נייקי עוברת לאנרגיה מתחדשת

כלכלה וצרכנות | מז"א ואקלים | תשתיות ואנרגיה
53 מהחברות המובילות בעולם התחייבו לעבור להשתמש ב-100 אחוז אנרגיות מתחדשות. האם המהלך הזה ישפיע גם על המגזר הציבורי?

 

ועידת פריז לשינוי אקלים ננעלה ב-12 בדצמבר 2015 בהכרזה שהסכם האקלים שהושג הוא נקודת מפנה היסטורית בהתייחסות העולמית למשבר פליטות גזי החממה ושינוי האקלים. אין ספק שזהו הסכם נדיר משום שחתמו עליו הרוב המוחץ של המדינות בעולם.

בשנת 1992 הוצג פרוטוקול מונטריאול שבו התחייבו 183 מדינות לצמצם פליטת חומרים שמגדילים את החור באוזון. זה היה הסכם היסטורי בזמנו, ואין ספק שבדיוק כמו אז כך גם היום – בין ההסכם שהושג בפריז לבין ביצועו בשטח המרחק עדיין רב. מספיק להעיף מבט בתכנית הישראלית לצמצום פליטת גזי חממה שאושרה בממשלה והוצגה בוועידה כדי להבין זאת. אם כל מדינות העולם היו מיישמות תוכנית כמו שלנו, לא רק שלא היינו מצמצמים את פליטות גזי החממה בעולם, אלא כמותן אף הייתה עולה. די אם נזכיר שהתכנית הקודמת לצמצום פליטות גזי חממה שעליה ישראל התחייבה בעבר בוטלה על ידי ממשלה ב-2013, כדי שנבין שאפילו יישום של תכנית צנועה זו מוטל בספק. מובן שיש מדינות שלוקחות ברצינות את הנושא, אבל זה עדיין מעט מדי.

האם החברות המובילות בעולם יצליחו להשפיע על המגזר הציבורי לעבור לאנרגיות מתחדשות? נקווה שכן. צילום: David Clarke
האם החברות המובילות בעולם יצליחו להשפיע על המגזר הציבורי לעבור לאנרגיות מתחדשות? נקווה שכן. צילום: David Clarke

אולי דחיפה חזקה יותר בשטח תגיע מהמגזר הפרטי? קבוצה של 53 חברות בינלאומיות מובילות – בהן BMW, קוקה קולה (במערב אירופה), איקאה, ג'ונסון אנד ג'ונסון, נייק, גוגל ומיקרוסופט – התחייבו לעבור להשתמש ב-100% אנרגיה מתחדשת. מכיוון שהמגזר הפרטי אחראי לכ-50% מצריכת החשמל בעולם, לתנועה כזו יש משמעות גדולה.

כאשר 53 החברות האלה יעברו להשתמש באנרגיות מתחדשות, הן ייצרו דרישה ל-90 טרה-וואט שעה (TWh) חשמל, שהם שווי ערך ל-1% מצריכת החשמל במגזר הפרטי העולמי. אם אלף החברות המובילות בעולם יצטרפו אליהן, כמעט 20% מצריכת החשמל במגזר הפרטי תבוא ממקורות מתחדשים (כמעט10% מצריכת החשמל העולמית!).

התחייבות החברות החזקות האלה למעבר לאנרגיות מתחדשות תאיץ הקמת מתקנים להפקתן ואף תאיץ את המחקר בתחום. מנגד, היא תקטין את הדרישה לדלקי מאובנים ובשאיפה תוריד את הלגיטימציה לשימוש בהם.

חברת יוניליבר, למשל, שואפת לעבור ל-100% שימוש באנרגיות מתחדשות עד שנת 2030, קוקה קולה (מערב אירופה) ובנק ההשקעות גולדמן-זאקס (הזכור לשמצה מהמשבר הכלכלי הגלובלי האחרון) מתחייבים לעבור ל- 100% מתחדשות עד שנת 2020, ואילו מיקרוסופט כבר צורכת 100% אנרגיות מתחדשות מאז 2014.

כשמצרפים יוזמה זו לדרישת הבנקים הגדולים בארה"ב למעבר לכלכלה נטולת פחמן ולמימון פרויקטי מחקר לצמצום פליטות גזי חממה על ידי גופים פרטיים, נראה שאת מה שהמדינות עדיין לא מיישמות המגזר הפרטי מתחיל ליישם, ובגדול.

 

לאתר ארגון RE100 לחצו כאן



אולי יעניין אותך