לקחת את הטבע ללב

בריאות ומזון | חי וצומח
מחקר ישראלי חדש מראה שמגורים בסביבה ירוקה עשויים לספק יתרונות אחרי ניתוח מעקפים, ולהקל על ההחלמה מהפרודצורה הרפואית הלא-פשוטה

מגורים לצד סביבה ירוקה מאפשר לנו להרגיש קצת "טבע" גם בתוך העיר גדושת הבטון והרעש. בין אם זה פארק קטן ליד הבית או שדה פתוח ונרחב, הטבע האורבני מספק לנו תחושת נינוחות בלב אורח החיים הלחוץ והעמוס שלנו. מחקר ישראלי חדש מראה שמעבר לנוחות של הסביבה הירוקה והמראה האסתטי יותר, למגורים בסביבה ירוקה עשויים להיות גם יתרונות בהחלמה מניתוחי לב.

המחקר, שיוצג בוועידה השנתית ה-50 למדע ולסביבה, שתיערך ב-7-6 ביולי במתחם אקספו תל אביב, מצא קשר בין סביבה ירוקה לבין שיפור באיכות החיים שקשורה לבריאות טובה יותר לאחר ניתוח מעקפים (בעיקר בקרב חולים בעלי הכנסה נמוכה).

ניתוח מעקפים הוא ניתוח הלב הפתוח השכיח ביותר, והוא מבוצע בעקבות חסימה של העורקים שמספקים דם אל שריר הלב – שידועה כ"התקף לב". במטרה למנוע את נזקי החסימה שנוצרה, נלקחים כלי דם ממקומות שונים בגוף ומחוברים מחדש בלב כ"מעקף" לחסימה בעורקי הלב. מדובר בניתוח לא פשוט, שדורש תקופת החלמה ממושכת ושיקום. במהלך תקופת ההחלמה מהניתוח עשויים המטופלים לחוש עייפות, כאבים בחזה, קוצר נשימה וקושי לבצע פעילות מאומצת. בנוסף, לעיתים קרובות חשים המטופלים תסמינים שהם לאו דווקא גופניים – כמו דיכאון, חרדה ותסכול.

"בחרנו לחקור את השפעת הסביבה הירוקה על הבריאות כי אנחנו מאמינים שמדובר באחד מהנושאים החשובים ביותר בתחומנו – תחום בריאות הציבור ומניעת המחלות – בהתחשב במגמות הדמוגרפיות בארץ, בצפיפות הגוברת ובתכנון הלקוי בישראל", אומרת מאיה שדה, דוקטורנטית במחלקה לאפידמיולוגיה ורפואה מונעת בבית הספר לרפואה באוניברסיטת תל אביב, שהובילה את המחקר.

שינוי חיובי באיכות החיים הנפשית

המחקר החדש התפרסם לאחרונה בכתב העת Environmental Research, והשתתפו בו גם פרופ' רחל דנקנר ממכון גרטנר לאפידמיולוגיה ומדיניות בריאות, פרופ׳ מייקל בראוור מאוניברסיטת בריטיש קולומביה ופרופ׳ אלכסנדרה צ'ודנובסקי מאוניברסיטת תל אביב. הוא כלל נתונים על 861 חולי וחולות לב ישראלים, שעברו ניתוח מעקפים בין 2007-2004.

הנבדקים מילאו שאלון שבדק את איכות החיים שלהם מבחינה רגשית, פיזית וחברתית, מיד לאחר הניתוח וכשנה לאחריו, והחוקרים בחנו את ההבדל בין שני השאלונים. החלק הרגשי של השאלון כלל שאלות שנוגעות לתחושות כמו תסכול, כעס וחוסר סבלנות, תחושת חוסר ערך עצמי, פחדים וחרדות, חוסר ביטחון עצמי וחוסר תחושת אושר וסיפוק. רמות הסביבה הירוקה במקומות מגוריהם של הנבדקים נמדדו בעזרת תצלומי לוויין.

כיוון שמשתנים רבים עלולים להשפיע על תוצאות המחקר, הנתונים הוערכו לאחר נטרול השפעתם של משתנים כמו איכות החיים בתחילת המחקר, גיל, מין, מאפיינים דמוגרפיים וסוציו-אקונומיים, מצב בריאותי, כושר גופני ודיכאון.

"מצאנו במחקר קשר בין חשיפה לסביבה ירוקה לבין שינוי חיובי באיכות החיים הנפשית אחרי ניתוח מעקפים", אומרת שדה. קשר זה היה חזק במיוחד אצל בעלי הכנסה נמוכה, אך גם אצל נשים ואוכלוסייה שלא עוסקת בספורט.

על פי שדה, המחקר החדש ממחיש שסביבה ירוקה יכולה לשמש כהתערבות סביבתית שתומכת בבריאות האדם ובהתאוששותו לאחר ניתוח מעקפים.

סביבה ירוקה יותר – לב בריא יותר

למרות ההתקדמות המשמעותית בשנים האחרונות בטיפול במחלות לב וכלי דם, הן עדיין נותרו סיבת המוות המובילה בעולם. מחלות אלה עשויות להיות מושפעות מגנטיקה, אך גם מחשיפות סביבתיות ומאורח חיים, ובעוד שטיפול תרופתי וניתוחי הוא הכרחי לטיפול ולמניעה של מחלות לב, עם השנים מצטברות יותר ויותר עדויות המצביעות על הקשר של אורח חיים בריא לטיפול בהן ולמניעתן.

מספר מחקרים אפידמיולוגיים נרחבים מצאו בעבר קשרים משמעותיים בין סביבה ירוקה לבין מחלות לב וכלי דם, ונמצא בהם שמגורים בקרבה לירוק קשורים לירידה בתמותה שקשורה למחלות אלה ולאירועי לב.

Doctor and patient
המחקר החדש ממחיש שסביבה ירוקה יכולה לשמש כהתערבות סביבתית שתומכת בבריאות האדם ובהתאוששותו לאחר ניתוח מעקפים. Photo by Unsplash

בנוסף, מחקר קודם של אותו צוות חוקרים מאוניברסיטת תל אביב הדגים שמגורים בסביבה ירוקה קשורים לעלייה בפעילות גופנית בקרב חולי לב שעברו ניתוח מעקפים. פעילות גופנית כזו עשויה להיות קריטית בשיקום חולי לב, שכן היא מהווה חלק בלתי נפרד מהשיקום ומההתאוששות אחרי ניתוח מעקפים.

למרות שהמנגנונים שעומדים בבסיס הקשר בין סביבה ירוקה לבין מחלות לב וכלי דם לא מובנים היטב, ההשפעות הבריאותיות המועילות של הסביבה הירוקה נקשרו ליכולתה להפיג מתחים, להפחית את זיהום האוויר ולעודד פעילות גופנית. סביבה ירוקה בשכונות מגורים יכולה גם להגביר את הגישה לאינטראקציות חברתיות שהוכחו כמועילות לבריאות הכללית.

"חשיפה לטבע היא זכות אדם בסיסית"

"עדיין נותרו שאלות פתוחות רבות שהייתי שמחה לעסוק בהן בהמשך", משתפת שדה. "הייתי שמחה לגלות למשל האם לחשיפה לסביבה מדברית יש השפעות בריאותיות שדומות לחשיפה לסביבה ירוקה, או אילו אלמנטים בסביבה קשורים לתחושה של אדם שהוא חי בסביבה ירוקה או קרוב לטבע".

"אני ממליצה לחולי לב לשהות עד כמה שאפשר באוויר הפתוח ובסביבה ירוקה ונעימה, ולא באזורים עם זיהום אוויר משמעותי", אומרת שדה.

"מעבר לכך, קובעי המדיניות שמחליטים על תוכניות בינוי והתחדשות עירונית ברמה המקומית והארצית צריכים להבטיח בתוכניות אלו חשיפה נאותה לטבע ולסביבה ירוקה, בעיקר בקרב האוכלוסיות המוחלשות", מוסיפה שדה. "להתערבות כזו יש פוטנציאל אמיתי לשיפור הבריאות ולצמצום פערי בריאות. תכנון שלא דואג לחשיפה לטבע ולתחבורה פעילה הוא בכייה לדורות וכמעט בלתי הפיך – נוסף על כך שחשיפה לטבע היא זכות אדם בסיסית", היא מסכמת.



אולי יעניין אותך