויר. אחרי חורף ארוך וקפוא אין כמו יקיצת האביב כדי להעריך את כוחו האמיתי של הטבע – ושפעת האביב הניו יורקי מכה בך בכל תפארתה.

שפעת האביב הניו יורקי מכה בך בכל תפארתה. תצלום: נטע ליפמן

הגעתי הנה מקיבוץ. הבית ממש נשק לשדה חיטה שנקצר כמה ימים לפני הטיסה ולידו יש חורשת פאולינות שעומדת כרגע בשיא פריחתה. אם יש משהו שלא תכננתי לחשוב עליו בניו יורק זה הטבע. נסעתי לעיר גדולה, טבע היה לי בנצר סרני. והנה, הדבר הראשון שתופס את העין, הלב והריאות זה הטבע העירוני המתפרץ של העיר. בכל פינה במנהטן יש עצי דובדבן פורחים, שורות ארוכות וססגוניות של צבעונים, נרקיסים ופרחי אמנון ותמר ופריחה יוצאת דופן של עצי מגנוליה בצבע לבן-ורוד.

טבע מועיל לבריאות

מעבר להרגשה הטובה שהשהיה בקרבת צמחייה מעניקה, קיימות עדויות רבות לכך שהיא גם מועילה לבריאותנו. ב-1984, למשל, ערך החוקר רוג'ר אורליך ניסוי מפורסם שבו הוכיח שחולה שמשקיף ממיטת חוליו על נוף טבעי יחלים מהר יותר מחולה שצופה לנוף נטול טבע. מחקרו הראה שחולים ששכבו ליד חלון הפונה לעצים מוריקים לא רק החלימו מהר יותר, אלא גם נזקקו לפחות משככי כאבים וסבלו מפחות סיבוכים לאחר הניתוח.

בשנים האחרונות מספר גדל והולך של עדויות אפידמיולוגיות מצביעות על כך שחשיפה גדולה יותר לסביבה טבעית (כגון פארקים, יערות וחופים) קשורה לבריאות ולרווחה טובים יותר. מגורים באזורים ירוקים נקשרים לשיעורים נמוכים של תמותה, של תחלואה במחלות נשימתיות, מחלות לב, סכרת מסוג 2, השמנת יתר ומחלות פסיכיאטריות. מחקרים נוספים מראים שסביבה ירוקה תורמת להתאוששות מהירה יותר ממחלות והפחתת לחצים, חרדות ועייפות, ושחשיפה לסביבה ירוקה מפחיתה סיכון ללדת תינוקות במשקל לידה נמוך, וקריטית להתפתחות פיזית, קוגניטיבית ונפשית תקינה של ילדים ונוער.

הממצאים הללו מעודדים ונותנים תקווה כי אנשים שנחשפים לטבע יכולים ליהנות מבריאות טובה יותר.

שעתיים בטבע

מחקר בריטי, שפורסם בכתב העת Scientific Reports, מצא כי אנשים שמבלים לפחות 120 דקות בסביבה טבעית בשבוע ממוצע, לרבות פארקים עירוניים, מדווחים באופן משמעותי על בריאות טובה יותר ועל הנאה וסיפוק מחייהם מאשר אלה שאינם מבקרים בסביבה הטבעית במהלך שגרתם השבועית.

הממצא המרכזי, כאמור, הוא ש-120 דקות של חשיפה לטבע משפרות את מצבם הבריאותי של משתתפי המחקר. ממצאים נוספים של המחקר מראים כי אין זה משנה אם 120 הדקות הושגו בביקור בודד או על פני כמה ביקורים קצרים יותר במהלך השבוע, ושסף 120 הדקות חל על גברים ונשים כאחד, על מבוגרים וצעירים, על פני קבוצות תעסוקתיות ואתניות שונות, בקרב אלה החיים באזורים עשירים ועניים ואף בקרב אנשים עם מחלות ממושכות או בעלי מוגבלות. אז מה- לא תמצאו שעתיים בשבוע לראות עצים וטבע? תגידו שזה בעצת רופא תראו שיהיה לכם קל יותר לבצע.

בכל פינה במנהטן יש עצי דובדבן פורחים, שורות ארוכות וססגוניות של צבעונים, נרקיסים ופרחי אמנון ותמר ופריחה יוצאת דופן של עצי מגנוליה בצבע לבן-ורוד. תצלום: נטע ליפמן

מחקרים רבים בתחום שופכים אור על הקשר בין בריאות פיזית, תחושת הרווחה הגופנית, הנפשית והחברתית לשהות בסביבה טבעית. גם סיור בסביבה הביתית-עירונית ליד עצים או בקרבת פארק משפר משמעותית את תחושת הבריאות. שטחים פתוחים כבר אינם רק טובים לטבע, למגוון הביולוגי ולאיכות האויר שלנו, הם גם הכרח לאיכות חיינו.

טבע הוא צורך עירוני

הבעיה היא שחשיפה איכותית לטבע הופכת למצרך נדיר. כך, למשל, סקר שנערך באנגליה, גילה ש-12 אחוז מהילדים לא נחשפו לסביבה ירוקה במשך יותר משנה.

התחזית לשנת 2050 צופה כי אוכלוסיית כדור הארץ עשויה לגדול לכ-10 מיליארד בני-אדם. רובם יחיו בערי ענק ומטרופולינים סואנים. הטבע הפתוח בכפרים ובספר נזנח מאחור לטובת חיפוש אחר תעסוקה וקידום חברתי שמאפשרת העיר הגדולה. אבל איך נוכל לשמור על הזיקה לטבע גם בעיר גדולה וסואנת? פארקים עירוניים, נטיעת עצים בשדרות וברחובות הצרים, גינון לרוחב ולאורך העיר – כל אלה הם רק חלק קטן מאפשרויות יצירת סביבה טבעית גם בעיר.

סקר שנערך באנגליה גילה ש-12 אחוז מהילדים לא נחשפו לסביבה ירוקה במשך יותר משנה. תצלום: נטע ליפמן

מעבר לכך, הקורונה לימדה אותנו לקחים רבים אבל הבולט בהם הוא הצורך לצאת מדלת אמותינו החוצה – למרחבים, לטבע, לירוק ולחי. טבע עירוני במטרופולינים של המאה ה-21 הוא הכרח עירוני כמו תשתיות ביוב, חינוך, רווחה, תרבות או תחבורה. וזה לא רק אני אומרת, את זה גם אומר מחקר שפורסם בכתב העת New Scientist.

גם בישראל כיום, מרבית מתושבי המדינה גרים בערים וכך רבים מאיתנו לא נחשפים לשטחים טבעיים ופתוחים. אם בעבר השהות בסביבה הטבעית היתה שכיחה, הרי שהיום המצב הפוך והעדר חשיפה לטבע הוא המצב השכיח ולכן לא נותר אלא לקנא או לחקות את ניו יורק, שעם כל משברי השנה האחרונה, הקפידה לשמור על הטבע העירוני שלה – על גינון מוקפד, על נטיעה של עצים בכל שדרה ורחוב. האביב מתפרץ עכשיו בשיא תפרחתו, אבל גם ביתר עונות השנה נוכל אני ויתר מבקרי העיר להנות מטבע גם בלב ליבו של ג'ונגל הבטון הזה.



אולי יעניין אותך